Utilisation de la visioconférence dans un programme de FLE : tâches communicatives et interactions orales
Abstract
The FR 2003 project, conducted at the Centre de Linguistique Appliquée of Besançon, France and Sophia university in Tokyo, Japan, is an experimental course of French as a foreign language. This project is an extension of an intensive face-to-face language course in France with a distance course in Japan using a video conferencing and a learning management system via Internet. The video conferencing system allowed students to continue learning French by maintaining their relationship with their teachers in France through a series of activities: role playing, interview, debate, and project presentation. The exchanges between learners and teachers in these virtual classrooms were recorded. The data showed the video conferencing system to be a well-adapted tool for the development of communicative and interactive oral tasks in language learning.
Le projet FR 2003 est un cours expérimental de Français Langue Étrangère (FLE) qui conjugue un mode apprentissage présentiel intensif au Centre de Linguistique Appliquée à Besançon puis distant à l'université Sophia à Tokyo au Japon via une plate-forme de téléformation. Cette dernière phase qui avait pour but de prolonger l'apprentissage du français et l'expérience de l'environnement francophone du groupe d'apprenants japonais a donné lieu à une série d'activités orales (jeux de rôle, interviews, débats, travaux et présentations de projets) à travers l'utilisation régulière d'une station de visioconférence connectée à Internet. Les échanges entre apprenants et enseignants à l'intérieur de ces environnements numériques ont été enregistrés et font apparaître la visioconférence comme un outil privilégié pour le développement de tâches communicatives et interactives orales en FLE.
Keywords
distance education
CALL
videoconference
learning management system
collaborative learning
Education -- Data processing
Computer-assisted instruction
Language and languages -- Study and teaching
Psycholinguistics
Information and communications technology
Educational technologies
Education
Computer-assisted education
Domains
Education
Loading...