D. Ebbrell, R. Goodfellow, J. Kohn, B. Ruschoff, and D. Wolff, Learner, Teacher and Computer -a mutual support system, dirs.) New Horizons in CALL -Proceedings of Eurocall 96. Szombatheley, Hungary: Berzsenyi Daniel College, pp.207-221, 1997.

R. Ellis, Instructed second-language acquisition. Oxford: Basil Blackwell, pp.193-195, 1990.

R. Ellis, The study of second-language acquisition, 1994.

D. Gaonac-'h, Les stratégies attentionnelles dans l'utilisation d'une langue étrangère, Acquisition et utilisation d'une langue étrangère. Gaonac'h, MacNally, Ballaire (dirs.) Le Français dans le Monde, Recherches et applications, 1990.

R. Goodfellow, A REVIEW OF THE TYPES OF CALL PROGRAMS FOR VOCABULARY INSTRUCTION, Computer Assisted Language Learning, vol.4, issue.2-3, pp.2-3, 1995.
DOI : 10.1080/0958822900010107

R. Goodfellow, Evaluating performance, approach and outcome in the design of CALL, Cameron (dir.) CALL: Media, Design & Applications

R. Goodfellow, M. Lamy, F. Blin, and J. Thompson, Learning to learn a language -at home and on the web Where research and practice meet -Proceedings of Eurocall 97, pp.68-78, 1998.

S. Krashen, The input hypothesis -issues and implications, 1985.

T. Lewis, Integrating Autonomous Learning into the Curriculum: The Tandem Learning Module at the University of Sheffield " (présentation pour le séminaire "Tandem Learning, 1998.

D. Little, D. Little, and H. Brammerts, Learner autonomy and learner counselling (dirs.) A guide to language learning in tandem via the Internet. Centre for Language and Communication Studies Occasional Paper No, 1996.

J. Pellettieri, Negotiation in cyberspace: the role of chatting in the development of grammatical competence (dirs.) Network-based language teaching: concepts and practice

B. Py, Les stratégies d'acquisition en situation d'interaction". In Acquisition et utilisation d'une langue étrangère. Gaonac'h, MacNally, Ballaire (dirs.) Le Français dans le Monde, Recherches et applications, 1990.

A. Stevens, Issues in distance teaching in languages". ReCALL 7. 1. Hull: The University of Hull, pp.12-19, 1995.

L. Van-lier, Interaction in the Language Curriculum -Awareness, Autonomy & Authenticity, 1996.

M. Warschauer, Interaction, Negotiation and Computer-Mediated Learning, Darleguy, Ding, Svensson (dirs). Educational Technology in Language Learning: Theoretical considerations and practical applications, 1998.

S. J. Yates, The textuality of computer-mediated communication: speech, writing and genre in CMC discourse, 1993.

L. Marie-noelle, Ses domaines d'enseignement sont le FLE et la linguistique descriptive du français Elle a participé à la rédaction de plusieurs ouvrages lexicographiques, et de manuels d'apprentissage du FLE. Ses recherches portent sur le téléenseignement du FLE aux adultes et notamment sur les stratégies d'apprentissages mises en oeuvre dans le cadre des TIC

G. Robin, Open University du Royaume-Uni où il dirige un cours de maîtrise de télé-enseignement (Master's in Open and Distance Education) Ses domaines de recherche sont l'acquisition lexicale et l'apprentissage des langues par les réseaux asynchrones, et il a publié de nombreux travaux dans le domaine de l'apprentissage des langues assisté par l'informatique