Le correcteur grammatical : un auxiliaire efficace pour l'enseignant ? Quelques éléments de réflexion.
Abstract
How can one assist teachers in terms of following the learner's acquisition of a foreign language in an appropriate way ? Can Information technology tools help, i.e., could a grammatical checker serve as a useful auxiliary for identifying mistakes, and problem spots requiring pedagogical intervention ? Via Language Industries, various tools and techniques provide specific frameworks : spelling or grammatical checkers may be useful in certain situations. This contribution is pluridisciplinary (computational linguistics and didactics) and specifically addresses the functioning and utility of this sort of software for written French language learning.
Comment aider l'enseignant à mieux suivre le parcours acquisitionnel de l'apprenant en langue étrangère ? Que peuvent alors apporter les nouvelles technologies ? Un correcteur grammatical pourrait-il servir d'"auxiliaire" pour identifier les erreurs, voire les lieux d'intervention didactique nécessaires ? Par le biais des Industries de la langue, différents outils fournissent un cadre de réflexion pour ce type de problématique. Un logiciel de vérification et de correction grammaticales s'avère utile dans divers contextes d'utilisation. Nous nous proposons d'apporter une contribution pluridisciplinaire, à la fois en linguistique - informatique et en didactique afin de cerner le fonctionnement et l'utilité d'un tel logiciel en situation d'apprentissage du français langue étrangère écrit.
Keywords
grammatical checkers
foreign language teaching
written production
didactics
Computer-assisted instruction ; Language and languages -- Study and teaching ; Education -- Data processing
Information and communications technology ; Foreign language/ foreign language as teaching language ; Educational technologies
LC25-33 : Education/ Computer-assisted education ; P : Language and literature ; P98-98.5 : Computational linguistics. Natural language processing
Domains
Education
Loading...