La lecture de l'énigme
Abstract
Three main types of cognitive operations are involved in the reading process - concatenation, recall and selection - whose importance varies according to the different types of texts. After having identified the desire to solve an enigma as a powerful thrust, the author establishes a parallel between the operations necessitated by the reading of a SF novel, in this case Tyranaël by Elisabeth Vonarburg, and those necessitated by the playing of Riven, a hyperfiction on CD-Rom. Notwithstanding the differences related to the nature and the functioning of signs, classified here according to Peirce's trichotomy, it appears that Riven can be considered as a pseudo-text because its reading implies activities of concatenation, recall and selection. On another level, that reading requires skills of observation, deduction, abduction and problem-solving. Even if they attract very similar audiences, however, the hyperfiction and the novel do not call upon the same activities of representation, and characters do not have the same importance nor do they fulfill the same function. The reading of Riven is also characterized by a generalized hybridization of the visual signs with textual documents of all kinds, which help the reader decipher the enigmas while extending the experience of the game onto the Web.
L'activité de lecture mobilise trois grands types d'opérations cognitives - concaténation, rappel et sélection tabulaire - qui jouent à des degrés divers selon les types de textes et la culture du lecteur. Posant comme moteur de base de la lecture le désir de déchiffrer une énigme, ce texte dresse un parallèle entre les opérations impliquées par la lecture d'un roman de SF, en l'occurrence Tyranaël d'Élisabeth Vonarburg, et celles que met en œuvre Riven, hypermédia fictionnel. Au-delà des différences au plan de la nature et du fonctionnement des signes impliqués, classifiés selon la trichotomie de Peirce, il apparaît que Riven peut être considéré comme un pseudo-texte, car sa lecture exige des activités de concaténation, de rappel et de sélection. Sur un plan transversal, cette lecture met plus précisément en jeu des habiletés d'observation, de déduction, d'abduction et de résolution de problème. Par ailleurs, tout en s'adressant à des publics très semblables, l'hypermédia et le roman ne font pas une même place aux activités de représentation, et les personnages n'y ont pas la même importance et n'y jouent pas le même rôle. La lecture de Riven se caractérise aussi par une hybridation généralisée des signes visuels avec des documents textuels de tout ordre, qui aident au déchiffrement des énigmes et qui en prolongent l'expérience sur la Toile.
Keywords
reading
hypermedia
science-fiction
cognitive abilities
Computer-assisted instruction ; Language and languages -- Study and teaching ; Education -- Data processing ; Psycholinguistics ; Multimedia systems in education
Information and communications technology ; Foreign language/ foreign language as teaching language ; Educational technologies ; Linguistics/Psycholinguistics
LC25-33 : Education/ Computer-assisted education ; P : Language and literature ; BF309-499: Psychology/ Cognition
Cognitive psychology
Psycholinguistics
Loading...