Classification des apports d'Internet à l'apprentissage des langues
Résumé
This paper attempts to classify the contribution of the Internet to language teaching and learning. The approach is task-oriented and the examples use French as a Foreign Language. It is shown that the definition of a classifying unit, or "resource", should take account not only of the contents of the Internet (Web Pages, Web sites and communication tools), but should also consider what the teacher or learner are to do with these resources. From both aspects of the Internet, information and communication, arise two important concepts, those of task and project. The best way for the teacher to guide the search of information consists in giving students a task ; designing projects will will avoid 'empty' communication.
Cet article tente de classer les apports d'Internet à l'enseignement/apprentissage des langues en partant de l'approche centrée sur la tâche. Les exemples sont empruntés au FLE. L'unité classificatoire, appelée "ressource", n'est pas constituée simplement de ce que l'on trouve sur Internet (contenus des "pages" et sites, canaux de communication) mais cherche aussi à prendre en compte, en les distinguant, l'activité de l'enseignant et celle de l'apprenant. Selon que l'on considère l'une ou l'autre des deux facettes d'Internet, l'information ou la communication, ressortent alors deux notions : concernant la recherche d'informations, on considère qu'il est fondamental que celle-ci soit guidée par des tâches ; concernant la communication, c'est la notion de projet qui est évoquée.
Mots clés
Computer-assisted instruction
Language and languages -- Study and teaching
Education -- Data processing
Mass media in education
Information and communications technology
Foreign language/ foreign language as teaching language
Educational technologies
LC25-33 : Education/ Computer-assisted education
P : Language and literature
P 87-96 : Language and literature/ Communication-Mass Media