L'utilisation des stratégies d'apprentissage d'une langue dans un environnement des TICE
Résumé
The study of the individual differences which characterize learners is becoming more and more common in language learning research, and the use of learning strategies is an instance of individual differences which seems to be rather sensitive to the pedagogical environment. This article reports on an experimental study undertaken with students in a French technical college to determine if the use of learning strategies by a foreign language student is influenced by the technology used to present a language learning task. Oxford's Strategy Inventory for Language Learning was the principal instrument used for this study. The study showed that there was indeed some interaction between the technology used and the choice of learning strategies and the results lead to some interesting considerations on the usefulness of teaching specific learning strategies when introducing educational technology into the pedagogical environment.
L'étude des différences individuelles qui caractérisent les apprenants s'intègre de plus en plus dans les travaux en didactique des langues. L'utilisation des stratégies d'apprentissage est un type de différences individuelles qui semble être assez sensible à l'environnement pédagogique. Cet article rend compte d'une étude expérimentale entreprise avec des étudiants français en IUT qui avait pour objectif de déterminer si l'utilisation des stratégies d'apprentissage par un apprenant de langues est influencée par la technologie de l'information et de la communication (TIC) utilisée pour la présentation d'une tâche d'apprentissage. Le "Strategy Inventory for Language Learning" d'Oxford a été utilisé comme instrument lors de cette étude. L'étude a montré qu'il y a effectivement interaction entre la TIC utilisée et le choix de stratégies effectué par l'apprenant et les résultats permettent de tirer quelques conclusions quant à l'utilité d'un entraînement spécifique à l'utilisation des stratégies d'apprentissage en présence des technologies de l'information et de la communication pour l'enseignement (TICE).
Mots clés
Foreign language acquisition
TELL
individual differences
learning strategies
aptitude-treatment interaction
Computer-assisted instruction ; Education -- Data processing ; Language and languages -- Study and teaching; Learning strategies
Information and communications technology ; Educational technologies ; Foreign language/ foreign language as teaching language
LC25-33 : Education/ Computer-assisted education ; P : Language and literature