L. Duquette, L. Chercheure-principale, J. Desmarais, and . Dionne, L'équipe se composait de L Laurier à titre de co-chercheurs. L'étude CAMILLE a bénéficiée d'une subvention de l'AUPELF- UREF (section FRANCIL) et une contribution, pp.410-94

R. Abraham and H. C. Liou, Interaction generated by three computer programs: analysis of functions of spoken language, Computer-assisted language learning and testing: Research issues and practice, Dunkel, P. (dir.). N.Y, pp.85-109, 1991.

J. R. Anderson, Cognitive psychology and its implications, 1985.

. Bandura, Social Foundations of Thought and Action, 1986.
DOI : 10.4135/9781446221129.n6

M. H. Beauvois, Computer-Assisted Classroom Discussion in the Foreign Language Classroom: Conversation in Slow Motion, Foreign Language Annals, vol.75, issue.5, pp.455-464, 1992.
DOI : 10.1111/j.1944-9720.1992.tb01128.x

E. Bialystok, A theoretical model of second language learning, Language Learning, pp.69-83, 1978.

B. Bicket and D. Truscello, New opportunities for learning: Styles and strategies with computers, TESOL Journal, vol.6, issue.1, pp.15-18, 1996.

M. Boekaerts, The Adaptable Learning Process: Initiating and Maintaining Behavioural Change, Applied Psychology, vol.13, issue.8, pp.4-377, 1992.
DOI : 10.1207/s15326985ep2003_3

K. Brandl, Strong and weak student preferences for error feedback options and responses". The Modern Language Journal, pp.194-211, 1995.
DOI : 10.2307/329619

É. Bruillard, Les machines à enseigner, 1997.

C. Carver, R. Howard, and C. E. Lavelle, Enhancing student learning by incorporating learning styles into adaptative hypermedia, Proceedings of Ed-Media 96, World conference on Educational Multimedia and Hypermedia. Boston, pp.17-22, 1996.

W. M. Cates, Consideration in evaluating metacognition in interactive hypermedia, multimedia instruction, Conférence annuelle de l'American Educational Research Association, p.966, 1992.

T. Chanier, Learning a second language for specific purposes within a hypermedia framework, Computer-Assisted Language Learning Journal (CALL), vol.9, pp.1-3, 1996.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00000123

T. Chanier, Interaction, communication et acquisition d'une langue seconde en ELAO, Apprendre une langue dans un environnement multimédia, Duquette, L. & Laurier, M. (dirs). Outremont : Les Éditions Logiques, pp.53-89, 2000.

T. Chanier, L. Duquette, M. Laurier, and M. Pothier, Stratégies d'apprentissage et évaluation dans des environnements multimédia d'aide à l'apprentissage du français, Journées Scientifiques et Techniques du Réseau FRANCophone de l'Ingénierie de la Langue de l'Aupelf-Uref (JST'97), pp.271-276, 1997.

C. Chapelle, The Discourse of Computer-Assisted Language Learning: Toward a Context for Descriptive Research, TESOL Quarterly, vol.24, issue.2, pp.199-225, 1990.
DOI : 10.2307/3586899

C. Chapelle, Call in the year 2000: Still in search of research paradigms, Language Learning & Technology, vol.1, issue.1, pp.19-43, 1997.

C. Chapelle, Interaction, communication et acquisition d'une langue seconde en ELAO, Apprendre une langue dans un environnement multimédia, Duquette, L. & Laurier, M. (dirs). Outremont : Les Éditions Logiques, pp.19-51, 2000.

D. M. Chun, Using computer networking to facilitate the acquisition of interactive competence, System, vol.22, issue.1, pp.17-31, 1994.
DOI : 10.1016/0346-251X(94)90037-X

A. D. Cohen, Strategies in learning and using a second language, 1998.

J. Collentine, Cognitive principles and CALL grammar instruction : a mind-centered input approach, CALICO Journal, vol.15, pp.1-3, 1998.

B. K. Conrad, Call???Non-English L2 Instruction, Annual Review of Applied Linguistics, vol.2, pp.158-181, 1996.
DOI : 10.2307/329253

L. Desmarais, L. Duquette, M. Laurier, and D. Renié, Evaluating learning and interactions in a multimedia environment, Computers and the Humanities, vol.31, pp.4-327, 1998.

L. Desmarais and M. Laurier, L'analyse des schémas de navigation en ELAO, Apprendre une langue dans un environnement multimédia, Duquette, L & Laurier, M. (dirs). Outremont : Les Éditions Logiques, pp.261-279, 2000.

P. Dunkel, Computer-assisted language learning and testing: Research issues and practice, 1991.

L. Duquette and D. Renié, Stratégies d'apprentissage dans un contexte d'autonomie et environnement hypermédia, Études de Linguistique Appliquée (ÉLA), pp.110-237, 1998.

L. Duquette, M. Laurier, and D. Renié, The Evaluation of Vocabulary Acquisition when Learning French as a Second Language in a Multimedia Environment*, Computer Assisted Language Learning, vol.11, issue.1, pp.3-34, 1998.
DOI : 10.1076/call.11.1.3.5725

L. Duquette and J. P. Dionne, La résolution de problème dans les exercices lacunaires en L2 et l'environnement multimédia, Apprendre une langue dans un environnement multimédia, Duquette, L. & Laurier, M. (dirs). Outremont : Les Éditions Logiques, pp.179-210, 2000.

K. Ericsson and H. Simon, Verbal reports on thinking (dirs) Clevendon : Multilingual Matters Ltd, Introspection in second language research, pp.24-53, 1987.

C. Faerch and G. Kasper, Plans and strategies in foreign language communication (dirs). London : Longman, Strategies in interlanguage communication, pp.20-60, 1983.

M. Fayol and J. M. Monteil, Stratégies d'apprentissage/apprentissage de stratégies". Revue Française de Pédagogie, pp.91-110, 1991.

J. H. Flavell and N. J. Hillsdale, Metacognitive aspects of problem solving, The nature of Intelligence, pp.231-235, 1976.

D. Gaonac-'h, Théories d'apprentissage et acquisition d'une langue étrangère, 1987.

C. Gardner, Social psychological aspects of second language acquisition (dirs), Language and social psycholog, 1979.

N. Garrett, Technology in the Service of Language Learning: Trends and Issues, The Modern Language Journal, vol.18, issue.1, pp.74-101, 1991.
DOI : 10.1111/j.1540-4781.1991.tb01085.x

C. Grace, Personality type, tolerance of ambiguity and vocabulary retention in CALL, CALICO Journal, vol.15, issue.1, pp.19-45, 1998.

E. Hatch and E. Hatch, Discourse analysis and second language acquisition, Second language acquisition: a book of readings, 1978.

J. M. Hoc, Psychologie cognitive de la planification, 1992.

J. Jamieson and C. Chapelle, Working Styles on Computers as Evidence of Second Language Learning Strategies*, Language Learning, pp.4-523, 1987.
DOI : 10.1111/j.1467-1770.1987.tb00583.x

E. Kasper and E. Kellerman, Communication strategies : psycholinguistic and sociolinguistic perspectives, 1997.

R. B. Kozma, The implications of cognitive psychology for computer-based learning tools, pp.20-27, 1987.

S. Krashen, Principles and practice in second language acquisition, 1982.

M. Laurier, L'informatisation d'un test de classement en langue seconde, 1993.

M. Laurier and D. Renié, Observation des apprentissages par l'analyse de traces informatiques: études de cas avec le cédérom CAMILLE -L'acte de vente". In Les technologies et l'enseignement/apprentissage de la L2 : que nous apprend la recherche, L2 teaching and learning. What does research tell us? Actes du colloque CREAL/CRLT. Ottawa : université d'Ottawa, pp.41-46, 1999.

X. Lin, Metacognition implication for research in hypermedia-based learning environment, Conférence annuelle de l'Association for Educational Communications and Technology, 1994.

M. Liu and W. M. Reed, The relationship between the learning strategies and learning styles in a hypermedia environment, Computers in Human Behavior, vol.10, issue.4, pp.4-419, 1994.
DOI : 10.1016/0747-5632(94)90038-8

M. H. Long, Input and second language acquisition theory". In Input in second language acquisition (dirs), pp.377-393, 1985.

B. Macwhinney, V. M. Kaplan, J. D. Sams, M. R. Mahmah, and N. J. , Evaluating foreign language tutoring systems In Intelligent language tutors: Theory shaping technology, pp.317-326, 1995.

L. E. Meunier, La typologie des intelligences humaines et artificielles: complexité pédagogique de l'enseignement des langues étrangères dans un environnement multimédia, Apprendre une langue dans un environnement multimédia, Duquette, L. & Laurier, M. (dirs). Outremont : Les Éditions Logiques, pp.211-257, 2000.

P. H. Miller, The Development of Strategies of selective Attention". In Children's strategies: Contemporary views of cognitive development, pp.157-184, 1990.

L. Mondada and S. Pekarek-doehler, Interaction sociale et cognitive située : quels modèles pour la recherche sur l'acquisition des langues, AILE (Acquisition et Interaction en Langue Étrangère), pp.12-147, 2000.

D. Mydlarski and D. Paramskas, Vi-Conte: The interactive videodisc in teaching language and culture, Revue informatique et statistique dans les sciences humaines, pp.1-4, 1991.

N. Nagata and V. M. Swisher, A study of consciousness-raising by computer: The effect of metalinguistic feedback on second language learning". Foreign Language Annals, pp.28-337, 1995.

J. Nisbet and J. Shucksmith, The seventh sense: Reflections on learning to learn, 1984.

J. Nisbet and J. Shucksmith, Learning strategies, 1986.

J. S. Noblitt and S. K. Bland, Tracking the learner in computer aided language learning, Foreign language acquisition research and the classroom, Freed, b.F. (dir.). Lexigton Heath, pp.120-132, 1991.

B. Noël, La métacognition, 1997.

J. Nord, The "Rear-View mirror" approach, CALICO Journal, vol.4, issue.3, pp.67-77, 1987.

O. Malley, J. M. Chamot, and A. U. , Learning strategies in second language acquisition, p.51, 1990.

R. L. Oxford, Language learning strategies, 1989.
DOI : 10.1017/CBO9780511667206.025

A. S. Palincsar and A. L. Brown, Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring activities, Cognition and Instruction, vol.1, issue.2, pp.117-175, 1984.

M. C. Pennington, Beyond off-the-shelf computer remedies for student writers: Alternatives to canned feedback, System, vol.20, issue.4, pp.4-423, 1992.
DOI : 10.1016/0346-251X(92)90056-9

T. Pica, Research on Negotiation: What Does It Reveal About Second-Language Learning Conditions, Processes, and Outcomes?, Language Learning, pp.493-527, 1994.
DOI : 10.1111/j.1467-1770.1994.tb01115.x

. Piper, Conversation and the computer: A study of the conversational spin-off generated among learners of english as a foreign language working in groups, System, vol.14, issue.2, pp.14-187, 1986.
DOI : 10.1016/0346-251X(86)90008-4

J. L. Plass, Design and evaluation of the user interface of foreign language multimedia software: a cognitive approach, Language Learning & Technology, vol.2, issue.1, pp.35-45, 1998.

M. Pothier, Travailler en France" : un environnement informatique hypermédia pour l'autoapprentissage sur objectifs spécifiques, pp.115-116, 1995.

M. Pothier, A. Iotz, and C. Rodrigues, Multimedia aid tools for language learning: from evaluation to a prospective reflection, Apprentissage des Langues et Systèmes d'Information et de Communication (ALSIC), 2000.
DOI : 10.4000/alsic.1788

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00000190

D. Renié, Apprentissage du français langue seconde avec le vidéodisque Vi-Conte : quelques analyses dans une approche mixte". Revue canadienne des langues vivantes, Canadian Modern Language Review, vol.55, issue.1, pp.21-42, 1998.

D. Renié, Apport d'une trace informatique dans l'analyse du processus d'apprentissage d'une langue seconde ou étrangère, Apprendre une langue dans un environnement multimédia, Duquette, L. & Laurier, M. (dirs). Outremont : Les Éditions Logiques, pp.281-301, 2000.

L. Resnick, Learning in school and out, Educational Researcher, pp.13-20, 1988.

G. L. Robinson, Effective feedback strategies in CALL: Learning theory and empirical research, Computer-assisted language learning and testing: Research issues and practice, Dunkel, P. (dir.). N.Y. : Newbury House, 1991.

A. H. Schoenfeld, Mathematical Problem Solving, 1985.

J. Singleton, Implications of education as cultural transmission". In Education and cultural process: Toward an anthropology of Education, pp.26-38, 1974.

J. Tardif, Pour un enseignement stratégique. L'apport de la psychologie cognitive, 1992.

K. L. Taylor and J. P. Dionne, Managing the problem-solving process: The executive control strategies knowledge of professors and students, Conférence annuelle de l'American Association on Educational Research, 1994.

R. Towell and R. Hawkins, Approaches to second language acquisition, 1994.

A. Wenden, Learner strategies for learner autonomy, p.52, 1990.

L. Chanier, T. Pothier, M. Lotin, and P. , L'Acte de Vente. Deuxième cédérom de "CAMILLE - Travailler en France, 1996.

D. Lise, Institut des Langues secondes de l'université d'Ottawa. Ses champs de recherche sont l'apprentissage de la L2 en autonomie ainsi que le développement du vocabulaire. Elle a déjà dirigé deux études empiriques sur l'évaluation de matériaux multimédia pour l'apprentissage du français L2. De plus, dirigé le collectif intitulé Apprendre une langue dans un environnement multimédia paru en 2000 aux Éditions Logiques. Courriel : lduquett@uottawa.ca