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Journal Articles Éducation permanente Year : 2002

Conception de dispositifs et changement de paradigme en formation

Monique Linard
  • Function : Author

Abstract

With the transformation by ICTs of our current modes of doing and knowing, adult training is inevitably confronted with a deep change in design and practice. The concept of "device" may act both as a revealing feature and an organizer in the field. The concept balances between two paradigmatic definitions : the rational objective, centered on the objects, and the experiential subjective, centered on the actors of action. The objective model is adequate with the restricted cases of problem solving and industrial production. Yet it can't account for the pragmatic nor social conditions involved in an efficient use of ICTs by their users. The experiential, constructivist interactionist model is better fitted to explain the actors' actions and interactions. Yet, its application is more arduous and has to be extended to meet the problems of autonomy raised by the use of ICTs. The questions at stake in both paradigms are adressed as well as the necessity of going beyond their limits and the ensuing consequences in terms of design and practice in training.
La transformation par les TIC des modes ordinaires d'action et de connaissance rend inévitable un changement des conceptions et des pratiques en formation. Le concept de dispositif joue un rôle de révélateur et d'organisateur en ce domaine. Les définitions du dispositif oscillent entre deux paradigmes : le paradigme rationnel objectif, centré sur les objets, et l'expérientiel subjectif, centré sur les acteurs de l'action. Le modèle objectif convient aux cas restreints de la résolution de problèmes et de la production industrielle. Mais il ignore les conditions pragmatiques et sociales qu'implique l'usage efficace des TIC par leurs utilisateurs. Le modèle expérientiel, constructiviste interactionniste est mieux adapté à l'action et à l'interaction des acteurs. Mais il est moins facile à appliquer et doit être étendu pour répondre aux problèmes d'autonomie soulevés par la pratique des TIC. On aborde les enjeux des deux paradigmes, leur dépassement nécessaire et ses incidences sur la conception et la pratique des dispositifs en formation.
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Dates and versions

edutice-00000275 , version 1 (21-11-2003)

Identifiers

  • HAL Id : edutice-00000275 , version 1

Cite

Monique Linard. Conception de dispositifs et changement de paradigme en formation. Éducation permanente, 2002, Regards multiples sur les nouveaux dispositifs de formation, 152, pp.143-155. ⟨edutice-00000275⟩

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