. Bruner, ? Toward a theory of instruction, 1966.

C. Freinet, -Cooperative Learning and social change, select writings of Célestin Freinet. - Toronto: Our Schools, Our Selves: O.I, 1990.

J. Goody, -La Raison graphique: la domestication de la pensée sauvage, 1978.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00313223

A. N. Leontiev, -The Problem of activity in psychology The Concept of activity in soviet psychology, pp.37-71, 1972.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/in2p3-00020311

A. Newell and H. A. Simon, -Human problem solving, -Englewood CliffsNJ, 1972.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00648191

J. Piaget, The Language and thought of the child, 1997.

J. Rochex, OEuvre de Vygotsky: Fondements pour une psychologie historico-culturelle " . -Revue française de pédagogie, pp.105-147, 1997.

E. C. Tolman, -Purposive behavior in animals and men, 1932.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00892171

L. S. Vygotsky, -Thought and language. -1 ed. -Cambridge (Mass, 1934.

P. A. Alexander, D. L. Schallert, and V. C. Hare, Coming to Terms: How Researchers in Learning and Literacy Talk About Knowledge, Review of Educational Research, vol.61, issue.3, pp.315-343, 1991.
DOI : 10.3102/00346543061003315

J. R. Anderson, Retrieval of information from long-term memory, Science, vol.220, issue.4592, pp.25-30, 1983.
DOI : 10.1126/science.6828877

J. R. Anderson, -The Adaptive character of thought, Hillsdale (NJ): Erlbaum, 1990.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00758436

A. D. Baddeley, -Human memory: theory and practice, 1990.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00158379

L. W. Barsalou, -Ad hoc categories. -Memory and cognition, pp.211-227, 1983.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01068221

L. W. Barsalou, Perceptual symbol systems, Behavioral and Brain Sciences, vol.22, issue.04, 1998.
DOI : 10.1017/S0140525X99002149

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.601.93

. Bechtel, Representations and Cognitive Explanations: Assessing the Dynamicist's Challenge in Cognitive Science, Cognitive Science, vol.3, issue.3, pp.295-318, 1998.
DOI : 10.1207/s15516709cog2203_2

C. Belisle and B. Schiele, -Introduction Les Savoirs dans les pratiques quotidiennes : Recherches sur les représentations, pp.5-11, 1984.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/sic_00000422

M. Bétrancourt, -Facteurs spatiaux et temporels dans le traitement cognitif des complexes texte-figure. -Grenoble, 1996.

B. K. Britton, -Rewriting: the Arts and sciences of improving expository instructionnal text The Science of Writing, Mahwah, pp.323-345, 1996.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01161401

B. K. Britton and R. C. Sorrells, Thinking about knowledge learned from instruction and experience: Two tests of a connectionist model, Discourse processes, pp.25131-177, 1998.
DOI : 10.1017/S0140525X00057046

. J. Brown, Situated Cognition and the Culture of Learning, Educational Researcher, vol.18, issue.1, 1989.
DOI : 10.3102/0013189X018001032

A. M. Collins and M. R. Quillian, -Retrieval from semantic memory, Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, pp.240-247, 1969.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00760037

F. Cordier, -Représentation cognitive et langage, une conquête progressive, 1994.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00807597

J. Costermans, -Les Activités cognitives : Raisonnement, décision et résolution de problèmes, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01184041

M. Denis, -Image et cognition, 1989.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00655916

M. Denis and M. Cocude, -Structural properties of visual images constructed from poorly or well-structured verbal description. -Memory and Cognition, pp.497-506, 1992.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00655916

M. Denis and M. De-vega, Modèles mentaux et imagerie mentale, Les Modèles mentaux : Approche cognitive des représentations. ? Paris: Masson. -183 p, 1993.

C. Depover, -L'Ordinateur média d'enseignement, un cadre conceptuel, 1987.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00000813

K. A. Ericsson and H. A. Simon, -Protocol analysis Handbook of discourse analysis Dimensions of discourse, pp.259-268, 1985.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00709243

M. Fayol, From declarative and procedural knowledge to the management of declarative and procedural knowledge, European Journal of Psychology of Education, vol.25, issue.7, pp.179-190, 1994.
DOI : 10.1007/BF03172778

A. Garnham, -Representing information in mental models Cognitive models of memory, pp.149-172, 1997.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inserm-00864640

J. B. Grize, -De la logique à l'argumentation, 1982.
DOI : 10.3917/droz.grize.1982.01

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/lirmm-00820100

J. R. Hayes and L. S. Flower, -Identifying the organization of writing processes Cognitive processes in writing, Hillsdale, pp.3-30, 1980.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01005851

. Jonhson-laird, -Mental models. -Cambridge (Mass, 1983.

A. Karmiloff-smith, -Beyond modularity. -Cambridge (Mass, 1992.

W. Kintsch, The role of knowledge in discourse comprehension: A construction-integration model., Psychological Review, vol.95, issue.2, pp.163-182, 1988.
DOI : 10.1037/0033-295X.95.2.163

W. Kintsch, Comprehension, 1998.
DOI : 10.1002/9780470757642.ch12

L. Ny and J. , -Les Représentations mentales, 1994.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01158113

. Traité-de-psychologie-expérimentale, -Paris: PUF, pp.183-224

J. Leplat, -Les Représentations fonctionnelles dans le travail. -Psychologie française, t. 30, pp.269-275, 1985.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01133266

C. M. Levy, Computer-aided protocol analysis of writing processes, Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, vol.32, issue.2, pp.219-223, 1997.
DOI : 10.3758/BF03204625

S. Mannes and S. Doane, -Beyond discourse: Applications of the Construction-Integration model, Discourse comprehension:. Essays in honor fo Walter Kintsch. -Hillsdale ( NJ), 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01416661

S. M. Mannes and W. Kintsch, Knowledge Organization and Text Organization, Cognition and Instruction, vol.3, issue.2, pp.91-115, 1987.
DOI : 10.1016/0749-596X(86)90002-1

S. Mannes and . Kintsch, Routine Computing Tasks: Planning as Understanding, Cognitive Science, vol.5, issue.3, pp.305-342, 1991.
DOI : 10.1207/s15516709cog1503_1

A. B. Markman and E. Dietrich, -In defense of representation as mediation, Psychology, vol.9, p.48, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01343262

D. Mccutchen, ???Functional Automaticity??? in Children's Writing, Written Communication, vol.32, issue.3, pp.306-324, 1988.
DOI : 10.1177/0741088388005003003

J. Mokros and R. Tinker, The impact of microcomputer-based labs on children's ability to interpret graphs, Journal of Research in Science Teaching, vol.14, issue.4, pp.369-383, 1987.
DOI : 10.1002/tea.3660240408

P. Moliner, -La Représention sociale comme grille de lecture: Étude expérimentale de sa structure et aperçu sur ses processus de transformation: Thèse de doctorat. -Aix-en-Provence, 1988.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/jpa-00209858

D. A. Ochanine, -Le Rôle des images opératives dans la régulation des activités de travail, Psychologie et éducation, pp.63-72, 1978.

S. Poitrenaud, J. F. Richard, and C. Tijus, -Procedural knowledge: Representation and learning by doing : Paper presented at the Convention I.A, pp.15-17, 1990.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01304897

J. A. Rondal, -Langage et éducation -The Use of Computerised Data Bases, Critical Inquiry By Pupils Aged 8 to 11 years, 1978.

G. Vergnaud, -Concepts et schèmes dans la théorie opératoire de la représentation Les Représentations, Psychologie française, pp.3-4, 1985.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00259021

. G. Vergnaud, ? Vers une théorie intégrée de la représentation Informatique et éducation: regards cognitifs, pédagogiques et sociaux: Textes issus du séminaire Informatique et formation des enseignants, Paris: Institut National de Recherche Pédagogique. -(Documents et travaux de recherche en éducation, 1996.

A. Weill-fassina, P. Rabardel, and D. Dubois, -Représentations pour l'action, Toulouse: Octares. -352 p. -(Collection Travail), 1993.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00373556

J. Abric, 8. L'??tude exp??rimentale des repr??sentations sociales, pp.187-203, 1991.
DOI : 10.3917/puf.jodel.2003.01.0203

J. Abric, -L'Organisation interne des représentations sociales: Système central et système périphérique. -In: Guimelli. Structures et transformations des représentations sociales. - Neuchatel ; Paris : Delachaux et Niestlé, pp.73-83, 1994.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00638615

M. Arnault-de-la-ménardière, G. Et-montmollin, and . De, -La Représentation comme structure cognitive en psychologie sociale.-Psychologie française, nov, pp.239-244, 1985.

G. Bourgeat, -Le Bien être chez soi : Représentation sociale complexe ou complexes de représentations sociales: Thèse de doctorat, 1993.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00259674

A. Clemence, W. Doise, and F. Lorenzi-cioldi, -Prises de position et principes organisateurs des représentations sociales. -In: Guimelli. Structures et transformations des représentations sociales. Neuchatel; Paris: Delachaux et Niestlé, pp.119-152, 1994.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00584564

W. Doise, Cognition et représentations sociales Les Représentations sociales. -Paris : PUF, Jodelet, pp.341-362, 1981.

W. Doise and . Mugny, -Le Développement social de l'intelligence, 1981.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00842233

E. Durkheim, -Les Formes élémentaires de la vie religieuse: le Système totémique en Australie, 1912.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00833635

E. Durkheim and M. Et-mauss, -De quelques formes primitives de classification: Contribution à l'étude des représentations collectives. -L'année sociologique, pp.1-72, 1901.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00833635

R. Farr and S. Moscovici, -Social representations. -Cambridge (Cambridgeshire), 1984.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/in2p3-00608259

C. Flament, -Aspects périphériques des représentations sociales. -In: Guimelli. Structures et transformations des représentations sociales. -Neuchatel; Paris: Delachaux et Niestlé, pp.85-115, 1994.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00409024

A. Giordan and G. Et-de-vecchi, -Les Origines du savoir, 1987.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00001389

C. Guimelli, -Agression idéologique, pratiques nouvelles et transformation progressive d'une représentation sociale: Thèse de doctorat en psychologie. -Aix-en-Provence, 1988.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01449248

C. Guimelli, -Structures et transformations des représentations sociales. -Neuchatel ; Paris : Delachaux et Niestlé, 1994.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01449248

J. Jaspars and C. Fraser, -Attitudes and social representations Social representations. -Cambridge, pp.101-123, 1984.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01261490

D. Jodelet, -Les Représentations sociales. -Paris: PUF. -424 p. -(Sociologie d'aujourd'hui), 1991.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01297011

P. Moliner, -La Représention sociale comme grille de lecture: Étude expérimentale de sa structure et aperçu sur ses processus de transformation: Thèse de doctorat. -Aix-en-Provence, 1988.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/jpa-00209858

S. Moscovici, -La Psychanalyse, son image, son public. -1 e éd, Paris: PUF. -506 p, 1961.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01209439

S. Moscovici, -Psychologie sociale. -2ème éd, Paris: PUF. -506 p. (Fondamental), 1988.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01209439

P. Vergès, -Approche du noyau central: propriétés quantitatives et structurales. -In: Structures et transformations des représentations sociales. -Neuchatel; Paris: Delachaux et Niestlé, pp.233-253, 1992.

L. Anderson-inman and L. Zeitz, -Computer-based concept mapping: Active studying for active learners, The Computing Teacher, pp.1-5, 1993.

L. Anderson-inman, L. A. Ditson, and M. T. Ditson, -Computer-Based Concept Mapping: Promoting meaningful learning in science for students with disabilities. -Information Technologies and Disabilities Journal, Special K-12 issue, pp.5-6, 1998.

D. Ausubel, The use of advance organizers in the learning and retention of meaningful verbal material., Journal of Educational Psychology, vol.51, issue.5, pp.267-272, 1960.
DOI : 10.1037/h0046669

C. Bereiter and M. Scardamalia, -The Psychology of written composition, Hillsdale, 1987.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/insu-00647461

J. D. Bransford and M. K. Johnson, Contextual prerequisites for understanding: Some investigations of comprehension and recall, Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, vol.11, issue.6, pp.717-726, 1972.
DOI : 10.1016/S0022-5371(72)80006-9

B. K. Britton, -Rewriting: the arts and sciences of improving expository instructionnal text The Science of Writing, pp.323-345, 1996.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01161401

B. K. Britton and R. C. Sorrells, Thinking about knowledge learned from instruction and experience: Two tests of a connectionist model, Discourse processes, pp.25131-177, 1998.
DOI : 10.1017/S0140525X00057046

T. Buzan, -The MindMap book, 1995.

J. C. Chavero, J. M. Carrasco, A. Rossell, and J. M. Vega, -A Graphical tool for analyzing navigation through educational hypermedia, Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, pp.3-49, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01438890

K. M. Fisher, Semantic networking: The new kid on the block, Journal of Research in Science Teaching, vol.24, issue.2, pp.1001-1018, 1990.
DOI : 10.1002/tea.3660271008

K. M. Fisher, SemNet: A Tool for Personal Knowledge Construction, Kommers et al. Cognitive Tools for Learning. NATO ASI Series, pp.63-75, 1992.
DOI : 10.1007/978-3-642-77222-1_5

G. E. Fitzgerald and L. O. Semrau, -The Effects of learner differences on usage patterns and learning outcomes with hypermedia case studies, Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, pp.309-331, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01060392

J. H. Flavell, -Metacognitive aspects of problem solving The Nature of intelligence, Hillsdale (NJ): Erlbaum, pp.231-235, 1976.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/in2p3-00012076

E. Goetz and T. , The Role of Spatial Strategies in Processing and Remembering Text: A Cognitive???Information-Processing Analysis, F. Spatial Learning Strategies, pp.47-77, 1984.
DOI : 10.1016/B978-0-12-352620-5.50009-6

N. Hammond, -Auto-monitoring; theoretical touchstone or circular catch-all? http://www.icbl.hw.ac.uk/~granum/class/altdocs/nic_alt.htm Educational Multimedia Task Force ? MM 1045, WP02 Représentations, modèles et modélisations; implications sur les stratégies, 1994.
DOI : 10.3402/rlt.v2i1.9572

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/in2p3-00608259

E. Heeren and B. Collis, -Design considerations for telecommunciations supported cooperative learning environments: Concept mapping as a telecooperation support tool, Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, pp.107-127, 1993.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01357896

H. Huai, -Concept Mapping in Learning Biology: Theoretical Review on Cognitive and Learning Styles, Journal of Interactive Learning Research, vol.8, issue.4, pp.325-340, 1997.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00862126

D. Jacobi, -Dresser une carte de concepts: Effets linguistiques et sémiotiques, 1991.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00479784

D. H. Jonassen, K. Beissner, and M. A. Yacci, ? Structural knowledge: techniques for representing, conveying and acquiring structural knowledge, Hillsdale, 1993.

D. Jonassen and R. Marra, -Concept mapping and other formalisms as mindtools for representing knowledge, 1994.
DOI : 10.3402/rlt.v2i1.9573

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00021036

. Jonhson-laird, -Mental models. -Cambridge (Mass, 1983.

A. Kajstura, N. Romance, M. Vitale, and L. O-'karma, -An Evolution of concept maps: computer-based interactive qualitative and quantitative knowledge maps applications model in college level science courses, Proceedings of ED-MEDIA, 1998.

R. Kellogg, -The Psychology of Writing, 1994.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/in2p3-00002515

R. Mcaleese, -A Theoretical view on concept mapping, pp.38-48, 1994.

R. Mcaleese, -Paper and lecture presented at the seminar onComputer supported learning environments, pp.25-27, 1996.

R. Mcaleese, -Concept maps as knowledge arenas, 1997.

D. Mccutchen, ???Functional Automaticity??? in Children's Writing, Written Communication, vol.32, issue.3, pp.306-324, 1988.
DOI : 10.1177/0741088388005003003

J. Mckendree, W. Reader, and N. Hammond, The "homeopathic fallacy" in learning from hypertext In Interactions, pp.74-82, 1995.

D. S. Mcnamara and W. Kintsch, Learning from texts: Effects of prior knowledge and text coherence, Discourse Processes, pp.247-288, 1996.
DOI : 10.1080/01638539609544975

E. Moen and K. Boersma, -The Significance of Concept Mapping for Education and Curriculum Development, Journal of Interactive Learning Research, vol.8, issue.4, pp.309-323, 1997.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00889327

J. D. Novak, Concept mapping: A useful tool for science education, Journal of Research in Science Teaching, vol.39, issue.5, pp.12-937, 1990.
DOI : 10.1002/tea.3660271003

J. Novak, -Learning, Creating, and Using Knowledge: Concept Maps as Facilitative Tools in Schools and Corporations, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/lirmm-00108831

J. D. Novak, -Metacognitive Strategies to Help Students Learning How to Learn, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/lirmm-00108831

J. Novak, D. Gowin, D. , and B. , -Learning How to Learn. -Cambridge, 1984.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/lirmm-00108831

A. Paivio, Dual coding theory: Retrospect and current status., Canadian Journal of Psychology/Revue canadienne de psychologie, vol.45, issue.3, pp.255-287, 1991.
DOI : 10.1037/h0084295

W. Perrig and W. Kintsch, Propositional and situational representations of text, Journal of Memory and Language, vol.24, issue.5, pp.503-518, 1985.
DOI : 10.1016/0749-596X(85)90042-7

E. Plotnick, -Concept Mapping: a Graphical System for Understanding the Relationship Between Concepts http, 1997.

M. R. Quillian, -Semantic Memory Semantic Information Processing, pp.216-270, 1968.

D. M. Randal, -Semantic Networks Approaches To Knowledge Representation, pp.45-79, 1989.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00259752

&. Scardamalia and . Bereiter, Toward a general theory of expertise: Prospects and limits. ? Cambridge, pp.172-194, 1991.

M. W. Spitulnik and J. S. Krajcik, -Technological tools to support inquiry in a science methods course. -Journal of computers in mathematics and science teaching, AACE, vol.17, issue.1, pp.63-74, 1998.

M. L. Starr and J. S. Krajcik, Concept maps as a heuristic for science curriculum development: Toward improvement in process and product, Journal of Research in Science Teaching, vol.27, issue.4, pp.12-987, 1990.
DOI : 10.1002/tea.3660271007

S. Stoyanov, -Cognitive Mapping as a Learning Method in Hypermedia Design, Journal of Interactive Learning Research, vol.8, issue.4, pp.309-323, 1997.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/in2p3-00212302

F. Tochon and V. , -Les Cartes de concepts dans la recherche cognitive sur l'apprentissage et l'enseignement. -Perspectives documentaires en Education, p.21, 1990.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-01242836

C. Van-boxtel, J. Van-der-linden, and G. Kanselaar, -Collaborative Construction of Conceptual Understanding: Interaction Processes and Learning Outcomes Emerging From a Concept Mapping and a Poster Task, Journal of Interactive Learning Research, vol.8, issue.4, pp.341-361, 1997.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00000070

C. Amélineau and L. Giovanni, -Utilisation pédagogique de l'outil logiciel hypertexte avec un public d'adultes illettrés en stage d'insertion sociale et professionnelle, Hypermédias et Apprentissages 3. -Paris: INRP: EPI, pp.175-182, 1996.

P. Barker, P. Van-schaik, S. Hudson, and C. M. Tan, -Mental models ant their role in teaching and learning, Proceedings of ED-MEDIA, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00408394

W. G. Barnes, -Cognitive flexibility lessons: using a concept map interface to traverse multiple perspectives, Hypermedia. Proceedings of ED-MEDIA, 94. -Vancouver (Canada), 1994.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/in2p3-00509098

R. E. Beasley and M. L. Waugh, -Cognitive mapping architectures and hypermedia disorientation: an Empirical study, Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, pp.239-255, 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01357717

E. Bruillard, L. Passardière, and B. De, -Fonctionnalités hypertextuelles dans les environnements d'apprentissage (dir.). Les Hypermédias, approches cognitives et ergonomiques. -Paris: Hermès, pp.95-122, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00109780

L. Calvi, -Navigation and disorientation: a Case study, Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, pp.305-320, 1997.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/in2p3-00656177

P. A. Carlson and V. Larralde, -Combining concept mapping and adaptative advice to teach reading comprehnsion, Proceedings of ED-MEDIA 95. -Graz (Austria): AACE, pp.127-132, 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/in2p3-00002526

C. Chou and H. Lin, -The Effect of navigation map types and cognitive styles on learners' performance in a computer-networked hypertext learning system, Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, pp.151-176, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/in2p3-00509098

M. D. Corry, -Mental models and hypermedia user interface design, Educational Technology Review AACE (Charlottesville), vol.9, pp.20-24, 1998.

D. Vries, S. Kommers, and P. , -Concept mapping as a mind tool for exploratory learning Proceedings of ED-MEDIA 93, pp.139-146, 1993.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01408505

P. Dias and A. P. Sousa, -Understanding navigation and disorientation in hypermedia learning environments, Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, pp.173-185, 1997.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00908667

B. Ferry, J. Hedberg, and B. Harper, -How do preservice teachers use concept maps to organize their curriculum content knowledge?, Journal of Interactive Learning Research, vol.9, issue.1, pp.83-104, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01307592

G. E. Fitzgerald and L. O. Semrau, -The Effects of learner differences on usage patterns and learning outcomes with hypermedia case studies, Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, pp.309-331, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01060392

E. Forte and M. Wentland, -Identification de concepts et parcours orienté dans un hypertexte pédagogique Environnements Interactifs d'Apprentissage avec Ordinateur, 1993.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00707893

M. Giry and J. Lucien, -Navigation en hypermédia et/ou en multimédia et construction de savoir Hypermédias et Apprentissages 3, Paris: INRP : EPI, pp.35-45, 1996.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01279420

J. M. Haake, C. M. Neuwirth, and N. A. Streitz, Coexistence and transformation of informal and formal structures, Proceedings of the 1994 ACM European conference on Hypermedia technology , ECHT '94, pp.13-23, 1994.
DOI : 10.1145/192757.192758

D. H. Jonassen and R. S. Grabinger, Problems and Issues in Designing Hypertext/Hypermedia for Learning, NATO ASI Series, F67), pp.3-25, 1990.
DOI : 10.1007/978-3-642-75945-1_1

A. Kajstura, N. Romance, M. Vitale, and L. O-'karma, -An Evolution of concept maps: Computer-based interactive qualitative and quantitative knowledge maps applications model in college level science courses, Proceedings of ED-MEDIA, 1998.

R. T. Kellog, -The Psychology of Writing, 1994.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00151770

G. P. Landow, The rhetoric of hypermedia: Some rules for authors, Journal of Computing in Higher Education, vol.21, issue.10, pp.39-64, 1989.
DOI : 10.1007/BF02942605

G. P. Landow, -Bootstrapping hypertext: Student-created documents, Intermedia and the social construction of knowledge Sociomedia: multimedia, hypermedia and the social construction of knowledge, pp.195-217, 1992.

J. J. Leggett, J. L. Schnase, and C. J. Kacmar, Hypertext for Learning, Designing Hypermedia for Learning, NATO ASI Series, pp.27-38, 1990.
DOI : 10.1007/978-3-642-75945-1_2

M. Liu and S. Pedersen, -The Effects of being hypermedia designers on elementary school students' motivation and learning of design knowledge, Journal. of Interactive Learning Research, vol.9, issue.2, pp.155-182, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-00259428

C. C. Marshall and R. A. Rogers, Two years before the mist, Proceedings of the ACM conference on Hypertext , ECHT '92, pp.53-62, 1992.
DOI : 10.1145/168466.168490

C. Marshall and F. Shipman, Searching for the missing link, Proceedings of the fifth ACM conference on Hypertext , HYPERTEXT '93, pp.217-230, 1993.
DOI : 10.1145/168750.168826

C. Marshall, F. Shipman, and J. Coombs, VIKI, Proceedings of the 1994 ACM European conference on Hypermedia technology , ECHT '94, pp.13-23, 1994.
DOI : 10.1145/192757.192759

T. Mayes, M. Kibby, and . Anderson, -Learning about learning from hypertext Designing Hypermedia for Learning, NATO ASI Series, pp.227-250, 1990.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00889396

M. Nanard, -De nouveaux systèmes hypertextes pour de nouvelles applications. - Montpellier: Tutoriel Informatique 93 De nouveaux systèmes hypertextes pour de nouvelles applications, Tutoriel Informatique, vol.93, 1993.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/lirmm-00108951

D. Neuman, G. Marchionini, and K. Morrell, -Evaluating Perseus 1.0: methods and final results, Journal. of Educational Multimedia and Hypermedia, pp.365-382, 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00258990

S. Papert, -Situating Constructionism, Constructionism. - Norwood: Ablex, pp.1-11, 1991.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/bioemco-00136989

D. Paquelin, -Conception d'applications éducatives hypermédias: entre méthode et créativité Saleh I. Hypertextes et hypermédias. -Paris: Hermès, pp.241-250, 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00001388

D. Paquelin, -Les Cartes de concepts: Outil pour les concepteurs et les utilisateurs d'hypermédia éducatif Hypermédias et Apprentissages 3, Paris: INRP: EPI, pp.85-96, 1996.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00001388

W. R. Reader and N. V. Hammond, -Supporting learning from hypertext: concept-mapping and beyond, pp.99-106, 1994.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00534941

P. J. Scott and D. J. Ardron, -Integrating concept networks and hypermedia, Proceedings of ED-MEDIA 94. -Vancouver (Canada): AACE, pp.516-521, 1994.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00857088

J. M. Slatin, -Hypertext and the teaching of Writing Text, Context and Hypertext, pp.111-129, 1988.

N. A. Stanton, R. G. Taylor, and L. A. Tweedie, -Maps as navigational aids in hypertexte environments: an Empirical evaluation, Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, pp.431-444, 1992.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00397776

A. Tricot, C. Pierre-demarcy, and R. Boussarghini, -Un Panorama des recherches sur l'activité mentale de l'utilisateur d'un hypermédia, Sciences et techniques éducatives
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00607715

V. Oostendorp, -Cognitive effects of a structural overview in a hypertext, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01365617

P. Venturini, -Conception et évaluation d'une base de données hypermédia en électricité: Thèse de l'université de Toulouse, Toulouse: Université NOM. -283 p, 1997.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00208101

P. Venturini and L. Viel, -Base de données hypermédia pour le programme d'électricité en seconde Hypermédias et Apprentissages 3, Paris: INR : EPI, pp.211-224, 1996.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00208101

M. Wentland, -Modélisation d'un domaine de connaissance et orientation conceptuelle dans un hypertexte pédagogique, 1994.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190140

M. Wentland-forte, -Outils d'aide à la génération automatique d'hypertextes pédagogiques Hypermédias et Apprentissages 3, Paris: INRP: EPI, pp.47-53, 1996.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190140

R. Zeiliger, T. Reggers, and R. Peeters, -Concept-map based navigation in educational hypermedia: a Case study, Proc. ED-MEDIA 96, pp.714-719, 1996.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00144107

E. Zhu, -Hypermedia interface design: the effects of the number of links and the granularity of nodes on students' information searching and learning performance, 1996.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00109342

G. Baron and E. Bruillard, -L'Informatique et ses usagers dans l'éducation, Paris: PUF . -312 p. -(L'éducateur), 1996.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00109503

G. Baron, . Bruillard, . Eric, and A. Chaptal, -From personal use to classroom use implications for teacher education in France Information technology supporting change through teacher education, pp.161-168, 1997.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00109503

G. Baron and E. Bruillard, Information technology in French education: implications for teacher education, Journal of Information for Teacher Education, pp.241-253, 1997.
DOI : 10.1111/j.1365-2729.1992.tb00408.x

G. Baron and M. Harrari, -School environment and students' opinions on informatics Integrating information technology into education, pp.270-273, 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00109503

E. Bruillard, Ordinateur à l'école : De l'outil à l'instrument. -In: L'Ordinateur à l'école de l'introduction à l'intgration, Neuchâtel: Institut de Recherche et de documentation Pédagogique (IRDP), 1997.

G. Cellerier, -Structures cognitives et schèmes d'action. -Archives de psychologie, pp.87-104, 1979.

D. H. Jonassen and T. C. Reeves, -Learning with technology: using computers as cognitive tools Handbook of research for educational communications and technology, pp.693-719, 1996.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00021036

C. Kirkman, Computer experience and attitudes of 12-year-old students: implications for the UK National Curriculum, Journal of Computer Assisted Learning, vol.4, issue.2, pp.51-62, 1993.
DOI : 10.1080/0013188880300203

R. Lewis, -Learning together: a rationale, some experiences and a framework, Actes du 4 e colloque Hypermédia et Apprentissages. -Paris: INRP: EPI
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/in2p3-00409182

S. Mannes and . Kintsch, Routine Computing Tasks: Planning as Understanding, Cognitive Science, vol.5, issue.3, pp.305-342, 1991.
DOI : 10.1207/s15516709cog1503_1

D. A. Norman, -Cognitive engineering User centered system design, 1986.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00807189

R. Pea, Beyond Amplification: Using the computer to Reorganize Mental Functioning, Educational Psychologist, vol.89, issue.4, pp.167-182, 1985.
DOI : 10.1207/s15516709cog0902_2

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190536

D. A. Ochanine, -Le Rôle des images opératives dans la régulation des activités de travail, Psychologie et éducation, pp.63-72, 1978.

P. Rabardel, -Les Hommes et les technologies, approche cognitive des instruments contemporains, 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-00143546

J. Richard, -Logique de fonctionnement et logique d'utilisation, Paris: Institut de Recherche en Informatique et Automatique (IRIA). -(Rapport de recherche, 1983.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00857433

J. Richard, -La Résolution de problèmes : Bilan et perspectives. -Psychologie Française, pp.161-175, 1994.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00857433

A. Weill-fassina, P. Rabardel, and D. Dubois, -Représentations pour l'action, Toulouse: Octares. -352 p. -(Travail), 1993.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00373556

M. Baron, -Introduction. -Sciences et Techniques éducatives, pp.115-112, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00109503

J. S. Brown, R. Burton, and J. De-kleer, -Pedagogical, natural language and knowledge engineering techniques in SOPHIE I, II and III Intelligent Tutoring Systems, pp.13-24, 1982.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/jpa-00210025

E. Bruillard, -Les Machines à enseigner. -Paris: Hermès. -320 p, 1997.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00109780

J. Fitzsimmons and R. Whiteford, -National Curriculum Blue Prints, 1992.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01111819

I. Goldstein and B. Carr, The computer as coach, Proceedings of the 1977 annual conference on, ACM '77, pp.227-233, 1977.
DOI : 10.1145/800179.810208

J. Nicaud and M. Vivet, -Les Tuteurs intelligents : Réalisations et tendances de recherches, pp.21-45, 1988.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01004185

J. Self, -Student models: What use are they Artificial Intelligence Tools in Education, pp.73-96, 1988.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00985558

A. Stevens, A. Collins, and S. E. Godin, -Misconceptions in students' understanding Intelligent Tutoring Systems, pp.13-24, 1982.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01205933

K. Van-lehn, B. References, . Georges-louis, . Bruillard, C. Eric et al., -Mind Bugs. The Origins of Procedural Misconceptions -From personal use to classroom use -implications for teacher education in France-Information technology supporting change through teacher education, pp.161-168, 1990.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00424634

B. , G. Bruillard, and E. , -Information Technology, Informatics and Preservice Teacher Training, Journal of Computer Assisted Learning, vol.10, pp.2-13, 1994.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00109780

B. , G. Bruillard, and E. , -Towards the integration of information technology in compulsory education? Potentialities and constraints-Exploring a New Partnership: Children, Teachers and Technology, pp.21-32, 1994.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00109780

B. , G. Bruillard, and E. , -Information Technology in French Education: implications for teacher education, Journal of Information for Teacher Education, pp.241-253, 1997.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00109780

M. Ginn, ?. Inmurray-thomas, R. Kobayashi, and N. Victor, ? The Creation and Development of and Educational Operating System: the Bureaucratic Organization of the French national System of State Education, pp.209-232, 1988.

A. Vosniadou-s and . Ioannides-c, Exploring and Modeling the real world through designed environments for young children, 7th European Conference for Research on Learning and Instruction, EARLI, 1997.

J. , D. , H. Reeves, T. , C. Hong et al., Contribution à la Création d'un environnement informatique de modélisation Modellus: Using a Computational Tool to Change the Teaching and Learning of Mathematics and Science, Paper presented at the UNESCO Colloquium " New Technologies and the Role of the Teacher Analysis of interfaces from the point of view of epistemology and didactics, 4ème colloque Hypermédias et ApprentissagesEds) Intelligent Learning Environments and Knowledge Acquisition in Physics, pp.289-308, 1992.

V. S. De, C. E. , and M. H. , Technology-Based Learning Environments, Psychological and Educational Foundations, NATO ASI Series, Serie F, p.302, 1994.