Hypermédias, Culture, Apprentissage - Archive ouverte HAL Access content directly
Conference Papers Year : 2001

Hypermédias, Culture, Apprentissage

(1) , (1)
1

Abstract

Information and communication technology applied in educational settings allows creating new environments that go beyond the classroom and the school. They also provide ease in the design of learning, they allow to centre around the learner, they facilitate collaboration scenarios and generate multiple applications. However, the production of material and environments suitable for educational technology requires to take into account cultural questions and, as a consequence, learning styles. Moreover, cultural elements form parameters at many levels : they include hypotheses concerning intelligence and motivation, they take into account human communication modes and social functioning. In this article, I will present some hypotheses based on examples from didactical material produced for language teaching in three different languages : French, Italian and Chinese.
Les technologies de l'information et de la communication appliquées à l'enseignement (TICE) rendent possible la création de nouveaux environnements qui s'étendent au-delà de la salle de classe et de l'école. Elles apportent également de la souplesse dans la conception des apprentissages, elles permettent un recentrage sur l'apprenant, elles facilitent des scénarios de collaboration et enfin elles débouchent sur de multiples applications. Cependant, la production de matériel et d'environnements adaptés aux TICE exige qu'on prenne conscience des questions culturelles et, en conséquence, des styles d'apprentissage. En fait, les éléments culturels forment des paramètres à de nombreux niveaux : ils incluent des hypothèses concernant l'intelligence et la motivation, ils prennent en compte les modes de communication humaine et de fonctionnement social. Dans cet article, je présenterai certaines hypothèses fondées sur des exemples de matériel didactique produit dans le cadre de l'enseignement de trois langues différentes : le français, l'italien et le chinois.
Fichier principal
Vignette du fichier
HyperAp5p035.pdf (326.54 Ko) Télécharger le fichier
Loading...

Dates and versions

edutice-00000450 , version 1 (08-06-2004)

Identifiers

  • HAL Id : edutice-00000450 , version 1

Cite

Ian Hart, Denis Meyer. Hypermédias, Culture, Apprentissage. Cinquième colloque Hypermédias et apprentissages, Apr 2001, Grenoble, France. pp.35-45. ⟨edutice-00000450⟩

Collections

TICE HYPERAP
80 View
58 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More