Aide à la recherche d'informations sur support hypermédia et production écrite par de jeunes rédacteurs - Archive ouverte HAL Access content directly
Conference Papers Year : 2001

Aide à la recherche d'informations sur support hypermédia et production écrite par de jeunes rédacteurs

(1) , (1) , (1)
1

Abstract

This experiment analyses a computer-based system designed to help 5 grade pupils produce argumentative texts. Such texts contain arguments supporting opposite points of view, and numerous data from previous studies show that young children have difficulties to find and to coordinate them. In the present investigation, the information retrieval activity was facilitated by using a hypermedia database. Moreover, the information retrieval phase was distinct from the text production phase, so that writers could concentrate their attention on each of these activities. Finally, two conditions for information retrieval (by copying the information selected on a sheet of paper or on a computer file) were studied. The analysis of the way children control their text production took into account their reading abilities. Results show that this computer based system has some supportive effects, especially for less advanced readers. But it is not only the hypermedia database that is helpful to find relevant arguments. The way pupils store arguments has a major effect on the retrieval of ideas and on writing strategies developed afterward, and it seems decisive to take these conditions into consideration.
Cette recherche vise à évaluer l'effet d'un système informatisé censé favoriser la prise de notes en vue d'une production écrite argumentative, qui impose de prendre en compte des points de vue opposés, difficiles à étayer et à coordonner pour des élèves de CM2. La recherche d'arguments a été favorisée par la mise à disposition d'informations sur une base de données hypermédia. De plus, la phase de recherche d'étayages a été dissociée de la phase de rédaction proprement dite, pour permettre aux rédacteurs de se consacrer à l'une puis l'autre de ces activités. Enfin, l'impact du mode de recueil des arguments (papier-crayon versus copie sur fichier informatique) sur la gestion du texte à produire a été étudié en fonction des compétences en lecture des élèves. Les résultats indiquent un effet bénéfique de ce type d'aide informatisée (base de données et recueil informatisé des arguments), particulièrement pour les élèves moins avancés en lecture.
Fichier principal
Vignette du fichier
HyperAp5p151.pdf (197.86 Ko) Télécharger le fichier
Loading...

Dates and versions

edutice-00000458 , version 1 (08-06-2004)

Identifiers

  • HAL Id : edutice-00000458 , version 1

Cite

Jean-Yves Roussey, Marie-Laure Barbier, Annie Piolat. Aide à la recherche d'informations sur support hypermédia et production écrite par de jeunes rédacteurs. Cinquième colloque Hypermédias et apprentissages, Apr 2001, Grenoble, France. pp.151-165. ⟨edutice-00000458⟩
126 View
226 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More