Les textes : types et prototypes. Récit, description, argumentation, explication et dialogue, 1992. ,
« Amorce de la compétence argumentative écrite chez des enfants de neuf, dix et onze ans, Archives de Psychologie, vol.65, pp.29-48, 1997. ,
« Thematic and structural planning in constrained argumentative text production, Theories, models and methodology in writing research, pp.236-251, 1996. ,
L'évaluation des compétences de lecture, 1991. ,
L'informatique et ses usagers dans l'éducation, 1996. ,
« Moral reasoning and judgments of agression, Journal of Personality and Social Psychology, vol.4, issue.51, pp.885-891, 1986. ,
Processing of counter-arguments in written argumentative text by pupils from 8 to 12 years old and competent adults, European Journal of Psychology of Education, vol.23, issue.1, pp.51-69, 1988. ,
DOI : 10.1007/BF03172760
« Les débuts de la rédaction argumentative Approche psycholinguistique didactique, La production d'écrits de l'école maternelle au collège, pp.95-124, 1991. ,
Navigation strategies with ecological displays, International Journal of Human-Computer Studies, vol.52, issue.1, pp.111-129, 2000. ,
DOI : 10.1006/ijhc.1999.0326
Facilitating navigation in information spaces: Road-signs on the World Wide Web, International Journal of Human-Computer Studies, vol.50, issue.4, pp.309-327, 1999. ,
DOI : 10.1006/ijhc.1998.0246
L'école et le multimédia, p.1, 2000. ,
« Composing argumentative texts: cognitive and/or textual complexity, Theories, models and methodology in writing research, pp.317-338, 1996. ,
Apprendre avec le multimédia. Où en est-on ?, Des ressources hypertextes pour écrire au cycle 3, pp.107-119, 1997. ,
Argumentative text writing: Developmental trends, Discourse Processes, n° 18, pp.187-210, 1994. ,
DOI : 10.1080/01638539109544774
« A new framework for understanding cognition and affect in writing The science of writing: Theories, methods, individual differences and applications, pp.1-27, 1996. ,
Apprendre avec le multimédia. Où en est-on ?, Nouveaux écrans du savoir ou nouveaux écrans aux savoirs, pp.157-164, 1997. ,
« A model of working memory in writing The science of writing: Theories, methods, individual differences and applications, pp.57-71, 1996. ,
Cyberculture, 1997. ,
« Developmental cues of argumentative writing, Foundations of argumentative text processing, pp.117-135, 2000. ,
Effects of screen presentation on text reading and revising, International Journal of Human-Computer Studies, vol.47, issue.4, pp.47-565, 1997. ,
DOI : 10.1006/ijhc.1997.0145
« Chercher de l'information dans un hypertexte : vers un modèle des processus cognitifs, Les hypermédias, approches cognitives et ergonomiques, pp.57-74, 1998. ,
« Le lecteur face à l'hypertexte » Apprendre avec le multimédia. Où en est-on ?, pp.165-180, 1997. ,
« Adapter la technologie aux besoins des élèves », Vers l'Éducation Nouvelle, n° 487, pp.37-46, 1998. ,
Contexte de production et de justification ??crite d'un point de vue par des enfants ??g??s de 10 ?? 13 ans., Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, vol.31, issue.3, pp.31-176, 1999. ,
DOI : 10.1037/h0087086
« Knowledge telling and knowledge transforming in written composition, Advances in applied psycholinguistics, pp.142-174, 1987. ,
Toward a general theory of expertise, Literate expertise, pp.172-194, 1991. ,
Using Notes During Essay???writing: is it always helpful?, Educational Psychology, vol.14, issue.4, pp.445-459, 1998. ,
DOI : 10.1037/0022-0663.85.1.152
« Review and process effects of spontaneous note-taking on text comprehension », Contemporary Educational Psychology, pp.1-20, 1999. ,
« The development of memory and reasoning skills in argumentative contexts: evaluating, explaining, and generating evidence, Advances in Instructional Psychology, pp.161-188, 1993. ,
« Understanding and resolving arguments: Do compromise instructions help? », Communication orale au symposium « Cognitive processes in the learning and teaching of argumentation skills », 6 ème colloque E, A.R.L.I, p.27, 1995. ,