J. Adam, Les textes : types et prototypes. Récit, description, argumentation, explication et dialogue, 1992.

S. Akiguet, « Amorce de la compétence argumentative écrite chez des enfants de neuf, dix et onze ans, Archives de Psychologie, vol.65, pp.29-48, 1997.

J. E. Andriessen, « Thematic and structural planning in constrained argumentative text production, Theories, models and methodology in writing research, pp.236-251, 1996.

J. Aubret and S. Blanchard, L'évaluation des compétences de lecture, 1991.

G. Baron and É. Bruillard, L'informatique et ses usagers dans l'éducation, 1996.

M. W. Berkowitz and C. W. Muller, « Moral reasoning and judgments of agression, Journal of Personality and Social Psychology, vol.4, issue.51, pp.885-891, 1986.

D. G. Brassart, Processing of counter-arguments in written argumentative text by pupils from 8 to 12 years old and competent adults, European Journal of Psychology of Education, vol.23, issue.1, pp.51-69, 1988.
DOI : 10.1007/BF03172760

D. G. Brassart, « Les débuts de la rédaction argumentative Approche psycholinguistique didactique, La production d'écrits de l'école maternelle au collège, pp.95-124, 1991.

C. M. Burns, Navigation strategies with ecological displays, International Journal of Human-Computer Studies, vol.52, issue.1, pp.111-129, 2000.
DOI : 10.1006/ijhc.1999.0326

C. S. Campbell and P. P. Maglio, Facilitating navigation in information spaces: Road-signs on the World Wide Web, International Journal of Human-Computer Studies, vol.50, issue.4, pp.309-327, 1999.
DOI : 10.1006/ijhc.1998.0246

J. Carrier, L'école et le multimédia, p.1, 2000.

P. Coirier, « Composing argumentative texts: cognitive and/or textual complexity, Theories, models and methodology in writing research, pp.317-338, 1996.

J. Crinon and S. Pachet, Apprendre avec le multimédia. Où en est-on ?, Des ressources hypertextes pour écrire au cycle 3, pp.107-119, 1997.

C. Golder and P. Coirier, Argumentative text writing: Developmental trends, Discourse Processes, n° 18, pp.187-210, 1994.
DOI : 10.1080/01638539109544774

J. R. Hayes, « A new framework for understanding cognition and affect in writing The science of writing: Theories, methods, individual differences and applications, pp.1-27, 1996.

G. Jacquinot, Apprendre avec le multimédia. Où en est-on ?, Nouveaux écrans du savoir ou nouveaux écrans aux savoirs, pp.157-164, 1997.

R. T. Kellogg, « A model of working memory in writing The science of writing: Theories, methods, individual differences and applications, pp.57-71, 1996.

P. Lévy, Cyberculture, 1997.

A. Piolat, J. Y. Roussey, and A. Gombert, « Developmental cues of argumentative writing, Foundations of argumentative text processing, pp.117-135, 2000.

A. Piolat, J. Y. Roussey, and O. Thunin, Effects of screen presentation on text reading and revising, International Journal of Human-Computer Studies, vol.47, issue.4, pp.47-565, 1997.
DOI : 10.1006/ijhc.1997.0145

J. Rouet and A. Tricot, « Chercher de l'information dans un hypertexte : vers un modèle des processus cognitifs, Les hypermédias, approches cognitives et ergonomiques, pp.57-74, 1998.

J. Rouet, « Le lecteur face à l'hypertexte » Apprendre avec le multimédia. Où en est-on ?, pp.165-180, 1997.

J. Rouet, « Adapter la technologie aux besoins des élèves », Vers l'Éducation Nouvelle, n° 487, pp.37-46, 1998.

J. Roussey, A. Piolat, and A. Gombert, Contexte de production et de justification ??crite d'un point de vue par des enfants ??g??s de 10 ?? 13 ans., Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, vol.31, issue.3, pp.31-176, 1999.
DOI : 10.1037/h0087086

M. Scardamalia and C. Bereiter, « Knowledge telling and knowledge transforming in written composition, Advances in applied psycholinguistics, pp.142-174, 1987.

M. Scardamalia and C. Bereiter, Toward a general theory of expertise, Literate expertise, pp.172-194, 1991.

V. Slotte and K. Lonka, Using Notes During Essay???writing: is it always helpful?, Educational Psychology, vol.14, issue.4, pp.445-459, 1998.
DOI : 10.1037/0022-0663.85.1.152

V. Slotte and K. Lonka, « Review and process effects of spontaneous note-taking on text comprehension », Contemporary Educational Psychology, pp.1-20, 1999.

N. L. Stein and C. A. Miller, « The development of memory and reasoning skills in argumentative contexts: evaluating, explaining, and generating evidence, Advances in Instructional Psychology, pp.161-188, 1993.

N. L. Stein, D. Calicchia, and R. Bernas, « Understanding and resolving arguments: Do compromise instructions help? », Communication orale au symposium « Cognitive processes in the learning and teaching of argumentation skills », 6 ème colloque E, A.R.L.I, p.27, 1995.