Abstract : This study investigated the role of strategic guidance on the effectiveness of undergraduate students' search strategies and learning from a Web site. The participants were 65 students assigned to one of two conditions : with (S+) or without (S-) strategic directions. The task consisted in using the Web site in order to answer a series of course-related questions within a limited amount of time. The analysis of computer logs showed a positive impact of guidance on students' search strategies. However, directions were not shown to have any significant influence on students' post-test performance. Several factors, amongst which the participants' level of experience with Internet navigation, or their initial knowledge of the contents, may explain this pattern of results.
Résumé : Notre étude examine l'effet d'un guidage stratégique sur l'accès à l'information et l'apprentissage à partir d'un site Web chez des étudiants de premier cycle universitaire en fonction de consignes stratégiques. La tâche consistait à utiliser le site Web pour répondre à une série de questions en rapport avec un cours, le tout en temps limité. Les traces de navigation montrent que la consigne stratégique a permis aux participants de mieux planifier leur recherche. Toutefois la consigne n'a pas eu d'influence significative sur la performance lors d'un post-test. Entre autres facteurs, l'expérience préalable des étudiants dans l'usage de sites Web et leur connaissance préalable des contenus pourraient expliquer le profil de résultats obtenus.