Apprendre conjointement : une analyse, quelques expériences et un cadre de travail
Abstract
This paper draws a distinction between forms of learning in groups. It suggests that the intentions of individuals define whether working together takes on
a collaborative or cooperative form. This distinction between the goals becomes important, and is not simply a semantic (academic) distinction, as it is a central part of any framework for research into the support role of information and communications
technology and, hence, the development of tools for group use. An example of a well-formulated case study of learning together is followed by a consideration of aspects of Russian socio-psychology which leads to two forms of framework which may help to unravel the complexities of group interactions. It is suggested that activity theory is useful in a consideration of factors influencing the form and
value of learning together as well as proving some pointers of key features of tools to support learning for those engaged in the design of such tools.
a collaborative or cooperative form. This distinction between the goals becomes important, and is not simply a semantic (academic) distinction, as it is a central part of any framework for research into the support role of information and communications
technology and, hence, the development of tools for group use. An example of a well-formulated case study of learning together is followed by a consideration of aspects of Russian socio-psychology which leads to two forms of framework which may help to unravel the complexities of group interactions. It is suggested that activity theory is useful in a consideration of factors influencing the form and
value of learning together as well as proving some pointers of key features of tools to support learning for those engaged in the design of such tools.
Cet article présente un ensemble de réflexions théoriques sur l'apprentissage collaboratif, ainsi que leurs implications pour la conception d'outils hypermédias.
Dans un premier temps, l'article propose une définition de l'apprentissage collaboratif basée sur l'existence d'une communauté d'intentions au sein d'un groupe d'apprenants. Dans un deuxième temps l'auteur examine les hypothèses psychosociales sous-jacentes à l'apprentissage collaboratif. Il rappelle quelques notions centrales dans la psychosociologie russe, et notamment la théorie de l'activité. Suivant cette théorie, l'apprentissage collaboratif repose sur un jeu d'interactions entre le sujet, l'objectif (d'apprentissage) et les instruments disponibles,
interactions auxquelles participent également la communauté d'apprentissage, les règles et la répartition du travail qui en émanent. Les conséquences pratiques de cette approche pour la conception et le choix d'outils hypermédias sont ensuite présentées et discutées.
Dans un premier temps, l'article propose une définition de l'apprentissage collaboratif basée sur l'existence d'une communauté d'intentions au sein d'un groupe d'apprenants. Dans un deuxième temps l'auteur examine les hypothèses psychosociales sous-jacentes à l'apprentissage collaboratif. Il rappelle quelques notions centrales dans la psychosociologie russe, et notamment la théorie de l'activité. Suivant cette théorie, l'apprentissage collaboratif repose sur un jeu d'interactions entre le sujet, l'objectif (d'apprentissage) et les instruments disponibles,
interactions auxquelles participent également la communauté d'apprentissage, les règles et la répartition du travail qui en émanent. Les conséquences pratiques de cette approche pour la conception et le choix d'outils hypermédias sont ensuite présentées et discutées.
Keywords
activity theory
collaboration
communities
cooperation
information<br />technology
hypermedia
learning
Education -- Data processing<br />Computer-assisted instruction<br />Multimedia systems in education
Educational technologies<br />Information and communications technology
Education<br />Computer-assisted education
Loading...