OPHELIA - générateur d'hypertexte pédagogique
Résumé
A prototype of the third generation of pedagogical hypertext tools, OPHELIA provides the ability to visualize and interactively create or modify the
semantic structure of a document. Written in Java, and including new editing abilities, this tool allows for the segmenting of plain text or HTML documents into
semantically structured pedagogic material. By allowing the identification of semantic content within a document, this tool supports the reuse of concepts and their arguments in new texts and across disciplines. The ability to enrich a document with semantic information provides a range of new possibilities for authors, educators and students.
semantic structure of a document. Written in Java, and including new editing abilities, this tool allows for the segmenting of plain text or HTML documents into
semantically structured pedagogic material. By allowing the identification of semantic content within a document, this tool supports the reuse of concepts and their arguments in new texts and across disciplines. The ability to enrich a document with semantic information provides a range of new possibilities for authors, educators and students.
OPHELIA est un outil de la troisième génération d'une série consacrée aux hypertextes pédagogiques. Implémenté en Java, il inclut des fonctions d'édition
qui permettent de visualiser, modifier et créer interactivement la structure sémantique d'un document. Grâce à l'identification et au marquage de son contenu, un document au format texte ou HTML peut être segmenté en ensembles d'éléments
sémantiques pédagogiquement cohérents. Baptisés chaînes de présentation, ils peuvent être réutilisés dans d'autres textes et à travers différentes disciplines. La valeur ajoutée du document obtenu provient en partie de la mise en exergue de sa
sémantique offrant ainsi toute une gamme de nouvelles possibilités tant aux auteurs, qu'aux enseignants et étudiants.
qui permettent de visualiser, modifier et créer interactivement la structure sémantique d'un document. Grâce à l'identification et au marquage de son contenu, un document au format texte ou HTML peut être segmenté en ensembles d'éléments
sémantiques pédagogiquement cohérents. Baptisés chaînes de présentation, ils peuvent être réutilisés dans d'autres textes et à travers différentes disciplines. La valeur ajoutée du document obtenu provient en partie de la mise en exergue de sa
sémantique offrant ainsi toute une gamme de nouvelles possibilités tant aux auteurs, qu'aux enseignants et étudiants.
Mots clés
educational hypertext
pedagogical hypertext
integration of hypertext within education
Education -- Data processing<br />Computer-assisted instruction<br />Multimedia systems in education
Educational technologies<br />Information and communications technology
Education<br />Computer-assisted education