A. Collins, J. S. Brown, and S. E. Et-newman, Cognitive Apprenticeship, Knowing, learning, and instruction, 1987.
DOI : 10.5840/thinking19888129

E. N. Forte, J. Herzog, and M. C. Et-wentland, « Identification de concepts et parcours orienté dans un hypertexte pédagogique, Environnements Interactifs d'Apprentissage avec Ordinateur, pp.169-180, 1993.

S. R. Goldman, A. J. Petrosino, R. D. Sherwood, S. Garrison, D. Hickey et al., « Anchoring science instruction in multimedia learning environments, Vosniadou et al. editors, International Perspectives on the Design of Technology-Supported Learning Environments, pp.257-284, 1996.

M. J. Jacobson, C. Maouri, P. Mishra, and C. Et-kolar, « Learning with hypertext learning environments : theory, design and research, Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, pp.321-364, 1995.

K. A. Lawless and J. M. Et-kulikowich, Understanding Hypertext Navigation Through Cluster Analysis, Journal of Educational Computing Research, vol.54, issue.4, pp.385-399, 1996.
DOI : 10.2190/DVAP-DE23-3XMV-9MXH

K. A. Lawless and S. W. Brown, « Multimedia learning environments : issues of learner control and navigation, Instructional Science, vol.25, issue.2, pp.117-131, 1997.
DOI : 10.1023/A:1002919531780

J. Rouet, Cognitive processing of hyperdocuments, Proceedings of the ACM conference on Hypertext , ECHT '92, pp.131-140, 1992.
DOI : 10.1145/168466.168508

D. Schneider, B. Borcic, P. Dillenbourg, H. Mélanie, and P. Mendelsohn, « Intégration d'un hypertexte dans un environnement d'apprentissage à initiative mixte, Papier présenté à Hypermédia et apprentissage, 2 èmes Journées Francophones, 24 et 25 mars, 1993.

E. E. Schroeder and B. L. Grabowski, Patterns of Exploration and Learning with Hypermedia, Patterns of exploring and learning with hypermedia, pp.313-335, 1995.
DOI : 10.2190/XMEV-K4XR-ATB3-W3K8

P. Zeller and P. Et-dillenbourg, « Effets du type d'activité sur les stratégies d'exploration d'un hyperdocument, Sciences et Technologies Éducatives, 1998.