A. John and R. , The architecture of cognition, 1983.

A. John and R. , « Methodologies for studying human knowledge, Behavioral and Brain Sciences, vol.10, pp.467-505, 1987.

A. John and R. Et-thompson-ross, « Use of analogy in a production system architecture, Similarity and analogical reasonning, pp.267-297, 1989.

. Baddeley-alan, Human memory. Theory and practice. (trad. fr. « La mémoire humaine. Théorie et pratique, 1990.

B. John and R. , « Comprehension and semantic flexibility, Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, vol.13, pp.471-481, 1974.

B. Claude, « Ergonomics for hypermedia courseware Hypermedia courseware : structures of communication and intelligent help, Proceedings of the NATO Advanced Research Workshop at Espinho, Portugal, pp.19-24, 1992.

B. Claude, « Organisation des connaissances et dialogue homme-machine dans les situations d'apprentissage, Colloque « Le dialogue homme-machine, 1993.

B. James and P. , « The conceptual basis of procedural learning, Cognitive Development, vol.7, pp.235-257, 1992.

C. Guy, « Le constructivisme génétique aujourd'hui », in Inhelder Bärbel et Cellérier Guy, éds. Le cheminement des découvertes de l'enfant, Delachaux et Niestlé, pp.217-253, 1992.

C. Jeff and B. Michael, « gIBIS : a hypertext tool for exploratory policy discussion, 1988.

D. Guy and . Heinz, « Knowledge acquisition from text and picture, European Journal of Psychology of Education, Special issue, vol.2, 1988.

E. Marie-claude, « Utilisation de la notion de schéma dans un modèle de résolution de problèmes additifs, Psychologie, Intelligence Artificielle et Automatique, pp.47-59, 1986.

F. Peter and W. , « Readers' comprehension and strategies in linear text and hypertext », Institute of Cognitive Science, 1993.

G. John and T. , « Locating information in documents : examination of a cognitive model, Reading Research Quarterly, vol.23, issue.2, pp.178-199, 1988.

G. A. Hutchings, W. Hall, and P. Et-thorogood, Experiences with hypermedia in undergraduate education, Computers & Education, vol.22, issue.1-2, pp.39-44, 1994.
DOI : 10.1016/0360-1315(94)90071-X

I. Bärbel and C. Guy, Le cheminement des découvertes de l'enfant, Delachaux et Niestlé, pp.319-322, 1992.

I. Bärbel, C. De, and . Denys, « Vers le constructivisme psychologique : Structures ? Procédures ? Les deux indissociables, pp.19-50, 1992.

J. Phil and N. , Mental Models, 1983.

J. David and H. , Hypertext / Hypermedia, 1989.

J. David and H. , « Adding intelligence to hypertext with expert systems and adding usability to expert systems with hypertext, pp.188-204, 1992.

J. David and H. , « Effects of semantically structured hypertext knowledge bases on users' knowledge structures, Hypertext. A psychological perspective, pp.153-168, 1993.

J. David and . Heinz, Designing hypermedia for learning, Proceedings of the NATO Advanced Research Workshop at Rottenburg, 3-9 juil 89, 1990.

J. David, H. Wang, and S. , « Acquiring structural knowledge from semantically structured hypertext, Journal of Computer-Based Interaction, vol.20, issue.1, pp.1-8, 1993.

M. Suzanne, « A theoretical interpretation of learning vs. memorizing text, pp.157-162, 1988.

M. Catherine, C. Et-rogers-russell, and A. , « Two years before the mist : experience with Aquanet, ECHT'92 Proceedings of the 4 th ACM Conference on Hypertext at Milano, 30 nov -4 dec, pp.53-62, 1992.

M. Patrick and D. Pierre, « Le développement de l'enseignement intelligemment assisté par ordinateur, Le Ny Jean-François, éd. Intelligence naturelle et intelligence artificielle, PUF, Symposium de l'APSLF à Rome, 1991.

M. Marina, J. William, A. Et-simons-margaret, and A. , « The influence of expertise on X-Ray image processing, Journal of Experimental Psychology : Learning, Memory and Cognition, vol.14, issue.3, pp.553-557, 1988.

N. Jocelyne and N. Marc, « Using structured types to incorporate knowledge in hypertext, Hypertext'91 Proceedings, pp.15-18, 1991.

N. Jocelyne and N. Marc, « Should anchors be typed too ? An experiment with MacWeb, Hypertext'93 Proceedings, pp.14-18, 1993.

N. Don and A. , « Stages and levels in man-machine interaction, International Journal of Man-Machine Studies, vol.21, issue.4, pp.365-375, 1984.

N. Geoffrey and R. , « The correlation of feature identification and category jugments in diagnostoc radiology, Memory et Cognition, vol.20, issue.4, pp.344-355, 1992.

P. Lilianne, Représentation de connaissances expertes à l'aide d'un réseau sémantique activé, Thèse de Doctorat de l'Université de Provence, spécialité Psychologie Cognitive, 1995.

R. Will and H. Nick, « Computer-based tools to support learning from hypertext : concept mapping tools and beyond, Computers Education, vol.221606, issue.16, pp.99-106, 1994.

R. Jean-françois, Les activités mentales, 1990.

R. Jean-françois and T. André, « Recherche d'informations dans les systèmes hypertextes : des représentations de la tâche à un modèle de l'activité cognitive, Sciences et Techniques Educatives, vol.2, issue.3, pp.307-331, 1995.

R. Jean-françois and T. André, « Task and activity models in hypertext usage, Cognitive aspects of electronic text processing

R. David, E. Et-norman-don, and A. , « Accretion, tuning and restructuring : three models of learning, Semantic factors in cognition, 1978.

-. Salazar and . Pascal, Le raisonnement causal dans la modélisation de l'activité cognitive d'opérateurs de chaufferie nucléaire navale, 1995.

S. Roger, C. Et-abelson, and R. P. , Scripts, plans, goals and understanding, 1977.

S. Alan and F. , « Using hypertext for computer based learning, Computers Education, vol.17, issue.3, pp.173-179, 1991.

S. Norbert, A. , H. Jürgen, and T. Manfred, « From ideas and arguments to hyperdocuments : travelling through activity spaces, Hypertext'89 Proceedings, pp.5-8, 1989.

S. Lucy, Plans and situated action : The problem of human-machine communication, 1987.

P. W. Thorndyke and H. Barbara, The use of schemata in the acquisition and transfer of knowledge, Cognitive Psychology, vol.11, issue.1, pp.82-106, 1979.
DOI : 10.1016/0010-0285(79)90005-7

T. André, « Stratégies de navigation et stratégies d'apprentissage : pour l'approche expérimentale d'un problème cognitif, Hypermédias et Apprentissages 2, INRP, Actes des 2° journées scientifiques, pp.21-38, 1993.

T. André, « A quels types d'apprentissages les logiciels hypermédia peuvent-ils être utiles ? Un point sur la question en 1994 », La Revue de l'EPI, n° 76, pp.97-112, 1994.

T. André, Modélisation des processus cognitifs impliqués par la navigation dans les hypermédias, Thèse de Doctorat de l'Université de Provence, spécialité Psychologie Cognitive, 1995.

T. André, « Un point sur l'ergonomie des interfaces hypermédia, Le Travail Humain, vol.58, issue.1, pp.17-45, 1995.

W. Patricia, « Hypertext as an interface for learners : some human factors issues, pp.169-184, 1990.