A. John, The architecture of cognition, 1983.

A. John, « Skill acquisition : Compilation of weak-method problem solutions, Psychological Review, vol.94, pp.192-210, 1987.

R. L. Bangert-drowns, The Instructional Effect of Feedback in Test-Like Events, Review of Educational Research, vol.61, issue.2, pp.213-238, 1991.
DOI : 10.3102/00346543061002213

B. Claude, « Plaidoyer pour un apprentissage différencié », Psychologie Française, pp.271-276, 1989.

. Bouffard-bouchard-thérèse-et-pinard-adrien, Sentiment D'auto-Efficacit?? et Exercice Des Processus D'autor??gulation Chez Des ??udiants de Niveau Coll??gial, International Journal of Psychology, vol.51, issue.1-6, pp.409-431, 1988.
DOI : 10.1080/00461528409529281

. Brown-ann, Motivation to Learn and Understand: On Taking Charge of One's Own Learning, Cognition and Instruction, vol.1, issue.4, pp.311-321, 1988.
DOI : 10.1037//0003-066X.35.1.1

C. Michelene, « Self-explanations : How students study and use examples in learning to solve problems, Cognitive Science, vol.13, pp.145-182, 1989.

D. Aude, « Ergonomie cognitive, hypermédias et apprentissages, Hypermédias et apprentissages. Actes des premières journées scientifiques, pp.24-25, 1991.

G. Francis and M. Vincent, « La formation des adultes de bas niveau de qualification : analyse socio-économique d'une catégorie Adultes en reconversion. Faible qualification, insuffisance de la formation ou difficultés d'apprentissage ? La Documentation Française, pp.11-47, 1989.

G. Christian, « Comment conceptualiser l'apprentissage », Revue Française de Pédagogie, pp.61-70, 1985.

G. Maurice, Savoir accorder le participe passé, 1990.

G. Christian and B. Thierry, « Distinction between two types of competence : expertise centred on the means or on the goals, Designing for everyone, 1991.

H. Thomas, « Predicting feedback effects from response-certitude estimates, Bulletin of the Psychonomic Society, vol.30, pp.173-176, 1992.

E. R. Harcum, Deficiency of education concerning the methodological issues in accepting null hypotheses, Contemporary Educational Psychology, vol.15, issue.3, pp.199-211, 1990.
DOI : 10.1016/0361-476X(90)90018-V

K. Raymond and S. William, « Feedback in written instruction : The place of response certitude, Educational Psychology Review, vol.1, pp.279-308, 1989.

M. Vincent, « Manières de faire, manières d'apprendre. Transformations des situations de travail et éducabilité cognitive », L'Orientation Scolaire et Professionnelle, pp.13-26, 1992.

M. Merrill and . David, « Component display theory Instructional-design theories and models : An overview of their current status, pp.279-333, 1983.

M. Merrill and . David, « The new component design theory : Instructional design for courseware authoring », Instructional Science, pp.19-34, 1987.

M. Edna, « The use of information feedback in instruction. Implications for future reserach, Educational Training Research & Development, pp.5-20, 1992.

P. Jean and V. Gérard, Adultes en reconversion. Faible qualification, insuffisance de la formation ou difficultés d'apprentissage ?, 1989.

P. Scott and W. Peter, « How metacognition can promote academic learning and instruction, Dimensions of thinking and cognitive instruction, 1990.

P. John, Training. Research and practice, 1992.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00509830

P. Doris and K. James, « Control of feedback in computer-based instruction, pp.27-32, 1991.

G. Terssac-de, Autonomie dans le travail, 1992.

T. André, « Un point sur l'ergonomie des interfaces hypermédias, Le Travail Humain, vol.58, pp.17-45, 1995.

T. André-et-bastien-claude, « La conception d'hypermédias pour l'apprentissage : structurer des connaissances rationnellement ou fonctionnellement ?, 1996.

V. Stéphane, L'allocation du contrôle dans les tutoriels éducatifs. Efficacité et limites de l'auto-contrôle, Thèse, 1995.

V. Stéphane and G. Christian, « Using self-monitoring strategies in a nonprescriptive computer-based instruction : What effectiveness ? », III European Congress of Psychology, 1993.

V. Gérard, « Les difficultés individuelles d'apprentissage : compétences acquises, processus d'acquisition et déficits cognitifs Adultes en reconversion. Faible qualification, insuffisance de la formation ou difficultés d'apprentissage ?, pp.51-83, 1989.