Des nouveaux outils au processus d'innovation pédagogique : qui est l'élève ?
Abstract
Summary: « Reading ebooks : a new reading contact ? » Since ebook reader software and hand-held dedicated ebook devices have arrived on the market in 1998, they have been heralded for opening new intellectual cognitive pathways. At the same time, alarmist voices have arisen, prophetizing the end of the printed book and of reading traditions. Is the future of reading really at stake ? Reading practices develop within implicit “reading contracts” which define minimal conditions and necessary presuppositions for establishing communication structures between texts, readers and authors. Ebooks with their “invisible” digital format could greatly upset these conventions and fragilise the central role of books in western culture and society. Do ebooks modify or change the different ways of negociating meaning through texts ? Will a new reading contract emerge with these dedicated devices that offer high readability (in the sense of legibility), portability and physical eye comfort ? These issues will be addressed through the results of a recent survey done with public library users of ebooks in the Rhone-Alps region in the first semester of 2002.
Cet article propose de problématiser, d'un point de vue résolument interdisciplinaire, les dimensions de l'élève mises en jeu par les outils multimédias pédagogiques. Deux objectifs : d'une part, suggérer la complexité liée à l'élève quand il apprend à l'aide du multimedia, complexité à la fois théorique, quand il s'agit de conceptualiser l'élève dans ses différentes dimensions, et pratique (ou opérationnelle), quand il s'agit d'intégrer celles-ci dans la conception et le développement concrets de produits éducatifs ; d'autre part, inviter à un développement interdisciplinaire de la recherche sur ces questions. Davantage encore, nous proposons de mettre en oeuvre cette interdisciplinarité au moyen de deux paradigmes, transerverses et complémentaires : les paradigmes systémique et constructiviste. Ces paradigmes semblent permettre une "modélisation" pertinente de l'élève en tant qu'il s'inscrit dans un processus siginificatif d'innovation pédagogique engageant non seulement sa relation avec ses pairs et l'enseignant mais, plus largement, l'école elle-même. Le parcours proposé s'appuie en particulier sur une expérience de cinq années dans le domaine de la conception d'hypermédias pédagogiques et de dispositifs de formation à distance pour l'enseignement supérieur des télécommunications.
Keywords
reading on a screen
Cognitive psychology
educational science
ergonomics
interdisciplinarity
learner
multimedia information
pedagogical innovation
picture
psychosociology
semiology
systems.
Education -- Data processing
Information and communications technology<br />Educational technologies
Education<br />Computer-assisted education
e-book
digital reading
reading contract
Domains
Education
Loading...