Développement de l'usage des TICE et de leur « utilisabilité » dans les CFA du secteur automobile
Abstract
This paper intends to draw some lessons from an original learning system which has been set four years ago to support the modernisation of vocational training in the automotive sector. The results of this learning system putting progressively teachers in various situations of uses can be understood as developing “usability” of ICT for education in their teaching practices. This progressive and monitored appropriation of technologies by teachers generates a real transformation of their practices, which puts some disorder within the customs of the teaching institutions, thus pushing them to slowly, but surely, evolve. Keywords: Implementation and uses of innovative systems in professional training; teachers training; diffusion and change management.
Cette communication se propose de tirer quelques leçons d'un dispositif original d'accompagnement de la modernisation de la formation professionnelle dans le secteur de l'automobile, qui entre dans sa quatrième année. Les effets de ce dispositif mettant progressivement les enseignants en situations d'usage variées peuvent se comprendre en termes de développement de « l'utilisabilité » des TICE dans leurs pratiques d'enseignement. L'appropriation progressive et guidée des technologies par les enseignants engendre une véritable transformation de leurs pratiques, qui bousculent les habitudes des organismes de formation et les poussent lentement, mais sûrement, à évoluer.