Des outils technologiques au service d'un tutorat à distance - Archive ouverte HAL Access content directly
Conference Papers Year : 2004

Des outils technologiques au service d'un tutorat à distance

(1) , (2)
1
2
Naïma Bouda
  • Function : Author
  • PersonId : 829492
Jacques Fayet
  • Function : Author
  • PersonId : 829493

Abstract

This paper deals with the analysis and the experimental feedback on the use of some technological tools in professional distance learning (« blended learning », that is training consisting of face-to-face moments and distance learning, and « e-learning », that is trainings consisting of uniquely distance learning). It asks more exactly to present the different possible uses of these tools, while contributing in an empirical way to the reflection on the tutoring and support, in the distance adult training. After the general description of a synchronous collaborative tool (the virtual classroom) and of an « intelligent tutoring system » which is able to direct a forum from afar (Amanda), we will present experimental results on the using of these tools in different professional training sessions. At last, we will tackle the question of the practice of distance learning from the link between the use of such tools and the settlement of distance tutoring system.
Cet article porte sur l'analyse et le retour d'expérience de la mise en place d'outils technologiques dans des formations professionnelles à distance (« mixtes » c'est-à-dire des formations comportant des temps de formation en présentiel et à distance, et « eformation », c'est-à-dire des formations comportant uniquement des temps de formation à distance). Il s'agira plus exactement de présenter les différents usages possibles de ces outils, en contribuant de manière empirique à la réflexion sur le tutorat, dans la formation adulte à distance. Après la description générale d'un outil d'interaction à distance en temps réel (la classe virtuelle) et d'un « tuteur intelligent » capable d'animer un forum à distance (Amanda), nous présenterons des retours d'expérience sur l'usage de ces outils dans différentes formes de formation professionnelle. Pour finir, nous aborderons la question de la pratique de la formation à distance à partir du lien entre l'utilisation de tels outils et la mise en place de système de tutorat à distance.
Fichier principal
Vignette du fichier
Bourdat_Fayet.pdf (130.14 Ko) Télécharger le fichier

Dates and versions

edutice-00000683 , version 1 (15-11-2004)

Identifiers

  • HAL Id : edutice-00000683 , version 1

Cite

Naïma Bouda, Jacques Fayet. Des outils technologiques au service d'un tutorat à distance. Technologies de l'Information et de la Connaissance dans l'Enseignement Supérieur et l'Industrie, Oct 2004, Compiègne, France. pp.96-101. ⟨edutice-00000683⟩

Collections

TICE TICE2004
231 View
580 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More