La logique d'ouverture, normalisation et standardisation au service de la pérennité du LCMS
Abstract
The PRATIC department of Ecole Normale Supérieure de Lyon applied openness, normalization
and standardization to the development of its Learning Content Management System. Models for
data and metadata, files formats, architectures and software infrastructures for management and storage, human-machines interfaces and even software development style are affected. Thus the durability and the evolutivity of the whole set of our learning resources and connected systems are assured. Software development and system exploitation are improved by this approach.
and standardization to the development of its Learning Content Management System. Models for
data and metadata, files formats, architectures and software infrastructures for management and storage, human-machines interfaces and even software development style are affected. Thus the durability and the evolutivity of the whole set of our learning resources and connected systems are assured. Software development and system exploitation are improved by this approach.
Le service PRATIC de l'École Normale Supérieure de Lyon a appliqué une démarche d'ouverture, de normalisation et de standardisation lors de la mise en place de son système de gestion de contenus pédagogiques. Cela concerne aussi bien les modèles de données et de métadonnées, les implémentations, les formats de fichiers, les architectures et infrastructures logicielles de gestion et stockage, les interfaces homme-machine, et même le mode de développement logiciel. Nous assurons ainsi la pérennité, l'interopérabilité et l'évolutivité de l'ensemble de nos ressources pédagogiques numériques et dispositifs associés. Les développements logiciels et l'exploitation du système sont largement améliorés par cette approche.