Un environnement 3D pour faciliter la formation en ligne - Archive ouverte HAL Access content directly
Conference Papers Year : 2004

Un environnement 3D pour faciliter la formation en ligne

(1) , (2) , (3) , (4) , (1)
1
2
3
4

Abstract

Interest in 3D virtual worlds is widespread. However, few scientific studies have been conducted which assess the impact of virtual graphic interfaces in distance learning. Study with Canadian is underway which aims to measure the impact of the SmartVR 3D interface with avatars, on their sense of belonging and and their level of perseverance according to their “learning orientation” in the context of distance education. The purpose of the following communication is to present the Learning Content Management System, the 3D virtual interface adapted from the SmartVR platform and used for the on-line course, as well results from the study. Preliminary data show interesting results about their sense of belonging in the context of on-line learning.
Grâce au langage de modélisation VRML, on peut créer des représentations numériques d'un environnement 3D, imitant le monde réel, dans lequel un apprenant peut évoluer de façon interactive à l'aide d'un avatar. Une étude a été menée auprès d'apprenants adultes afin de mesurer l'impact de 'environnement 3D de SmartVR, avec avatars, sur leur sentiment d'appartenance à la communauté et sur le taux de rétention selon leur orientation à l'apprentissage. Les apprenants ayant suivi la formation en ligne avec l'environnement 3D affirment avoir eu un sentiment d'appartenance plus élevé que ceux ayant suivi la formation avec un système de type traditionnel.
Fichier principal
Vignette du fichier
Isabelle_Vezina.pdf (171.46 Ko) Télécharger le fichier
Loading...

Dates and versions

edutice-00000727 , version 1 (16-11-2004)

Identifiers

  • HAL Id : edutice-00000727 , version 1

Cite

Claire Isabelle, Nancy Vezina, Hélène Fournier, Paolo Fongémie, Edgar Lavoie. Un environnement 3D pour faciliter la formation en ligne. Technologies de l'Information et de la Connaissance dans l'Enseignement Supérieur et l'Industrie, Oct 2004, Compiègne, France. pp.257-264. ⟨edutice-00000727⟩

Collections

TICE TICE2004
243 View
402 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More