S. Fouénard and L. Computer, Supported Collaborative Learning dans la formation, note de synthèse du cours de Jean Vivier sur la question des apprentissages, 2003.

A. Perret-clermont, La construction de l'intelligence dans l'interaction sociale, 1979.

L. Vygotski, Mind in Society: The development of higher psychological processes, 1978.

Y. Engeström, Learning by expanding: an activitytheoretical approach to developmental research, 1987.
DOI : 10.1017/CBO9781139814744

G. Bourguin, support informatique à l'activité coopérative fondé sur la Théorie de l'Activité : le projet DARE, p.210, 2000.

J. Kahan, M. Koivunen, E. Prud-'hommeaux, and R. R. Swick, Annotea, Proceedings of the tenth international conference on World Wide Web , WWW '01, 2001.
DOI : 10.1145/371920.372166

M. Lowndes-browning, Content Management Systems, 2001.

G. Stahl, Groupware goes to school, Collaborating with Technology: Studies in Theory & Design of Online Collaboration, chapître 11, accessible en ligne : http://www.cis.drexel, 2003.

H. Rannou and ?. Toporkoff, Les environnements numériques de travail synthèse Etats- Unis et Espagne, accessible en ligne : http://www.fing.org/ref, V4.pdf , septembre 2003. [17] OpenVES, System Architecture and Requirements, 2000.

T. Leinonen, G. Kligyte, T. Toikkanen, J. Pietarila, and P. Dean, Learning with Collaborative Software -A guide to Fle3, 2003.

M. Gerosa, H. Fuks, and C. De-lucena, Use of categorization and structuring of messages in order to organize the discussion and reduce information overload in asynchronous textual communications tools, dans les actes de CRIWG, WWW Based Collaboration with the BSCW System, dans les actes de SOFSEM'99 Milovy (Czech Republic), accessible en ligne, pp.66-78, 1999.

T. Vreewland, National PK12 Gateway and Clearinghouse to support State and City Open Virtual Education Spaces, white paper, accessible en ligne, 2002.

G. Chabert, Les usages du cartable électronique® : pour une évaluation des technologies dans l'éducation, pp.280-295, 2001.