La formation des enseignants aux TIC : allier pédagogie et innovation - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Revue Internationale des Technologies en Pédagogie Universitaire = International Journal of Technologies in Higher Education Year : 2004

La formation des enseignants aux TIC : allier pédagogie et innovation

(1)
1

Abstract

In this paper, we will try to elaborate, in the eld of educational technology, the following hypothesis: students learn, teachers learn too and furthermore institutions learn. The coherence and the awareness of these various levels (students, teachers, institutions) around learning may be considered as a guide and an indicator of the quality of education. In this context, the general models for learning and for teaching may be used to develop new teaching or staff training methods, to promote technology innovation in institutions along with the assessment of these initiatives.
Relativement au champ des technologies éducatives, nous souhaitons étayer l'hypothèse suivante : si généralement on attribue le fait d'apprendre aux étudiants, il est aussi vrai que les enseignants apprennent, que les sociétés apprennent.
La cohérence et la préoccupation de ces différents niveaux (étudiants, enseignants, institutions) autour de la question de l'apprentissage peuvent, selon nous, être considérées comme un guide et comme un signe d'une éducation de qualité. Dans ce cas, les modèles généraux de l'apprentissage et du développement de dispositifs pédagogiques peuvent être interrogés afin d'élaborer de nouveaux usages et de nouvelles méthodes d'enseignement et de formation des enseignants, pour promouvoir l'innovation technologique dans les institutions et pour en valider la qualité.
Fichier principal
Vignette du fichier
ritpu0101_lebrun.pdf (275.55 Ko) Télécharger le fichier
Loading...

Dates and versions

edutice-00000757 , version 1 (30-11-2004)

Identifiers

  • HAL Id : edutice-00000757 , version 1

Cite

Marcel Lebrun. La formation des enseignants aux TIC : allier pédagogie et innovation. Revue Internationale des Technologies en Pédagogie Universitaire = International Journal of Technologies in Higher Education, 2004, 1, pp.11-21. ⟨edutice-00000757⟩

Collections

TICE RITPU
2103 View
1759 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More