T. H. Davenport and L. Et-prusak, Working knowledge, Ubiquity, vol.2000, issue.August, 1998.
DOI : 10.1145/347634.348775

M. D. Merrill, Principles of instructional design, 1994.

G. Paquette, L'ingénierie du téléapprentissage , pour construire l'apprentissage en réseaux, 2002.

G. Paquette, Modélisation des connaissances et des compétences, pour concevoir et apprendre, 2002.

G. H. Paquette, B. Adelsberger, J. M. Collis, and . Pawlowski, Designing Virtual Learning Centers, Handbook on Information Technologies for Education & Training, Series: International Handbooks on Information Systems, pp.249-272, 2002.
DOI : 10.1007/978-3-662-07682-8_16

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190667

G. Paquette, Educational Modeling Languages, from an Instructional Engineering Perspective, McGreal (dir.), Online education using learning objects, pp.331-346, 2004.

G. Paquette, J. Bourdeau, F. Henri, J. Basque, M. Léonard et al., Construction d'une base de connaissances et d'une banque de ressources pour le domaine du téléapprentissage, Récupéré le 15 mars 2005 du site de la Revue STICEF, 2003.

G. Paquette, I. Rosca, I. De-la-teja, M. Léonard, and K. Et-lundgren-cayrol, Web-based support for the instructional engineering of e-learning systems, Conference Proceedings : Association for the Advancement of Computing in Education, pp.981-987, 2001.

G. Paquette and L. Et-roy, Systèmes à base de connaissances, 1990.

A. Rawlings, P. Van-rosmalen, R. Koper, M. Rodriguez-artacho, and P. Et-lefrere, 19 septembre) Survey of educational modelling languages (EMLs), version l (CES/ISSS Report) Récupéré le 15 mars Instructional design theories and models: An overview of their current status, du site du Centre européen des normes/Information Society Standardization System (CEN/ ISSS), 1983.

K. E. Sveiby, What is knowledge management? Récupéré le 15 mars 2005 du site de Sveiby Knowledge Associates 10 février) Ontology Web language (OWL) ? Overview document, Récupéré le 15 mars 2005 du site du W3C, 1996.

D. A. Wiley, Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a methaphor, and a taxonomy The instructional use of learning objects, pp.1-35, 2002.

I. Bloomington, Agency for Instructional Technology and Association for Educational Communications of Technology