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Conference Papers Year : 2005

Des outils informatiques au service du passage à l'écrit d'apprenants.

Abstract

New text analysis softwares issued from fields of research such as Machine Learning and Natural Languages Processing prove to be relevant tools for the language sciences. Littératron is a new data-processing tool for the automatic extraction of syntactic patterns, designed at LIP6 by Jean-Gabriel Ganascia. Associated with a linear text analyser, it reveals the stylistic peculiarities of a text.
We will see that Littératron carries out a linguistic diagnosis of learners if used in language sciences, especially in the field of acquisition of written French as a foreign language. The learner can be from a heterogeneous group (various language levels and various mother tongues) or from a homogeneous group (only one language level and one mother tongue, here, Arabic). The interest of this approach is related to three fields: first, language didactics, on a purely educational basis; next, computational linguistics; finally, computer-assisted learning.
L'analyse textuelle et le Traitement Automatique des Langues peuvent tirer parti de nouvelles techniques d'apprentissage symbolique et de fouille de données. De nombreux travaux sur les analyseurs robustes (« Robust parsing ») en attestent. Réalisé au LIP 6, par Jean-Gabriel Ganascia, le Littératron extrait automatiquement des motifs syntaxiques récurrents dans un texte ; associé à un analyseur de textes en arbres, il révèle les singularités stylistiques d'un auteur ou d'un genre.
Nous allons voir qu'utilisé en sciences du langage, dans le domaine de l'acquisition en langue étrangère du français écrit, le Littératron effectue un diagnostic cognitif de l'apprenant, qu'il s'agisse d'une classe de langue hétérogène (avec différentes langues maternelles) ou homogène (une seule langue maternelle, en l'occurrence ici l'arabe) ; l'intérêt de cette approche concerne trois domaines : d'une part la didactique des langues, à titre éducatif ; d'autre part, la linguistique computationnelle, et enfin l'enseignement assisté par ordinateur.
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Dates and versions

edutice-00001437 , version 1 (20-04-2006)

Identifiers

  • HAL Id : edutice-00001437 , version 1

Cite

Isabelle Audras, Jean-Gabriel Ganascia. Des outils informatiques au service du passage à l'écrit d'apprenants.. EIAH 2005 - Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, May 2005, Montpellier, France. pp.359-364. ⟨edutice-00001437⟩
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