Cognitive principles in the design of computer tutors, Proceedings of the Sixth Cognitive Science Society Conference, 1984. ,
A Designer's Consultant, 0Technica$l Paper #NRCC33234, 1992. ,
SOPHIE: A Step toward creating a reactive learning environment, International Journal of Man-Machine Studies, vol.7, issue.5, pp.675-696, 1975. ,
DOI : 10.1016/S0020-7373(75)80026-5
Social conceptions of knowledge and action: DAI foundations and open systems semantics, Artificial Intelligence, vol.47, issue.1-3, pp.107-138, 1991. ,
DOI : 10.1016/0004-3702(91)90052-L
Systèmes et agents : une nécessaire unité, Thèse de doctorat de l, 1993. ,
Debugging multi-agent systems : a distributed approach to events collection and analysis. Canadian Workshop on Distributed Artificial Intelligence -CWDAI'94, 1994. ,
Instructional Design and Development Adviser : Intelligent Job Aid, Help Sytem, and Intelligent Authoring System. Division of Instructional Technology, 1991. ,
Pluggable Advisors as Epiphyte Systems, Conférence CALISCE'94, pp.31-33, 1994. ,
Métaconnaissance dans les environnements d'apprentissage, Thèse de doctorat de l'Université du Maine (Le Mans), 1991. ,
Metaknowledge in the LOUTI developement system, Proceedings of CSCSI- 92, 1992. ,
An Architecture for Knowledge-based Learning Environments. Expersys-92, 1992. ,
The Virtual Classroom revisited, Conference TeleTeaching'93, 1993. ,
An intelligent tutoring system for scientific inquiry skills, Prodeedings of the Eighth Cognitive Science Society Conference, 1986. ,
The goal structure of a socratic tutor, Proceedings of the 1977 annual conference on, ACM '77, 1977. ,
DOI : 10.1145/800179.810212
The Use of a Sophisticated Graphics Interface in Computer- Assisted Instruction, IEEE Computer Graphics and Applications, vol.3, issue.2, pp.25-31, 1983. ,
DOI : 10.1109/MCG.1983.262988
Artificial Intelligence and Tutoring Systems, Computationnal and Cognitive Approaches to che Communication of Knowledge, p.486, 1987. ,
Explorations in Intelligent Tutoring and Help, 1992. ,
recherche en informatique cognitive et environnements de formation (LICEF) Il a soutenu une thèse de doctorat au LIUM de lMétaconnaissances dans les environnements d'apprentissage". Pionnier du mouvement LOGO au Québec, il a animé les projets LOUPE et LOUTI en IA et éducation et, plus récemment ,
LICEF où il poursuit des recherches sur la programmation par éco-systèmes et ses applications au conseil sur les activités coopératives. Il a soutenu une thèse de doctorat à lSystèmes et agents : une nécessaire unité ,