Implementing experiences from small-scale courses to large education systems, Open and distance learning today, pp.255-264, 1995. ,
Retaining adult learners in a high-stress distance education learning environment : The Purdue University executive MBA in agribusiness . Motivating and retaining adult learners on-line (62-71). www.geteducated, 2002. ,
Cyberspace et pratiques de formation : des mirages aux usages des enseignants. S. Alava (dir, cyberspace et formations ouvertes, pp.45-63, 2000. ,
Les paradoxes d'un débat. S. Alava (dir, cyberspace et formations ouvertes, pp.7-14, 2000. ,
L'autoformation en contexte institutionnel. Paris : L'Harmattan. ally, M. 2004. Foundations of educational theory for online learning, Theory and practice of online learning, pp.3-31, 2000. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00000269
Le constructivisme ne résout pas tous les problèmes. aster, pp.77-101, 1993. ,
Les auto-apprentissages, 1999. ,
L'université québécoise du troisième type, Dynamique vers l'an 2010 : Les Cahiers de la recherche sur l'enseignement supérieur, pp.95-97, 1995. ,
Théories contemporaines de l'éducation (4 e édition), 1998. ,
Les enseignants entre plaisir et souffrance, 2001. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01410944
A qualitative and postmodern perspective on open learning in Hong Kong. Distance education, pp.110-136, 1997. ,
Best and worst dressed web courses : Strutting into 21 st century in comfort style. Distance education, pp.327-348, 1997. ,
Les enseignantes et les enseignants en mathématiques et en sciences : étude statistique de la spécialisation, de la qualification, de la formation et du recrutement MEQ : Direction des statistiques et des études quantitatives La torture.netTE, L'info-bourg. brooks, R.A. 1991. How to build complete creatures rather than isolated simulators, architectures for intelligence. The twenty-second Carnegie Mellon symposium on cognition, pp.225-239, 2000. ,
Situated cognition and the culture of learning. educational researcher, pp.32-42, 1989. ,
Les machines à enseigner, 1997. ,
Quelques aspects économiques de la formation à distance. Sainte-Foy : Télé-université, 1989. ,
Distance education and the need for dialogue. Open learning, pp.50-55, 1999. ,
Approaches to study and their impact on the need for support and guidance in distance learning. Open learning, pp.123-140, 2000. ,
Dual tyrannies: breaking the chains of campus and distance education, Research in Post-Compulsory Education, vol.47, issue.2, pp.165-177, 1997. ,
DOI : 10.1080/13596749700200013
Réflexions sur les technologies éducatives et les évolutions des usages : le dilemme constructiviste. Distances et savoirs, pp.121-147, 2003. ,
Comment comprendre les nouveaux dispositifs de formation? S. Alava (dir, cyberspace et formations ouvertes, pp.81-97, 2000. ,
Le style d'apprentissage : une perspective historique. éducation et francophonie, 2000. ,
Situated learning, metaphors, and computer -based learning environments, pp.32-39, 1992. ,
Evaluation of effective interventions to solve the dropout problem in adult distance education, 1999. ,
The frame of reference problem in the design of intelligent machines architectures for intelligence. The twenty-second Carnegie Mellon symposium on cognition, pp.357-423, 1991. ,
Representations of knowing : in defence of cognitive apprenticeship, Journal of artificial intelligence, vol.3, pp.139-168, 1992. ,
Media will never influence learning, Educational Technology Research and Development, vol.20, issue.2, pp.21-29, 1994. ,
DOI : 10.1007/BF02299088
Media and method. educational technology research and development, pp.7-10, 1994. ,
La réussite éducative et les inégalités sociales. Communication présentée à l, 2004. ,
accompagner des formations ouvertes, 2001. ,
Paradigm shifts in designed instruction : From behaviorism to cognitivism to constructivism. educational technology, pp.12-19, 1993. ,
Les logiques de la demande dans les activités d'encadrement en formation à distance. Communication présentée à l'ACFAS, 2004. ,
Des interactions entre apprenants et dispositifs dits ouverts pour produire le pouvoir de s'autoformer, La formation autodirigée, pp.202-221, 2002. ,
Persistence in distance education - A case study, Alsic, vol.3, issue.Vol. 3, n?? 1, pp.49-59, 2000. ,
DOI : 10.4000/alsic.1780
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00000185
Persistence in distance education : a case study, 2002. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00000185
Lecture, compréhension de texte et science cognitive, 1992. ,
Quels rôles et quelle formation pour les tuteurs intervenant dans des dispositifs de formation à distance? Distances et savoirs, pp.19-46, 2003. ,
Un dispositif d'apprentissage à distance basé sur le partage des connaissances. S. Alava (dir.), cyberspace et formations ouvertes (147-164) Bruxelles : De Boeck. dereshiwsky, m.i. 2002. How to EEm : Tips for encouraging continual student involvement. Motivating and retaining adult learners on-line (97-107), www.geteducated.com ? Virtual University Gazette. deschênes, A, pp.32-54, 1991. ,
Insegnare la distanza à distanza : un corso a diffusione internazionale. Istruzione a distanza, pp.9-20, 1994. ,
Un modèle de l'apprenant à distance : logique ou chaos? DistanceS, pp.119-142, 1999. ,
À propos des activités d'apprentissage pour faciliter l'acquisition de connaissances à l'aide de documents écrits, pp.97-114, 1988. ,
Les activités d'apprentissage dans des cours conçus pour l'enseignement à distance, pp.53-81, 1992. ,
Learning support in an international distance education course. Media and technology for human resource development, pp.59-66, 1993. ,
Les activités d'apprentissage et d'encadrement dans des cours universitaires à distance : le point de vue des concepteurs. La revue de l'éducation à distance, pp.1-31, 2001. ,
Le tutorat à distance : qu'en pensent les étudiants, les tuteurs et les concepteurs? Distances et savoirs, pp.233-254, 2004. ,
De l'apprentissage à l'enseignement. Issy-les-Moulineaux, 2004. ,
Profil des activités d'encadrement comme soutien à l'apprentissage en formation à distance, DistanceS, vol.3, issue.2, pp.69-99, 1999. ,
Prigogine : A new sense of order, a new curriculum. Theory into practice, pp.243-253, 1986. ,
Profil de l'enseignement à distance en français au canada, 1999. ,
La distance socioculturelle, un obstacle à l'accessibilité en formation à distance? Communication présentée à l'Association canadienne d'éducation des adultes des universités de langue française, 2002. ,
L'enseignement à distance. Internationale de l'éducation, p.9, 2002. ,
Contextes fonctionnels de l'expertise discursive : implications pour l'évaluation, Montréal : Logiques, pp.41-67, 1994. ,
Le rêve et son interprétation, 1925. ,
Le mot d'esprit et ses rapports avec l'inconscient, 1930. ,
Psychopathologie de la vie quotidienne, 1975. ,
DOI : 10.1522/cla.frs.psy2
L'encadrement des études à distance par les personnes tutrices : qu'en pensent les étudiants? DistanceS, pp.59-83, 2001. ,
Les activités d'apprentissage et d'encadrement dans des cours universitaires à distance : le point de vue des apprenants. La revue de l'éducation à distance, pp.25-56, 2002. ,
Présentation à la journée de l'enseignement. Télé-université, 2004. ,
Barriers to Learning in Distance education, 1997. ,
A cognitive constructivist view of distance education: An analysis of teaching???learning assumptions, Distance Education, vol.22, issue.6, pp.199-211, 1993. ,
DOI : 10.1007/BF00377985
Concepts: Beyond independence in distance education: The concept of control, American Journal of Distance Education, vol.19, issue.3, pp.3-15, 1987. ,
DOI : 10.2307/1980599
La pédagogie. Théories et pratiques de l'antiquité à nos jours (2 e édition), 2005. ,
Les établissements de formation à distance : quelques exemples de classification, pp.199-211, 1992. ,
formations ouvertes et à distance : le point de vue des usagers, 1999. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01408069
Des cours par correspondance au « e-learning » ? Panorama des formations ouvertes et à distance, 2002. ,
Apprenants et tuteurs : une approche européenne des médiations humaines. éducation permanente, pp.55-69, 2002. ,
Limite à la compétitivité Montréal : Boréal. guri-rosenblit, s. 1996. Trends in access to Israeli higher education 1981-96 : From a privilege to a right 321-338. référeNceS BIBLIOGraPHIQUeS guri-rosenblit, S. 1997. Distance teaching universities as promoters of social equality and social accountability, european journal of education, vol.31, issue.222, pp.167-173, 1995. ,
The agendas of distance teaching universities : Moving from the margins to the center stage of higher education, pp.281-293, 1999. ,
The tower of Babel syndrome in the discourse on information technologies in higher education. Global e-journal of open, flexible and distance education, pp.28-38, 2001. ,
Virtual universities : Current models and future trends. Higher education in europe, pp.487-499, 2001. ,
Instructional design of interactive multimedia: A cultural critique, Educational Technology Research and Development, vol.41, issue.3, pp.85-104, 1996. ,
DOI : 10.1007/BF02299823
Status and trends of distance education, 1981. ,
Technologies et formation à distance. Sciences et technologies de l'information et de la communication pour l'éducation et la formation, 2003. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434542
Supporting the online learner, Theory and practice of online learning, pp.367-384, 2004. ,
Hypertext learning environments and cognitive flexibility : Characteristics promoting the transfert of complex knowledge Charlottesville : Association for the advancement of computing education, The international conference on learning sciences, pp.240-248, 1991. ,
Le souci des pauvres, 1996. ,
Apprivoiser la distance et supprimer l'absence? Ou les défis de la formation à distance. revue française de pédagogie, pp.55-67, 1993. ,
Development and evaluation of a framework for creating Web-based learning modules : a pedagogical and systems perspective, Journal of asynchronous Learning Networks, vol.5, issue.1, pp.58-84, 2001. ,
actualité du transfert en éducation, 2004. ,
La formation par la production de savoirs (123-126) Paris : L Les enjeux organisationnels Le savoir à domicile -Pédagogie et problématique de la formation à distance, pp.61-93, 1985. ,
The foundations of Distance education, 1986. ,
Development and use of the ARCS model of instructional design, Journal of Instructional Development, vol.36, issue.4, pp.2-10, 1987. ,
DOI : 10.1007/BF02905780
Motivational Systems Handbook of Human Performance Technology (373-394), 1999. ,
Use of the ARCS Motivation Model to Courseware Design, Instructional Designs for Microcomputer courseware, pp.401-434, 1988. ,
Use of the systems approach to training design and delivery in Japanese corporations. Performance improvement quarterly, pp.62-76, 1996. ,
The Uses of University (5 th Edition), 2003. ,
Distance learners of South Pacific : Study strategies, learning conditions, and consequences for course design. revue de l'éducation à distance, pp.63-80, 2000. ,
Constructivist values for instructional systems design : five principles toward a new mindset Instructional design fundamentals : a reconsideration (175-187) Englewood Cliffs : Educational technology publications, 1995. ,
Dictionnaire actuel de l'éducation. Paris : Larousse. legendre, R. 1998. Dictionnaire actuel de l'éducation. Paris : Larousse, 1980. ,
L'économiste et l'éducation. Québec : Presses de l, 1998. ,
Des machines et des hommes : apprendre avec les nouvelles technologies, 1996. ,
A Course Developer in Action ? A Reassessment of Activities in Texts. M. Parer (dir, Development, Design, and Distance education (205-216). Victoria (Australie) : Gippsland Institute, Center for Distance Learning, 1989. ,
The « situational academic and relational support in distance education » (SarSIDe) model, www.gospelcom.net/bakersguide/ sarside.html. référeNceS BIBLIOGraPHIQUeS maltais, M. 2001. L'enseignement des sciences à distance, une solution pour contrer le décrochage. Spectre ? La revue de l'association des professeurs de science, pp.3119-3139, 2000. ,
Pour un centre télématique québécois à l'enseignement secondaire. Mémoire de maîtrise en formation à distance, 2004. ,
analyse des activités d'encadrement de quatre cours à distance. Communication présentée à l, 2003. ,
résultats d'une intervention sur la motivation dans l'encadrement des étudiants à distance. Communication présentée à l'AIPU, 2004. ,
Les activités d'encadrement dans la documentation de huit cours à distance à trois ordres d'enseignement, 2005. ,
Les enjeux psychologiques de la mise ?? distance en formation, Distances et savoirs, pp.183-204, 2004. ,
DOI : 10.3166/ds.2.183-204
Collaborative learning: More is not necessarily better, American Journal of Distance Education, vol.7, issue.3, pp.39-50, 1993. ,
DOI : 10.1080/0268051900050106
Sociodemographic characteristics of learners and participation in computer conferencing. revue de l'éducation à distance, pp.17-36, 2000. ,
Learner Support in Distance and Networked Learning Environments: Ten Dimensions for Successful Design, Distance Education, vol.3, issue.2, pp.149-162, 2002. ,
DOI : 10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x
Enhancing relevance : embedded ARCS strategies vs purpose. educational technology : research and development, pp.5-17, 1997. ,
Une question. P. Moeglin (dir.), L'industrialisation de la formation (7-36), 1998. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01387370
Industrialisation, crise, réindustrialisation. P. Moeglin (dir.), L'industrialisation de la formation, pp.207-247, 1998. ,
Le système scolaire québécois ? état de la situation et éléments de réflexion, 2001. ,
Toward a Theory of Independent Learning and Teaching, The Journal of Higher Education, vol.44, issue.9, pp.661-679, 1973. ,
DOI : 10.2307/1980599
A model of independent study Co-opting learners : addressing their learning support needs through a learning support needs questionnaire . Part one. The rationale and basis of the learning support needs questionnaire, pp.6-40, 1977. ,
Une épistémologie pour la didactique : spéculation autour d'un aménagement conceptuel. revue des sciences de l'éducation, pp.29-40, 1994. ,
The student view of tutorial support: Report of a survey of Open University Education students, Open Learning: The Journal of Open and Distance Learning, vol.9, issue.1, pp.22-33, 1994. ,
DOI : 10.1080/0268051940090104
Using student and tutor perspectives in the development of open tutoring, Open Learning, pp.9-18, 1990. ,
DOI : 10.1080/0268051900050103
Building a constructivist learning environment using a multimedia design project ? a Malaysian experience, Journal of educational multimedia and hypermedia, pp.141-153, 2002. ,
Understanding the new students. educause review, pp.37-47, 2003. ,
An interaction-centric learning model, Journal of educational multimedia and hypermedia, pp.311-332, 2001. ,
Le tutorat : accompagnement de l'actualisation du dispositif, Distances et savoirs, pp.157-182, 2004. ,
DOI : 10.3166/ds.2.157-182
A study variables that predict dropout from distance education, International journal of educational technology, vol.1, issue.2, 1999. ,
The quality dilemma in online education, Theory and practice of online learning, pp.385-409, 2004. ,
Good practice and motivation in online courses. Motivating and retaining adult learners on-line (119-126). www.geteducated, 2002. ,
Savoirs pratiques et savoirs scolaires : une représentation constructiviste de l'éducation. revue des sciences de l'éducation, pp.63-86, 1994. ,
Le cyberspace : un dispositif de communication et de formation médiatisée. S. Alava (dir, cyberspace et formations ouvertes, pp.17-44, 2000. ,
La communication plurielle, 1992. ,
A theory for distance education, Prospects, vol.11, issue.1, pp.13-24, 1981. ,
DOI : 10.1007/BF02254290
La relation éducative, 2001. ,
DOI : 10.3917/puf.post.2001.01
From face-to-face to virtual tutoring : exploring the potential of E-learning support. www.geteducated, 2002. ,
Managing learning support Open and distance learning today ( 265-275) Educational technology : four decades of research and theory, pp.40-45, 1992. ,
confidences d'un biologiste, 1991. ,
La construction de problèmes impossibles. revue des sciences de l'éducation, pp.87-114, 1994. ,
Setting students up for success : The instructor's role in creating a positive, asynchronous, distance education experience . Motivating and retaining adult learners on-line (108-118). www.geteducated, 2002. ,
Toward a Reconceptualization of Distance Education. readings in Principles of Distance education (333-343), 1989. ,
Effectiveness of motivationally adaptive computer-assisted instruction on the dynamic aspects of motivation. educational technology research and development, référeNceS BIBLIOGraPHIQUeS téluq, vol.49, issue.2, pp.5-22, 1999. ,
rapport d'auto-évaluation des programmes de baccalauréat et de certificat en administration, 2003. ,
Rethinking learner support : the challenge of collaborative online learning. Open learning, pp.105-119, 2002. ,
Promoting student retention : Lessons from the United States, Presented at the 11 th Annual Conference of the European Access Network, 2002. ,
L'enseignement stratégique, Toulouse : Éditions universitaires du sud, 1992. ,
De quelques éléments sur le bimodal, 2002. ,
Un portrait de l'évolution des utilisateurs enseignants et étudiants. Québec : Réseau de valorisation de l'enseignement, 2003. ,
The clinical use of motivational messages: an inquiry into the validity of the ARCS model of motivational design, Instructional Science, vol.16, issue.2, pp.467-500, 1990. ,
DOI : 10.1007/BF00119391
Development research applied to improve motivation in distance education, ERIC ED, vol.436, pp.169-188, 1999. ,
Learner Centered Psychological Principles in Practice : Designs for Distance Education, pp.5-23, 1995. ,
Student support services for distance learners, pp.18-22, 1996. ,
Interactivity demystified : A structural definition for distance education and intelligent computer-based instruction. educational technology, pp.5-16, 2000. ,