P. Bibliographiques-références-bibliographiques-aalto, M. Et, and . Jalava, Implementing experiences from small-scale courses to large education systems, Open and distance learning today, pp.255-264, 1995.

J. Akridge, L. Demay, L. Braunlich, M. Collura, and M. Sheahan, Retaining adult learners in a high-stress distance education learning environment : The Purdue University executive MBA in agribusiness . Motivating and retaining adult learners on-line (62-71). www.geteducated, 2002.

S. Alava, Cyberspace et pratiques de formation : des mirages aux usages des enseignants. S. Alava (dir, cyberspace et formations ouvertes, pp.45-63, 2000.

S. Alava, Les paradoxes d'un débat. S. Alava (dir, cyberspace et formations ouvertes, pp.7-14, 2000.

B. Albero, L'autoformation en contexte institutionnel. Paris : L'Harmattan. ally, M. 2004. Foundations of educational theory for online learning, Theory and practice of online learning, pp.3-31, 2000.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00000269

M. Arcà, A. S. Et, and . Caravita, Le constructivisme ne résout pas tous les problèmes. aster, pp.77-101, 1993.

M. Barbot, M. Et, and G. Camatarri, Les auto-apprentissages, 1999.

D. Bertrand, G. G. Et, and . Busugutsala, L'université québécoise du troisième type, Dynamique vers l'an 2010 : Les Cahiers de la recherche sur l'enseignement supérieur, pp.95-97, 1995.

Y. Bertrand, Théories contemporaines de l'éducation (4 e édition), 1998.

C. Blanchard-laville, Les enseignants entre plaisir et souffrance, 2001.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01410944

R. Boshier, D. D. Et, and . Pratt, A qualitative and postmodern perspective on open learning in Hong Kong. Distance education, pp.110-136, 1997.

R. Boshier, M. Mohapi, G. Moulton, A. Qayyum, L. Sadownik et al., Best and worst dressed web courses : Strutting into 21 st century in comfort style. Distance education, pp.327-348, 1997.

F. Distance, J. Accessibilité-bousquet, R. Et, and . Martel, Les enseignantes et les enseignants en mathématiques et en sciences : étude statistique de la spécialisation, de la qualification, de la formation et du recrutement MEQ : Direction des statistiques et des études quantitatives La torture.netTE, L'info-bourg. brooks, R.A. 1991. How to build complete creatures rather than isolated simulators, architectures for intelligence. The twenty-second Carnegie Mellon symposium on cognition, pp.225-239, 2000.

J. S. Brown, A. Collins, and P. Duguid, Situated cognition and the culture of learning. educational researcher, pp.32-42, 1989.

É. Bruillard, Les machines à enseigner, 1997.

R. Brulotte, Quelques aspects économiques de la formation à distance. Sainte-Foy : Télé-université, 1989.

R. Carnwell, Distance education and the need for dialogue. Open learning, pp.50-55, 1999.

R. Carnwell, Approaches to study and their impact on the need for support and guidance in distance learning. Open learning, pp.123-140, 2000.

R. Carnwell, N. Et, and . Moreland, Dual tyrannies: breaking the chains of campus and distance education, Research in Post-Compulsory Education, vol.47, issue.2, pp.165-177, 1997.
DOI : 10.1080/13596749700200013

A. Chaptal, Réflexions sur les technologies éducatives et les évolutions des usages : le dilemme constructiviste. Distances et savoirs, pp.121-147, 2003.

B. Charlier, Comment comprendre les nouveaux dispositifs de formation? S. Alava (dir, cyberspace et formations ouvertes, pp.81-97, 2000.

J. Chevrier, . Fortin, and . Leblanc, Le style d'apprentissage : une perspective historique. éducation et francophonie, 2000.

G. Chiou, Situated learning, metaphors, and computer -based learning environments, pp.32-39, 1992.

Y. Chyung, D. Winiecki, and J. A. Fenner, Evaluation of effective interventions to solve the dropout problem in adult distance education, 1999.

W. J. Clancey, The frame of reference problem in the design of intelligent machines architectures for intelligence. The twenty-second Carnegie Mellon symposium on cognition, pp.357-423, 1991.

N. J. Hillsdale, . Erlbaum, and W. J. Références-bibliographiques-clancey, Representations of knowing : in defence of cognitive apprenticeship, Journal of artificial intelligence, vol.3, pp.139-168, 1992.

R. E. Clark, Media will never influence learning, Educational Technology Research and Development, vol.20, issue.2, pp.21-29, 1994.
DOI : 10.1007/BF02299088

R. E. Clark, Media and method. educational technology research and development, pp.7-10, 1994.

R. Cloutier, La réussite éducative et les inégalités sociales. Communication présentée à l, 2004.

. Collectif, accompagner des formations ouvertes, 2001.

P. A. Cooper, Paradigm shifts in designed instruction : From behaviorism to cognitivism to constructivism. educational technology, pp.12-19, 1993.

S. Et and M. Beauchesne-rondeau, Les logiques de la demande dans les activités d'encadrement en formation à distance. Communication présentée à l'ACFAS, 2004.

C. Debon, Des interactions entre apprenants et dispositifs dits ouverts pour produire le pouvoir de s'autoformer, La formation autodirigée, pp.202-221, 2002.

L. Desmarais, Persistence in distance education - A case study, Alsic, vol.3, issue.Vol. 3, n?? 1, pp.49-59, 2000.
DOI : 10.4000/alsic.1780

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00000185

L. Desmarais, Persistence in distance education : a case study, 2002.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00000185

G. Denhière, S. Et, and . Baudet, Lecture, compréhension de texte et science cognitive, 1992.

B. Denis, Quels rôles et quelle formation pour les tuteurs intervenant dans des dispositifs de formation à distance? Distances et savoirs, pp.19-46, 2003.

C. Depover and . N. Et-collaborateurs, Un dispositif d'apprentissage à distance basé sur le partage des connaissances. S. Alava (dir.), cyberspace et formations ouvertes (147-164) Bruxelles : De Boeck. dereshiwsky, m.i. 2002. How to EEm : Tips for encouraging continual student involvement. Motivating and retaining adult learners on-line (97-107), www.geteducated.com ? Virtual University Gazette. deschênes, A, pp.32-54, 1991.

A. Deschênes, Insegnare la distanza à distanza : un corso a diffusione internazionale. Istruzione a distanza, pp.9-20, 1994.

A. Deschênes, Un modèle de l'apprenant à distance : logique ou chaos? DistanceS, pp.119-142, 1999.

A. Deschênes, L. Bourdages, C. Lebel, and B. Michaud, À propos des activités d'apprentissage pour faciliter l'acquisition de connaissances à l'aide de documents écrits, pp.97-114, 1988.

A. Deschênes, L. Bourdages, C. Lebel, and B. Michaud, Les activités d'apprentissage dans des cours conçus pour l'enseignement à distance, pp.53-81, 1992.

A. Deschênes, F. Henri, and C. Lebel, Learning support in an international distance education course. Media and technology for human resource development, pp.59-66, 1993.

A. Deschênes, P. Gagné, H. Bilodeau, S. Dallaire, and L. Bourdages, Les activités d'apprentissage et d'encadrement dans des cours universitaires à distance : le point de vue des concepteurs. La revue de l'éducation à distance, pp.1-31, 2001.

A. Deschênes, P. Gagné, H. Bilodeau, S. Dallaire, F. Pettigrew et al., Le tutorat à distance : qu'en pensent les étudiants, les tuteurs et les concepteurs? Distances et savoirs, pp.233-254, 2004.

M. Develay, De l'apprentissage à l'enseignement. Issy-les-Moulineaux, 2004.

M. Dionne, J. Mercier, A. Deschênes, H. Bilodeau, L. Bourdages et al., Profil des activités d'encadrement comme soutien à l'apprentissage en formation à distance, DistanceS, vol.3, issue.2, pp.69-99, 1999.

W. E. Doll and . Jr, Prigogine : A new sense of order, a new curriculum. Theory into practice, pp.243-253, 1986.

C. Faille, M. Et, and . Umbriaco, Profil de l'enseignement à distance en français au canada, 1999.

S. Fortier, La distance socioculturelle, un obstacle à l'accessibilité en formation à distance? Communication présentée à l'Association canadienne d'éducation des adultes des universités de langue française, 2002.

M. Fouilhoux, L'enseignement à distance. Internationale de l'éducation, p.9, 2002.

C. H. Frederiksen, J. Et, and . Donin, Contextes fonctionnels de l'expertise discursive : implications pour l'évaluation, Montréal : Logiques, pp.41-67, 1994.

S. Freud, Le rêve et son interprétation, 1925.

S. Freud, Le mot d'esprit et ses rapports avec l'inconscient, 1930.

S. Freud, Psychopathologie de la vie quotidienne, 1975.
DOI : 10.1522/cla.frs.psy2

P. Gagné, J. Bégin, L. Laferrière, P. Léveillée, and L. Provencher, L'encadrement des études à distance par les personnes tutrices : qu'en pensent les étudiants? DistanceS, pp.59-83, 2001.

P. Gagné, A. Deschênes, L. Bourdages, S. Dallaire, and H. Bilodeau, Les activités d'apprentissage et d'encadrement dans des cours universitaires à distance : le point de vue des apprenants. La revue de l'éducation à distance, pp.25-56, 2002.

P. Gagné, Présentation à la journée de l'enseignement. Télé-université, 2004.

J. Galusha, Barriers to Learning in Distance education, 1997.

D. R. Garrison, A cognitive constructivist view of distance education: An analysis of teaching???learning assumptions, Distance Education, vol.22, issue.6, pp.199-211, 1993.
DOI : 10.1007/BF00377985

D. R. Garrison, M. Et, and M. Baynton, Concepts: Beyond independence in distance education: The concept of control, American Journal of Distance Education, vol.19, issue.3, pp.3-15, 1987.
DOI : 10.2307/1980599

C. Gauthier, M. Et, and . Tardif, La pédagogie. Théories et pratiques de l'antiquité à nos jours (2 e édition), 2005.

C. Ghersi, L. Et, and . Sauvé, Les établissements de formation à distance : quelques exemples de classification, pp.199-211, 1992.

V. Glikman, formations ouvertes et à distance : le point de vue des usagers, 1999.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01408069

V. Glikman, Des cours par correspondance au « e-learning » ? Panorama des formations ouvertes et à distance, 2002.

V. Glikman, Apprenants et tuteurs : une approche européenne des médiations humaines. éducation permanente, pp.55-69, 2002.

. Groupe-de-lisbonne, Limite à la compétitivité Montréal : Boréal. guri-rosenblit, s. 1996. Trends in access to Israeli higher education 1981-96 : From a privilege to a right 321-338. référeNceS BIBLIOGraPHIQUeS guri-rosenblit, S. 1997. Distance teaching universities as promoters of social equality and social accountability, european journal of education, vol.31, issue.222, pp.167-173, 1995.

S. Guri-rosenblit, The agendas of distance teaching universities : Moving from the margins to the center stage of higher education, pp.281-293, 1999.

S. Guri-rosenblit, The tower of Babel syndrome in the discourse on information technologies in higher education. Global e-journal of open, flexible and distance education, pp.28-38, 2001.

S. Guri-rosenblit, Virtual universities : Current models and future trends. Higher education in europe, pp.487-499, 2001.

L. Henderson, Instructional design of interactive multimedia: A cultural critique, Educational Technology Research and Development, vol.41, issue.3, pp.85-104, 1996.
DOI : 10.1007/BF02299823

B. Holmberg, Status and trends of distance education, 1981.

R. Hotte, P. Et, and . Leroux, Technologies et formation à distance. Sciences et technologies de l'information et de la communication pour l'éducation et la formation, 2003.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434542

J. A. Hughes, Supporting the online learner, Theory and practice of online learning, pp.367-384, 2004.

M. J. Jacobson, R. J. Et, and . Spiro, Hypertext learning environments and cognitive flexibility : Characteristics promoting the transfert of complex knowledge Charlottesville : Association for the advancement of computing education, The international conference on learning sciences, pp.240-248, 1991.

A. Jacquard, Le souci des pauvres, 1996.

G. Jacquinot, Apprivoiser la distance et supprimer l'absence? Ou les défis de la formation à distance. revue française de pédagogie, pp.55-67, 1993.

T. Janicki, J. O. Et, and . Liegle, Development and evaluation of a framework for creating Web-based learning modules : a pedagogical and systems perspective, Journal of asynchronous Learning Networks, vol.5, issue.1, pp.58-84, 2001.

P. Jonnaert, actualité du transfert en éducation, 2004.

A. Juranville, D. D. Le, G. Chartier, . Lerbet-'harmattan, . Formation et al., La formation par la production de savoirs (123-126) Paris : L Les enjeux organisationnels Le savoir à domicile -Pédagogie et problématique de la formation à distance, pp.61-93, 1985.

D. Keegan, The foundations of Distance education, 1986.

J. M. Keller, Development and use of the ARCS model of instructional design, Journal of Instructional Development, vol.36, issue.4, pp.2-10, 1987.
DOI : 10.1007/BF02905780

J. M. Keller, Motivational Systems Handbook of Human Performance Technology (373-394), 1999.

J. M. Keller, K. Et, and K. Suzuki, Use of the ARCS Motivation Model to Courseware Design, Instructional Designs for Microcomputer courseware, pp.401-434, 1988.

J. M. Keller, M. Et, and . Taguchi, Use of the systems approach to training design and delivery in Japanese corporations. Performance improvement quarterly, pp.62-76, 1996.

C. Kerr, The Uses of University (5 th Edition), 2003.

R. Landbeck, F. Et, and . Mugler, Distance learners of South Pacific : Study strategies, learning conditions, and consequences for course design. revue de l'éducation à distance, pp.63-80, 2000.

D. Lebow, Constructivist values for instructional systems design : five principles toward a new mindset Instructional design fundamentals : a reconsideration (175-187) Englewood Cliffs : Educational technology publications, 1995.

R. Legendre, Dictionnaire actuel de l'éducation. Paris : Larousse. legendre, R. 1998. Dictionnaire actuel de l'éducation. Paris : Larousse, 1980.

C. Lemelin, L'économiste et l'éducation. Québec : Presses de l, 1998.

M. Linard, Des machines et des hommes : apprendre avec les nouvelles technologies, 1996.

F. Lockwood, A Course Developer in Action ? A Reassessment of Activities in Texts. M. Parer (dir, Development, Design, and Distance education (205-216). Victoria (Australie) : Gippsland Institute, Center for Distance Learning, 1989.

S. D. Lowe, The « situational academic and relational support in distance education » (SarSIDe) model, www.gospelcom.net/bakersguide/ sarside.html. référeNceS BIBLIOGraPHIQUeS maltais, M. 2001. L'enseignement des sciences à distance, une solution pour contrer le décrochage. Spectre ? La revue de l'association des professeurs de science, pp.3119-3139, 2000.

M. Maltais, Pour un centre télématique québécois à l'enseignement secondaire. Mémoire de maîtrise en formation à distance, 2004.

M. Maltais, A. Et, and . Deschênes, analyse des activités d'encadrement de quatre cours à distance. Communication présentée à l, 2003.

M. Maltais, A. Et, and . Deschênes, résultats d'une intervention sur la motivation dans l'encadrement des étudiants à distance. Communication présentée à l'AIPU, 2004.

M. Maltais, A. Et, and . Deschênes, Les activités d'encadrement dans la documentation de huit cours à distance à trois ordres d'enseignement, 2005.

J. Maurin, Les enjeux psychologiques de la mise ?? distance en formation, Distances et savoirs, pp.183-204, 2004.
DOI : 10.3166/ds.2.183-204

S. May, Collaborative learning: More is not necessarily better, American Journal of Distance Education, vol.7, issue.3, pp.39-50, 1993.
DOI : 10.1080/0268051900050106

S. Mclean, D. Et, and . Morrison, Sociodemographic characteristics of learners and participation in computer conferencing. revue de l'éducation à distance, pp.17-36, 2000.

C. Mcloughlin, Learner Support in Distance and Networked Learning Environments: Ten Dimensions for Successful Design, Distance Education, vol.3, issue.2, pp.149-162, 2002.
DOI : 10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x

T. B. Means, D. H. Jonassen, and F. M. Dwyer, Enhancing relevance : embedded ARCS strategies vs purpose. educational technology : research and development, pp.5-17, 1997.

P. Moeglin, Une question. P. Moeglin (dir.), L'industrialisation de la formation (7-36), 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01387370

P. Moeglin, Industrialisation, crise, réindustrialisation. P. Moeglin (dir.), L'industrialisation de la formation, pp.207-247, 1998.

C. Montmarquette, M. Et, and . Meunier, Le système scolaire québécois ? état de la situation et éléments de réflexion, 2001.

M. Moore, Toward a Theory of Independent Learning and Teaching, The Journal of Higher Education, vol.44, issue.9, pp.661-679, 1973.
DOI : 10.2307/1980599

M. Moore, N. Moreland, and R. Et, A model of independent study Co-opting learners : addressing their learning support needs through a learning support needs questionnaire . Part one. The rationale and basis of the learning support needs questionnaire, pp.6-40, 1977.

A. Morf, Une épistémologie pour la didactique : spéculation autour d'un aménagement conceptuel. revue des sciences de l'éducation, pp.29-40, 1994.

C. Morgan, G. Et, and . Morris, The student view of tutorial support: Report of a survey of Open University Education students, Open Learning: The Journal of Open and Distance Learning, vol.9, issue.1, pp.22-33, 1994.
DOI : 10.1080/0268051940090104

P. Naylor, H. Cowie, and K. Stevenson, Using student and tutor perspectives in the development of open tutoring, Open Learning, pp.9-18, 1990.
DOI : 10.1080/0268051900050103

M. Neo, T. K. Et, and . Neo, Building a constructivist learning environment using a multimedia design project ? a Malaysian experience, Journal of educational multimedia and hypermedia, pp.141-153, 2002.

D. Oblinger, Understanding the new students. educause review, pp.37-47, 2003.

T. M. Ohl, An interaction-centric learning model, Journal of educational multimedia and hypermedia, pp.311-332, 2001.

D. Paquelin, Le tutorat : accompagnement de l'actualisation du dispositif, Distances et savoirs, pp.157-182, 2004.
DOI : 10.3166/ds.2.157-182

A. Parker, A study variables that predict dropout from distance education, International journal of educational technology, vol.1, issue.2, 1999.

N. K. Parker, The quality dilemma in online education, Theory and practice of online learning, pp.385-409, 2004.

C. R. Payne, Good practice and motivation in online courses. Motivating and retaining adult learners on-line (119-126). www.geteducated, 2002.

Y. Pépin, Savoirs pratiques et savoirs scolaires : une représentation constructiviste de l'éducation. revue des sciences de l'éducation, pp.63-86, 1994.

D. Peraya, Le cyberspace : un dispositif de communication et de formation médiatisée. S. Alava (dir, cyberspace et formations ouvertes, pp.17-44, 2000.

P. Périn, M. Et, and . Gensollen, La communication plurielle, 1992.

H. Perraton, A theory for distance education, Prospects, vol.11, issue.1, pp.13-24, 1981.
DOI : 10.1007/BF02254290

M. Postic, La relation éducative, 2001.
DOI : 10.3917/puf.post.2001.01

V. V. Reddy, M. Et, and . Srivastava, From face-to-face to virtual tutoring : exploring the potential of E-learning support. www.geteducated, 2002.

J. Reid, Managing learning support Open and distance learning today ( 265-275) Educational technology : four decades of research and theory, pp.40-45, 1992.

J. Rostand, confidences d'un biologiste, 1991.

M. L. Schubauer-leoni, L. Et, and . Ntamakiliro, La construction de problèmes impossibles. revue des sciences de l'éducation, pp.87-114, 1994.

G. T. Sciuto, Setting students up for success : The instructor's role in creating a positive, asynchronous, distance education experience . Motivating and retaining adult learners on-line (108-118). www.geteducated, 2002.

D. Shale, Toward a Reconceptualization of Distance Education. readings in Principles of Distance education (333-343), 1989.

S. H. Song, J. M. Et, and . Keller, Effectiveness of motivationally adaptive computer-assisted instruction on the dynamic aspects of motivation. educational technology research and development, référeNceS BIBLIOGraPHIQUeS téluq, vol.49, issue.2, pp.5-22, 1999.

. Téluq, rapport d'auto-évaluation des programmes de baccalauréat et de certificat en administration, 2003.

M. Thorpe, Rethinking learner support : the challenge of collaborative online learning. Open learning, pp.105-119, 2002.

V. Tinto, Promoting student retention : Lessons from the United States, Presented at the 11 th Annual Conference of the European Access Network, 2002.

F. V. Tochon, L'enseignement stratégique, Toulouse : Éditions universitaires du sud, 1992.

M. Umbriaco, De quelques éléments sur le bimodal, 2002.

S. Vachon, Un portrait de l'évolution des utilisateurs enseignants et étudiants. Québec : Réseau de valorisation de l'enseignement, 2003.

J. Visser, J. M. Et, and . Keller, The clinical use of motivational messages: an inquiry into the validity of the ARCS model of motivational design, Instructional Science, vol.16, issue.2, pp.467-500, 1990.
DOI : 10.1007/BF00119391

L. Visser, T. Plomp, and W. Kuiper, Development research applied to improve motivation in distance education, ERIC ED, vol.436, pp.169-188, 1999.

E. D. Wagner, B. L. Et, and . Mccombs, Learner Centered Psychological Principles in Practice : Designs for Distance Education, pp.5-23, 1995.

J. J. Workman, R. Et, and . Stenard, Student support services for distance learners, pp.18-22, 1996.

M. Yacci, Interactivity demystified : A structural definition for distance education and intelligent computer-based instruction. educational technology, pp.5-16, 2000.