P. C. Abrami and S. Et-d-'apollonia, The dimensionality of ratings and their use in personnel decisions. Numéro thématique : Students ratings of instruction: Issues for improving practice, New Directions for Teaching and Learning, pp.97-111, 1990.

L. M. Aleamoni, Some practical approaches for faculty and administrators, New Directions for Teaching and Learning, pp.75-78, 1987.
DOI : 10.1002/tl.37219873111

L. Allal, Processus de régulation interactive, rétroactive et proactive, Assurer la réussite des apprentissages scolaires. Les propositions de la pédagogie de maîtrise, pp.86-126, 1988.

H. Bernard and S. Et-bourque, Portrait des politiques et des pratiques d'évaluation, d'amélioration et de valorisation de l' enseignement des universités québécoises, Res Academica, vol.15, issue.12, pp.33-60, 1999.

H. Bernard, N. Postiaux, and A. Et-salcin, Les paradoxes de l'évaluation de l' enseignement universitaire. Revue des sciences de l'éducation, pp.625-650, 2000.

J. Centra, Reflexive faculty evaluation. Enhancing teaching and determining faculty effectiveness, 1993.

G. Chazal, Interfaces. Enquêtes sur les mondes intermédiaires, 2002.

D. 'apollonia, S. Et-abrami, and P. C. , Navigating student ratings of instruction., American Psychologist, vol.52, issue.11, pp.1198-1208, 1997.
DOI : 10.1037/0003-066X.52.11.1198

J. Dejean, L'évaluation de l'enseignement dans les universités françaises. Paris : Haut Conseil de l' évaluation de l' école, 2002.

J. Donald and A. Et-saroyan, Assessing the quality of teaching in Canadian universities (Rapport de recherche n° 3) Ottawa : Association of universities and colleges of Canada, 1991.

K. A. Feldman, The superior college teacher from the students' view, Research in Higher Education, vol.49, issue.3, pp.243-288, 1976.
DOI : 10.1007/BF00991967

K. A. Feldman, Seniority and experience of college teachers as related to evaluations they receive from students, Research in Higher Education, vol.2, issue.1, pp.3-124, 1983.
DOI : 10.1007/BF00992080

A. Gueissaz, M. Häyrinen-alestalo, K. Fischer-bluhm, and K. Snell, Les acteurs de l' évaluation, la décision d' évaluer, Évaluation et auto-évaluation des universités en Europe, pp.154-180, 1998.

C. Hadji, L'évaluation des actions éducatives, 1992.

D. Joule and J. L. Et-beauvois, La soumission librement consentie, 1998.
DOI : 10.3917/puf.beauv.2010.01

W. R. Shadish, T. D. Cook, and L. C. Et-levinton, Foundations of program evaluation, 1991.

D. L. Stufflebeam, L'évaluation et la prise de décision en éducation, 1980.

M. Theall and J. Et-franklin, Using Technology to Facilitate Evaluation, New Directions for Teaching and Learning, pp.41-50, 2001.
DOI : 10.1002/tl.36

N. Younes, L'évaluation de et dans l'université, outil de régulation? La situation en France. FREREF (Fondation des régions européennes pour la recherche en éducation et en formation, 2004.