Apprentissage et développement dans l'activité de rédaction de textes, Piolat, A. (dir.) Écriture -Approches en sciences cognitives, 2004. ,
The Architecture of Cognition, 1983. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00699788
Cognitive Psychology and its Implications, 1985. ,
The Adaptative Character of Thought, 1990. ,
Rules of Mind, 1993. ,
The Atomic Components of Thought, 1998. ,
Conscience linguistique et acquisition des langues secondes (dir.) Didactique comparée des langues et études terminologiques. Frankfurt-am-Main, pp.151-168, 2000. ,
Effet du traitement de texte et des correcteurs sur la ma??trise de l'orthographe et de la grammaire en langue seconde, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.122, issue.1, pp.122-83, 1998. ,
DOI : 10.3406/rfp.1998.1138
URL : http://cogprints.org/3615/1/Barbier_et_al1998.pdf
The Psychology of Written Composition, 1987. ,
Communication Strategies: a Psychological Analysis of Second- Language Use, 1990. ,
Achieving proficiency in a second language: a processing description, 1991. ,
Second Langage Pedagogy Research, Multilingual Matters, pp.58-75 ,
Analysis and Control in the Development of Second Language Proficiency, Studies in Second Language Acquisition, pp.157-168, 1994. ,
DOI : 10.1093/applin/11.2.129
Representation and ways of knowing: three issues in second language acquisition Implicit and Explicit Learning of Languages, pp.549-569, 1994. ,
Antidote 98, Calico Journal, vol.16, issue.2, pp.197-212, 1998. ,
The efficacy of various kinds of error feedback for improvement in the accuracy and fluency of L2 student writing, Journal of Second Language Writing, vol.12, issue.3, pp.267-296, 2003. ,
DOI : 10.1016/S1060-3743(03)00038-9
A response to Truscott, Journal of Second Language Writing, vol.13, issue.4, pp.345-348, 2004. ,
DOI : 10.1016/j.jslw.2004.05.001
Mémoire de travail et production écrite : quelques modèles récents et bilan des premiers travaux". L'Année psychologique, pp.363-398, 2002. ,
Mise en place et développement des traitements rédactionnels : le rôle de la mémoire de travail, Le langage et l'homme, pp.171-190, 2003. ,
Some remarks on using grammatical checkers for language teaching, Alsic, vol.1, issue.Vol. 1, n?? 2, pp.103-114, 1998. ,
DOI : 10.4000/alsic.1494
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00000172
Psycholinguistique textuelle, 1996. ,
Error analysis and interlanguage, 1980. ,
Proposition d'une didactique de l'orthographe ayant recours au correcteur orthographique. Québec : université Laval, 1994. ,
DOI : 10.3138/cmlr.55.1.76
Aides informatisées à la production d'écrits. Une revue de la littérature, 2001. ,
The study of second language acquisition, 1994. ,
Des idées au texte -Psychologie cognitive de la production verbale, orale et écrite, 1997. ,
The case for grammar correction in L2 writing classes: A response to truscott (1996), Journal of Second Language Writing, vol.8, issue.1, pp.1-11, 1996. ,
DOI : 10.1016/S1060-3743(99)80110-6
The ???Grammar Correction??? Debate in L2 Writing: Where are we, and where do we go from here? (and what do we do in the meantime ????), Journal of Second Language Writing, vol.13, issue.1, pp.49-62, 2004. ,
DOI : 10.1016/j.jslw.2004.04.005
Activités métalinguistiques et acquisition d'une langue, pp.41-55, 1996. ,
Uncovering cognitive processes in writing: An introduction to protocol analysis, dir.) Research on Writing, pp.22-48, 1983. ,
Cognitive processes in revision, dir.) Advances in Applied Psycholinguistics: Reading, writing and language learning, pp.176-240, 1987. ,
Conscience et activité métalinguistique. Quelques points de rencontre, AILE, issue.8, pp.89-127, 1996. ,
Treacherous Allies: Foreign Language Grammar Checkers, Calico Journal, vol.16, issue.4, pp.509-529, 1999. ,
Principles and Practice in Second Language Acquisition, 1982. ,
Writing -Research, Theory, and Applications. Pergamon Institute of English, 1984. ,
Psychologie Cognitive, 1999. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00201687
Focus on Form and Corrective Feedback in Communicative Language: Effects on Second Language Learning, Studies in Second Language Acquisition, pp.429-448, 1990. ,
Les aides logicielles à l'écriture. Paris : CNDP. http://alsic, 1996. ,
CALL and writing: context and conditions for a real text production, Alsic, issue.Vol. 3, n?? 2, 2000. ,
DOI : 10.4000/alsic.1833
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00000244
Le Correcteur 101 (A Comparative Evaluation of Version 2.2 and Version 3.5 Pro, Calico Journal, vol.16, issue.2, pp.183-196, 1998. ,
Morphosyntactic accuracy in the written compositions of advanced university level students of French, Australian Review of Applied Linguistics, vol.22, issue.1, pp.60-80, 1999. ,
DOI : 10.1075/aral.22.1.03mog
A Study of Consciousness-Raising by Computer: The Effect of Metalinguistic Feedback on Second Language Learning, Foreign Language Annals, vol.12, issue.4, pp.337-347, 1995. ,
DOI : 10.1111/j.1944-9720.1995.tb00803.x
Human Problem Solving, 1972. ,
Learning Strategies in Second Language Acquisition, 1990. ,
Effects of word processing on text revision, Language and Education, vol.10, issue.4, pp.255-272, 1991. ,
DOI : 10.2307/816927
Effects of word processing and writing aids on revision process, dir.) Learning and Instruction European Research in an International Context, pp.379-399, 1991. ,
La rédaction de textes. Approche cognitive, 1998. ,
Éléments pour un usage didactique du traitement de texte. Écrire, réécrire et réviser sur ordinateur, Pratiques, pp.105-106, 2000. ,
Les hommes et les technologies, 1995. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01017462
Pédagogie : dictionnaire des concepts clés, 1997. ,
Research on written composition, 1986. ,
(dir.) Handbook of Research on Teaching, pp.778-803 ,
Cognitive processes in revision, 1987. ,
Second Language Learning: Theoretical Foundations, 1994. ,
Conscience et activité langagière en langue étrangère -Tentative de clarification terminologique, Bulag, issue.24, pp.115-144, 1998. ,
Introduction à la psychologie cognitive, 2001. ,
Approaches to Second Language Acquisition, 1994. ,
Evidence and conjecture on the effects of correction: A response to Chandler, Journal of Second Language Writing, vol.13, issue.4, 2004. ,
DOI : 10.1016/j.jslw.2004.05.002
The case for ???The Case Against Grammar Correction in L2 Writing Classes???: A response to Ferris, Journal of Second Language Writing, vol.8, issue.2, pp.111-122, 1999. ,
DOI : 10.1016/S1060-3743(99)80124-6
Attending to Form and Content in the Input, Studies in Second Language Acquisition, pp.287-301, 1990. ,
DOI : 10.1037/0278-7393.2.1.88
Input Processing and Grammar Instruction. Theory and Research, 1996. ,
en sciences du langage à l'université de Franche-Comté. Il est lecturer à Monash University où il enseigne la langue et la culture françaises ,
Utilisation de l'assistant grammatical Antidote dans le cadre d'activités de révision -Analyse exploratoire de protocoles d'observation". Apprentissage des langues et systèmes d'information et de communication, pp.33-60, 2006. ,
DOI : 10.4000/alsic.268
URL : http://alsic.revues.org/268