Abstract : The FR 2003 project, conducted at the Centre de Linguistique Appliquée of Besançon, France and Sophia university in Tokyo, Japan, is an experimental course of French as a foreign language. This project is an extension of an intensive face-to-face language course in France with a distance course in Japan using a video conferencing and a learning management system via Internet. The video conferencing system allowed students to continue learning French by maintaining their relationship with their teachers in France through a series of activities: role playing, interview, debate, and project presentation. The exchanges between learners and teachers in these virtual classrooms were recorded. The data showed the video conferencing system to be a well-adapted tool for the development of communicative and interactive oral tasks in language learning.
Résumé : Le projet FR 2003 est un cours expérimental de Français Langue Étrangère (FLE) qui conjugue un mode apprentissage présentiel intensif au Centre de Linguistique Appliquée à Besançon puis distant à l'université Sophia à Tokyo au Japon via une plate-forme de téléformation. Cette dernière phase qui avait pour but de prolonger l'apprentissage du français et l'expérience de l'environnement francophone du groupe d'apprenants japonais a donné lieu à une série d'activités orales (jeux de rôle, interviews, débats, travaux et présentations de projets) à travers l'utilisation régulière d'une station de visioconférence connectée à Internet. Les échanges entre apprenants et enseignants à l'intérieur de ces environnements numériques ont été enregistrés et font apparaître la visioconférence comme un outil privilégié pour le développement de tâches communicatives et interactives orales en FLE.