C. M. Bayart-l and G. A. , « Spécification et proposition d'une DTD pour la qualification de matériaux pédagogiques adaptatifs, Sciences et Techniques Educatives, 1999.

D. J. Motta-e and . Knowledge, Based News Server Supporting Ontology-Driven Story Enrichment and Knowledge Retrieval, 11 th European Workshop on Knowledge Acquistion, Modelling, and Management EKAW '99, 1999.

C. M. Vercoustre-a and . Nanard-m, Atelier « Documents Virtuels Personnalisables : de la Définition à l'Utilisation », 11ème conférence francophone sur l'Interaction Homme-Machine IHM'99, pp.22-26, 1999.

M. R. Garey and D. S. Johnson, Computer and intractability : a guide to the theory of NPcompleteness, 1979.

H. A. Witbrock-m and C. M. , Artificial Intelligence Techniques in the Interface to a Digital Video Library, Proceedings of the Computer-Human Interface Conference CHI-97html HO K.H.L. « Learning Fuzzy Concepts By Examples with Fuzzy Conceptual Graphs Proceedings of the 1st.Australian Conceptual Structures Workshop, Armidale N.S.W. Australia, 1994.

I. S. Garlatti and S. , « Documents virtuels et composition sémantique : Une architecture fondée sur les ontologies, Actes du Congrès Scientifique Nîmes TIC2001, pp.91-96

K. S. Wielinga-b and H. R. De, Ontologies for indexing Technical Manuals for Instruction ». Workshop on Ontologies for Intelligent Educational Systems, Ninth International Conference on Artificial Intelligence in Education, AI-ED'99, 1999.

M. A. and «. Xml, Langage et application, 1999.

M. S. Popham and S. J. , « Algorithm Design Specification For Interpreting Segmented Image Data Using Schemas And Support Logic, Butterworth & Co publishers, pp.206-216, 1987.

M. E. Buckingham-shum-s, « Ontology-Driven Document Enrichment: Principles and Case Studies, Proceedings of the 12th Workshop on Knowledge Acquisition, Modeling and Management KAW '99, 1999.

R. S. Crampes and M. , « Conceptual Documents and Hypertext Documents are two Different Forms of Virtual Document, Proceedings of the Workshop on Virtual Documents, Hypertext Functionality and the Web, Eight International World Wide Web Conference, pp.21-27, 1999.

R. S. Leidig-t and C. M. , « Pedagogical Ontology and Teaching Strategies: A New Formalization to Improve Life-Long Learning, International Journal of Continuing Engineering Education and Life-Long Learning (IJCEELLL), Inderscience Entreprises Ltd

S. G. Singhalt-a and M. M. Buckley-c, Automatic Text Decomposition Using Text Segments and Text Themes, Proceedings of the Seventh ACM Conference on Hypertext HT96, pp.53-65, 1996.

W. and «. Resource, Description Framework (RDF) Model and Syntax Specification) », W3C PR-rdf-syntax-19990105, 1999.

W. and «. Xsl-transformations, Version 1.0 », W3C Recommendation, 1999.

W. and «. Rdf, Vocabulary Description Language 1.0: RDF Schema », W3C Working Draft, 2002.

W. , P. Et, A. , and G. , « Seed Ontologies: growing digital libraries as distributed, intelligent systems, Proceedings of the Second ACM Digital Library conference, 1997.

M. Crampes-est-ingénieur, Après avoir dirigé à partir de 1981 le groupe de recherche sur les Nouvelles Technologies Educatives(NTE) au sein de la société SYSECA Temps Réel, filiale logicielle de Thomson Temps Réel, il rejoint en 1991 l'Ecole des Mines d'Ales (EMA) pour prendre la responsabilité des recherches sur le multimédia appliqué à la formation. Enseignant chercheur depuis 1995 au laboratoire de recherche en Intelligence Artificielle (LGI2P) de l'EMA, il obtient l'Habilitation à Diriger des Recherches en 2002 à l'Université Montpellier II. Ses travaux portent sur la composition d'informations et l'émergence du sens, Montpellier II, 1974.