J. Crinon and D. Legros, The semantic effects of consulting a textual database on rewriting, Learning and Instruction, vol.12, issue.6, pp.605-626, 2002.
DOI : 10.1016/S0959-4752(01)00031-7

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00750047

S. Demetriadis and A. Pombortsis, Novice Student Learning in Case Based Hypermedia Environment: a Quantitative Study, Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, pp.241-269, 1999.

M. P. Driscoll and W. Dick, New research paradigms in instructional technology: An inquiry, Educational Technology Research and Development, pp.7-18, 2000.
DOI : 10.1007/BF02299462

K. A. Ericssson and W. Kintsch, Long-term working memory., Psychological Review, vol.102, issue.2, pp.211-245, 1995.
DOI : 10.1037/0033-295X.102.2.211

A. Gabsi, Contexte plurilingue et construction de connaissances. Co-construction de connaissances via la réécriture croisée à distance en contexte plurilingue, Processus cognitifs, 2004.

J. Gee, Situated language and learning: A critique of traditional schooling, 2004.

M. G. Gillingham and A. Topper, Technology in teacher preparation : Preparing teachers for the future, JTATE74303.pdf [SandaEtAl03, pp.303-321, 1999.

. M. Sanda, S. M. Harabagiu, M. Maiorano, and A. Pasca, Open-domain question answering techniques, Natural Language Engineering, vol.9, issue.1, pp.231-267, 2003.

Y. Hoareau and D. Legros, Quelles contraintes la mémoire exerce-t-elle dans la production du sens ? Effets des contextes linguistiques et culturels sur l'activation de la Mémoire de Travail à Long Terme dans la construction de la signification d'un texte, Colloque Inter Labo 2005 (CIL 2005) /Le sens, c'est de la dynamique ! La construction du sens en Sciences du Langage et en psychologie Montpellier les 9 et 10 juin 2005, 2005.

Y. Hoareau and D. Legros, Rôle des contextes culturels et linguistiques sur le développement des compétences en compréhension et en production de textes en L2 en situation de diglossie, Enfance, issue.2, pp.191-199, 2006.

Y. Hoareau, D. Legros, A. Gabsi, M. Makhlouf, and A. Khebbeb, Internet et aides à la réécriture à distance de textes explicatifs en contexte plurilingue, Lire, Écrire, Communiquer et Apprendre avec Internet, pp.277-279, 2006.

G. Hull and J. Zacher, What is after-school worth? Developing literacy and identity out of school". Voices in Urban Education, n° 3, 2004.

G. Hull, At last, youth culture and digital medial: New literacies for new times, Research in the Teaching of English, 2003.

F. Jamet, D. Legros, and E. Maître-de-pembroke, Aides et remédiations aux difficultés de comréhension de textes Apprendre et comprendre. Place et rôle de la métacognition dans l'aide spécialisée, pp.47-62, 2006.

W. Kintsch, The role of knowledge in discourse comprehension : A construction-integration model". Psychological Review, n° 95, pp.163-182, 1988.

F. Kuiken and I. Vedder, Collaborative writing in L2: the effect of group interaction on text quality New directions for research in L2 writing, pp.168-187, 2002.

D. Legros and E. Maître-de-pembroke, L'évaluation du rôle des Nouvelles Technologies sur l'apprentissage et l'enseignement dans le nouveau contexte mondial interculturel. Quelles perspectives ?". Actes du séminaire international Débat interculturel sur l'évaluation des systèmes éducatifs, université Mentouri, pp.29-31, 2001.

D. Legros, E. Maître-de-pembroke, and A. Talbi, Théories de l'apprentissage et multimédias Psychologie des apprentissages et multimédia, pp.23-39, 2002.

D. Legros, B. Pudelko, J. Crinon, and A. Tricot, Les effets des outils et des systèmes multimédias sur la cognition, l'apprentissage et l'enseignement". Éducation et Formation, n° spécial Technologie de l'Information et de la Communication dans l'Enseignement (Tice), pp.77-84, 2000.

D. J. Leu, . Jr, J. Castek, J. Coiro, M. Gort et al., Developing new literacies among multilingual learners in the elementary grades". Colloque Technology in Support of Young Second Language Learners Project, university of California, 2004.

D. J. Leu, . Jr, C. K. Kinzer, J. Coiro, and D. Cammack, Toward a theory of new literacies emerging from the Internet and other information and communication technologies, Theoretical Models and Processes of Reading, 2004.

B. Marin, D. Legros, and M. Prodeau, Multicultural Contexts and Comprehension of Youth Literary Texts. L1-Educational Studies in Language and Literature
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01082324

D. Mcnamara, E. Kintsch, N. Songer, and W. Kintsch, Are Good Texts Always Better? Interactions of Text Coherence, Background Knowledge, and Levels of Understanding in Learning From Text, Cognition and Instruction, vol.3, issue.1, pp.1-43, 1996.
DOI : 10.1037//0278-7393.4.6.592

D. Niederhauser, D. Salem, and M. Fields, Exploring Teaching, Learning, and Instructional Reform in an Introductory Technology Course, Journal of Technology and Teacher Education, vol.7, issue.2, pp.153-172, 1999.

T. Okada and H. A. Simon, Collaborative Discovery in a Scientific Domain, Cognitive Science, vol.12, issue.2, pp.109-146, 1997.
DOI : 10.1207/s15516709cog2102_1

R. D. Pea, R. Tinker, M. Linn, B. Means, J. Bransford et al., Toward a Learning Technologies knowledge network, Educational Technology Research and Development, pp.19-38, 1999.
DOI : 10.1007/BF02299463

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190608

J. F. Rouet and E. Vidal-abarca, Mining for meaning : a cognitive examination of inserted questions in learning from scientific text The Psychology of science text comprehension, pp.417-436, 2002.

. St, M. George, S. Mannes, and J. E. Hoffman, Individual differences in inference generation: An ERP analysis, Journal of Cognitive Neuroscience, vol.9, issue.6, pp.776-787, 1997.

A. Taboada and J. T. Guthrie, Contributions of Student Questioning and Prior Knowledge to Construction of Knowledge From Reading Information Text, Journal of Literacy Research, vol.32, issue.1, pp.1-35, 2006.
DOI : 10.1037/0022-0663.82.3.505

T. A. Van-dijk and W. Kintsch, Strategies of discourse comprehension, 1983.

E. Voorhees, The TREC question answering track, Natural Language Engineering, vol.7, issue.04, pp.361-378, 2001.
DOI : 10.1017/S1351324901002789

D. Legros, M. Makhlouf, and E. Maître-de-pembroke, Co-apprentissage et co-compréhension dans une perspective plurilingue et pluriculturelle, Langues Maternelles : contacts, variations et enseignement. Le cas de la langue amazighe. Paris : L'Harmattan, pp.37-48, 2005.

. Lucsi, Site du Laboratoire des Usages Cité des Sciences et de l'Industrie. Paris : Cité des Sciences et de l'Industrie, La Villette, 2006.

R. Du and C. Gdr, Approche Pluridisciplinaire de la Production Verbale Écrite

L. Alamargot, TCAN-CNRS) conduite par Amel Gabsi, 2004.

B. Nawal and . Est-maître-assistante-en-didactique-du-français-langue-Étrangère-au-centre-universitaire-d, El Tarf et sa thèse conduite dans le cadre de l'école doctorale algéro-française porte sur la didactique de la compréhension et de la production du texte scientifique en contexte bilingue chez des étudiants algériens de filières scientifiques

M. Med, poète, romancier est maître assistant à l'université Mouloud Mammeri de Tizi Ouzou. Il termine une thèse intitulée : Rôle des représentations dans la compréhension et la production de textes explicatifs. Aspects linguistiques, psycholinguistiques et sociolinguistiques

. Toile, Cognition et Usages) : http://www.cognition-usages

. Adresse, Laboratoire Cognition et Usages -EA 404, université de Paris 8, 2 rue de la liberté