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Other Publications Year : 2007

Symposium Corpus d'apprentissage en ligne : Conception, réutilisation, échange

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Abstract

Researchers in online learning are hampered in their efforts to improve the visibility and validity of their work, to promote in-depth discussion of their analyses, to compare methods, tools or even findings, by the fact that access to corpora in their original state is often impossible. In other fields, the need for corpora to be made available across different teams of researchers was expressed before we made it a research orientation in online learning. But in these domains, for example in ATNL, the artefacts in the data collections are less complex and more homogeneous (tablets, texts, books, recordings of telephone conversations etc) than in ours. Building a corpus from an online experiment involves synchronising and linking together many data fragments (log-on archives, traces of interactions, student products, tests, interviews etc) so that an analysis can be carried out post factum. This methodological challenge has recently gained scientific recognition, as is shown by the support of the Agence Nationale de la Recherche for the Mulce project (http://mulce.univ-fcomte.fr/). In order to further explore this area and to expose this methodological orientation to wider scrutiny, we offer a practical workshop (symposium). We are pleased to invite researchers from different horizons to discuss a wide range of issues such as types of data to be collected, tools and methods to be used in the processing and analysis of these data, such as might best contribute to the construction of corpora suitable for cross-disciplinary exchange and for treatment by different teams.
Pour améliorer la visibilité et la validité des travaux dans le domaine de l'apprentissage en ligne, pour permettre la discussion scientifique en profondeur sur les analyses, la comparaison des méthodes, des outils ou même des résultats, il manque bien souvent l'accès aux données du corpus initial. Le besoin d'échange de corpus existait dans d'autres domaines avant que nous l'exprimions comme un axe de méthodologie de recherche dans le domaine de l'apprentissage en ligne. Mais les objets considérés dans les collections (en TALN par exemple) sont bien moins complexes (tablettes, textes, livres, enregistrement de conversations téléphoniques, etc.) et plus homogènes. Construire un corpus issu d'une expérimentation d'apprentissage en ligne suggère de synchroniser et relier de nombreux fragments de données (traces d'accès, d'interactions, productions, tests, entretiens, etc.) pour qu'ils puissent faire sens dans une analyse des interactions a posteriori. Ce défi méthodologique a reçu récemment une reconnaissance scientifique à travers le projet Mulce (http://mulce.univ-fcomte.fr) par le soutien de l'Agence Nationale pour la Recherche. Pour progresser dans cette voie et susciter l'intérêt de cet axe méthodologique, nous organisons cet atelier pratique (symposium) invitant des chercheurs d'horizons divers pour ausculter les types de données recueillies, les outils et méthodes de traitement et d'analyse en vue de construire des corpus échangeables pour qu'ils puissent être traités par chacun.
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Dates and versions

edutice-00161113 , version 1 (09-07-2007)

Identifiers

  • HAL Id : edutice-00161113 , version 1

Cite

Christophe Reffay, Thierry Chanier, Nikolaos Avouris, Laurent Romary. Symposium Corpus d'apprentissage en ligne : Conception, réutilisation, échange. 2007. ⟨edutice-00161113⟩
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