Multimodal Transcription and text Analysis, 2006. ,
Symposium Symfonic "formation et nouveaux instruments de communication, 2005. ,
Open Access to Knowledge in the Sciences and Humanities, 2003. ,
Recherche de patterns dans un corpus d'actions multimodales, Conférence EIAH'2007 (Environnements Informatique pour l'Apprentissage Humain), 2007. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00662896
Environnement audiographique synchrone : recueil et transcription pour l'analyse des interactions multimodales, 2006. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00662880
Conception d'activités collectives dans un contexte d'apprentissage, dir). Ingénierie des Connaissances. Paris : L'Harmattan, pp.437-458, 2005. ,
« Traitement de l'écrit et de la parole, Traitement automatique des langues (TAL), 2004. ,
Archives ouvertes et publication scientifique Comment mettre en place l'accès libre aux résultats de la recherche ? Paris : L'Harmattan. 186p, 2004. ,
Multimodalité et expression en langue étrangère dans une plate-forme audiosynchrone, Apprentissage des langues et Système d'Information et de Communication (Alsic), 2006. ,
DOI : 10.4000/alsic.270
URL : http://alsic.revues.org/270
Retrouver le chemin de la parole en environnement audio-graphique synchrone, Dir.) Les échanges en ligne dans l'apprentissage et la formation, numéro thématique Le Français Dans Le Monde, 2006. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00084388
Technology and second language learning: expanding methods and agendas, System, vol.32, issue.4, pp.593-601, 2004. ,
DOI : 10.1016/j.system.2004.09.014
Conception collaborative d'un espace numérique de travail, 2004. ,
Linguistique de corpus, Traitement automatique des langues (TAL), 2001. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00442158
TASync : un outil de transcription et de visualisation des actions multimodales, 2005. ,
Alignements unilingues avec MEDITE, JADT, Huitièmes Journées Internationales d'Analyse Statistique des Données Textuelles, 2006. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01337700
Computer Learner Corpora, second language acquisition and foreing language teaching, 2002. ,
Le forum de discussion, un outil opérationnel pour réussir en FAD ?, p.6, 2006. ,
Le tutorat, un geste pédagogique, Tutorat et logiques industrielles. Revue Distances et Savoirs, pp.231-250, 2005. ,
DOI : 10.3166/ds.3.231-250
URL : http://www.cairn.info/load_pdf.php?ID_ARTICLE=DIS_032_0231
L'analyse des forums de discussion Pour sortir de l'impasse, 2005. ,
Computer-Mediated Discourse Analysis, pp.338-376, 2004. ,
DOI : 10.1017/CBO9780511805080.016
Repérage des stratégies des apprenants et du tuteur dans un environnement audio-graphique synchrone, Dir.) Les échanges en ligne dans l'apprentissage et la formation, numéro thématique Le Français Dans Le Monde, 2006. ,
SEEK, un logiciel d'acquisition des connaissances utilisant un savoir linguistique sans employer de connaissances sur le monde externe, Actes des 6ème Journées Acquisition, Validation INRIA et AFIA, pp.159-172, 1995. ,
11. CROSSING FRONTIERS: NEW DIRECTIONS IN ONLINE PEDAGOGY AND RESEARCH, Annual Review of Applied Linguistics, vol.7, pp.243-260, 2004. ,
DOI : 10.1076/0958-8221(200004)13:2;1-D;FT143
Multimodal teaching and learning: the rhetorics of the science classroom, Continuum : Londres, 2001. ,
Interactive Task Design and the Whole Learner, ) Investigating Tasks in Formal Language Settings, Multilingual Matters, 2006. ,
Conversations multimodales : l'enseignement apprentissage de l'oral à l'heure des écrans partagés, Les échanges en ligne dans l'apprentissage et la formation, 2006. ,
Apprenants et conférences électroniques : facilitation et détournements, Proceedings of the conference 'L'institution face au numérique', SIF (Séminaire Informatique et Formation), Maison des Sciences de l'Homme, 2005. ,
Oral conversations online: Redefining oral competence in synchronous environments, ReCALL, vol.16, issue.02, 2004. ,
DOI : 10.1017/S095834400400182X
Cognitive Tutors: Lessons Learned, Journal of the Learning Sciences, vol.21, issue.6, pp.167-207, 1995. ,
DOI : 10.1016/0364-0213(88)90023-7
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00699789
On analysis of collaborative problem solving: an object-oriented approach, Computers in Human Behavior, vol.19, issue.2, pp.147-167, 2003. ,
DOI : 10.1016/S0747-5632(02)00056-0
Method and Tools for analysis of collaborative problem-solving activities. Proceedings of ATIT2004, First International Workshop on Activity Theory Based Practical Methods for IT Design, pp.5-16, 2004. ,
An environment for studying collaborative learning activities, Journal of International Forum of Educational Technology & Society, vol.7, issue.2, pp.34-41, 2004. ,
Modelling interaction during smallgroup synchronous problem-solving activities: The Synergo approach, 2nd International Workshop on Designing Computational Models of Collaborative Learning Interaction, 7th Conference on Intelligent Tutoring Systems, pp.13-18, 2004. ,
Computer-Supported Collaborative Learning in the Space of Debate, 2003. ,
DOI : 10.1007/978-94-017-0195-2_4
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inria-00099838
Designing for change in networked learning environments, pp.11-20 ,
Activity Theory, HCI Models, Theories and Frameworks, 2003. ,
DOI : 10.1016/B978-155860808-5/50011-3
From single-user architectural design to PAC*, Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems , CHI '97, pp.242-249, 1997. ,
DOI : 10.1145/258549.258717
Multiuser architectures, Proceedings EHCI'95, Working Conference on Engineering Computer Human Interaction, 1995. ,
DOI : 10.1007/978-0-387-34907-7_14
Mystery in the museum, Proceedings of the 7th international conference on Human computer interaction with mobile devices & services , MobileHCI '05, pp.315-318, 2005. ,
DOI : 10.1145/1085777.1085843
DREW: « A Dialogical Reasoning Web Tool » ICTE2002, Int. Conf. on ICT's in Education, pp.13-16, 2002. ,
Over-scripting CSCL: The risks of blending collaborative learning with instructional design, Three worlds of CSCL. Can we support CSCL, pp.61-91, 2002. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190230
Discursive Psychology, 1992. ,
Collaborative problem solving using an open modeling environment, Proceedings of the Conference on Computer Support for Collaborative Learning Foundations for a CSCL Community, CSCL '02, pp.654-656, 2002. ,
DOI : 10.3115/1658616.1658770
Heterogeneity of learning material in synchronous computer-supported collaborative modelling, Computers & Education, vol.44, issue.2, pp.135-154, 2005. ,
DOI : 10.1016/j.compedu.2004.02.001
Diskussionen als Szenario zur Ko-Konstruktion von Wissen, 2003. ,
The Sociology of the Classroom The Social Sciences in Educational Studies, 1982. ,
The Common Format, Library of Interaction Analysis Methods, Deliverable D31.2.1, Kaleidoscope NoE (available from www.noe-kaleidoscope.org), 2005. ,
Is There a Way to e-Bologna? Cross-National Collaborative Activities in University Courses, Proceedings 1st European Conference on Technology Enhanced Learning EC-TEL, Crete, pp.140-154, 1986. ,
DOI : 10.1007/11876663_13
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190756
Interaction Analysis: Foundations and Practice, Journal of the Learning Sciences, vol.3, issue.409, pp.39-103, 1995. ,
DOI : 10.1016/0020-7373(91)90039-A
A Model for Interoperability in Computer Supported Collaborative Learning, Sixth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'06), 2006. ,
DOI : 10.1109/ICALT.2006.1652363
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190757
Computer-Supported Collaborative Concept Mapping: Study of Synchronous Peer Interaction, Education and Information Technologies, pp.169-188, 2002. ,
An XML-based representation of collaborative interactions, Computer Support for Collaborative Learning: Designing for Change in Networked Learning Environments, pp.379-384, 2003. ,
A rating scheme for assessing the quality of computer-supported collaboration processes, International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, vol.46, issue.2, 2007. ,
DOI : 10.1007/s11412-006-9005-x
The Observer: A software system for collection and analysis of observational data, Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, vol.3, issue.3, pp.415-429, 1991. ,
DOI : 10.3758/BF03203406
Un besoin de spécifications des corpus de formation en ligne. 1ères Rencontres Jeunes Chercheurs en EIAH, pp.165-172, 2006. ,
A new method to assess the quality of collaborative process in CSCL, Proceedings of the 2005 conference on Computer support for collaborative learning learning 2005: the next 10 years!, CSCL '05, 2005. ,
DOI : 10.3115/1149293.1149375
Usability evaluation of handheld devices: A case study for a museum application, Proceedings PCI 2005, 2005. ,
Architectures for computer supported collaborative learning, Proceedings IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, pp.6-8, 2001. ,
DOI : 10.1109/ICALT.2001.943845
URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.68.6054
Teaching Algorithms in Secondary Education: A Collaborative Approach, Proceedings ED Media, pp.2781-2789, 2004. ,
A Language/Action Perspective on the Design of Cooperative Work, Human-Computer in Interaction, vol.3, pp.1-1987, 1987. ,
Les futurs travaux en la matière doivent s'appuyer sur des approches conceptuelles solides, qui dépassent la simple connaissance d'XML ,
une étape pour avancer dans ces différentes directions et de fait, nous entrevoyons dès à présent de refondre complètement notre prototype initial (cf. note 12) dans une plate-forme qui, d'une part, intègre mieux le point de vue des utilisateurs dans l'organisation des mécanismes de dépôt et d'accès, et, d'autre part, s'articule plus étroitement avec les modèles de données associés aux différents niveaux de description ,
The HCRC MapTask Corpus, Language and Speech, vol.34, issue.4, pp.351-366, 1991. ,
A CG & PSG Hybrid Approach to Automatic Corpus Annotation, Proceedings of SproLaC, 2003. ,
A formal framework for linguistic annotation, Speech Communication, vol.33, issue.1-2, pp.23-60, 2001. ,
DOI : 10.1016/S0167-6393(00)00068-6
Developments in the TIGER Annotation Scheme and their Realization in the Corpus, Proceedings of LREC 2002, 2002. ,
Codage des références et coréférences dans les DHM, 1997. ,
Language Resource Management : Morpho-Syntactic Annotation, 2004. ,
Constitution and exploitation of an annotation system of electronic corpora: Toward automatic generation of understandable pronouns in French language, Lectures Notes in Artificial Intelligence, vol.1835, pp.242-252, 2000. ,
DOI : 10.1007/3-540-45154-4_23
A powerful and versatile XML Format for representing role-semantic annotation, Proceedings of LREC 2004, 2004. ,
Annotating Temporal Information: From Theory to Practice, Proceedings of the 2002 Conference on Human Language Technology, pp.226-230, 2002. ,
Les linguistiques de corpus, 1997. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00619268
The Corpus Encoding Standard, 1996. ,
A Registry of Standard Data Categories for Linguistic Annotation, Proceedings of LREC 2004, p.2004 ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inria-00099858
International standard for a linguistic annotation framework, Natural Language Engineering, vol.10, issue.3-4, pp.211-225, 2004. ,
DOI : 10.1017/S135132490400350X
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00164624
Encoding Syntactic Annotation, 2003. ,
DOI : 10.1007/978-94-010-0201-1_16
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00079163
The Text Encoding Initiative: background and context, Special issue of Computers and the Humanities, 1995. ,
DOI : 10.1007/978-94-011-0325-1
Introduction to the Special Issue on the Web as Corpus, Computational Linguistics, vol.19, issue.1, pp.333-348, 2003. ,
DOI : 10.1038/21987
Introduction to corpus annotation " , in Corpus annotation: linguistic information from computer text corpora, pp.1-18, 1997. ,
Corpus Annotation Schemes, Literary and Linguistic Computing, vol.8, issue.4, pp.275-81, 1993. ,
DOI : 10.1093/llc/8.4.275
MATE Dialogue Annotation Guidelines-Deliverable 2.1, 2000. ,
Du corpus à la théorie : l'annotation (co-)référentielle, Traitement Automatique des Langues, pp.459-487, 2001. ,
Le projet ANANAS : Annotation Anaphorique pour l'Analyse Sémantique de Corpus, Actes du Workshop sur les Chaînes de référence et résolveurs d'anaphores, 2002. ,
The reference annotation framework : a case of semantic content representation, Proceedings of the International Workshop on Computational Semantics, 2005. ,
Probabilistic Part-of-Speech Tagging Using Decision Trees, Proceedings of the International Conference on New Methods in Language Processing, 1994. ,
Hyperlink semantics for stand-off markup of read-only documents, Proceedings of SGML Europe '97, 1997. ,
Annotation automatique de corpus : panorama et état de la technique, Ingénierie des langues, pp.111-129, 2000. ,
Coreference and Anaphoric Relations of Demonstrative Noun Phrases in Multilingual Corpus, 2005. ,
DOI : 10.1075/cilt.263.22vie
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00004957
From manual to automatic annotation of coreference, Proceedings of the International Symposium on Reference Resolution and its Application on Question Answering Systems, pp.17-24, 2003. ,
Completing Parsed Corpora, from Correction to Evolution ,
DOI : 10.1007/978-94-010-0201-1_4