A. Baldry and P. J. Thibault, Multimodal Transcription and text Analysis, 2006.

G. Baron, E. Bruillard, and M. Sidir, Symposium Symfonic "formation et nouveaux instruments de communication, 2005.

. Appel-de-berlin-d´octobre, Open Access to Knowledge in the Sciences and Humanities, 2003.

M. Betbeder, R. Tissot, and C. Reffay, Recherche de patterns dans un corpus d'actions multimodales, Conférence EIAH'2007 (Environnements Informatique pour l'Apprentissage Humain), 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00662896

M. Betbeder, C. Reffay, and T. Chanier, Environnement audiographique synchrone : recueil et transcription pour l'analyse des interactions multimodales, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00662880

M. Betbeder and P. Tchounikine, Conception d'activités collectives dans un contexte d'apprentissage, dir). Ingénierie des Connaissances. Paris : L'Harmattan, pp.437-458, 2005.

P. Blache, J. F. Bonastre, and N. Nguyen, « Traitement de l'écrit et de la parole, Traitement automatique des langues (TAL), 2004.

T. Chanier, Archives ouvertes et publication scientifique Comment mettre en place l'accès libre aux résultats de la recherche ? Paris : L'Harmattan. 186p, 2004.

T. Chanier and A. Vetter, Multimodalité et expression en langue étrangère dans une plate-forme audiosynchrone, Apprentissage des langues et Système d'Information et de Communication (Alsic), 2006.
DOI : 10.4000/alsic.270

URL : http://alsic.revues.org/270

T. Chanier, A. Vetter, M. Betbeder, and C. Reffay, Retrouver le chemin de la parole en environnement audio-graphique synchrone, Dir.) Les échanges en ligne dans l'apprentissage et la formation, numéro thématique Le Français Dans Le Monde, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00084388

C. A. Chapelle, Technology and second language learning: expanding methods and agendas, System, vol.32, issue.4, pp.593-601, 2004.
DOI : 10.1016/j.system.2004.09.014

J. Crego, Conception collaborative d'un espace numérique de travail, 2004.

. Daille and L. Romary, Linguistique de corpus, Traitement automatique des langues (TAL), 2001.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00442158

T. Djouad, TASync : un outil de transcription et de visualisation des actions multimodales, 2005.

J. Ganascia and J. Et-bourdaillet, Alignements unilingues avec MEDITE, JADT, Huitièmes Journées Internationales d'Analyse Statistique des Données Textuelles, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01337700

S. Granger, J. Hung, and S. Petch-tyson, Computer Learner Corpora, second language acquisition and foreing language teaching, 2002.

F. Greffier and C. Reffay, Le forum de discussion, un outil opérationnel pour réussir en FAD ?, p.6, 2006.

F. Greffier, Le tutorat, un geste pédagogique, Tutorat et logiques industrielles. Revue Distances et Savoirs, pp.231-250, 2005.
DOI : 10.3166/ds.3.231-250

URL : http://www.cairn.info/load_pdf.php?ID_ARTICLE=DIS_032_0231

F. Henri and B. Charlier, L'analyse des forums de discussion Pour sortir de l'impasse, 2005.

S. Herring, Computer-Mediated Discourse Analysis, pp.338-376, 2004.
DOI : 10.1017/CBO9780511805080.016

L. Jeannot, A. Vetter, and T. Chanier, Repérage des stratégies des apprenants et du tuteur dans un environnement audio-graphique synchrone, Dir.) Les échanges en ligne dans l'apprentissage et la formation, numéro thématique Le Français Dans Le Monde, 2006.

C. Jouis, SEEK, un logiciel d'acquisition des connaissances utilisant un savoir linguistique sans employer de connaissances sur le monde externe, Actes des 6ème Journées Acquisition, Validation INRIA et AFIA, pp.159-172, 1995.

R. Kern, P. Ware, and M. Warshauer, 11. CROSSING FRONTIERS: NEW DIRECTIONS IN ONLINE PEDAGOGY AND RESEARCH, Annual Review of Applied Linguistics, vol.7, pp.243-260, 2004.
DOI : 10.1076/0958-8221(200004)13:2;1-D;FT143

G. Kress and C. Jewitt, Multimodal teaching and learning: the rhetorics of the science classroom, Continuum : Londres, 2001.

M. Lamy, Interactive Task Design and the Whole Learner, ) Investigating Tasks in Formal Language Settings, Multilingual Matters, 2006.

M. Lamy, Conversations multimodales : l'enseignement apprentissage de l'oral à l'heure des écrans partagés, Les échanges en ligne dans l'apprentissage et la formation, 2006.

M. Lamy, Apprenants et conférences électroniques : facilitation et détournements, Proceedings of the conference 'L'institution face au numérique', SIF (Séminaire Informatique et Formation), Maison des Sciences de l'Homme, 2005.

M. Lamy, Oral conversations online: Redefining oral competence in synchronous environments, ReCALL, vol.16, issue.02, 2004.
DOI : 10.1017/S095834400400182X

R. Anderson, J. R. Corbett, A. T. Koedinger, K. R. Pelletier, and R. , Cognitive Tutors: Lessons Learned, Journal of the Learning Sciences, vol.21, issue.6, pp.167-207, 1995.
DOI : 10.1016/0364-0213(88)90023-7

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00699789

N. M. Avouris, A. Dimitracopoulou, and V. Komis, On analysis of collaborative problem solving: an object-oriented approach, Computers in Human Behavior, vol.19, issue.2, pp.147-167, 2003.
DOI : 10.1016/S0747-5632(02)00056-0

N. Avouris, V. Komis, G. Fiotakis, A. Dimitracopoulou, and M. Margaritis, Method and Tools for analysis of collaborative problem-solving activities. Proceedings of ATIT2004, First International Workshop on Activity Theory Based Practical Methods for IT Design, pp.5-16, 2004.

N. Avouris, V. Komis, M. Margaritis, and G. Fiotakis, An environment for studying collaborative learning activities, Journal of International Forum of Educational Technology & Society, vol.7, issue.2, pp.34-41, 2004.

N. Avouris, M. Margaritis, and V. Komis, Modelling interaction during smallgroup synchronous problem-solving activities: The Synergo approach, 2nd International Workshop on Designing Computational Models of Collaborative Learning Interaction, 7th Conference on Intelligent Tutoring Systems, pp.13-18, 2004.

M. J. Baker, M. Quignard, K. Lund, and A. Séjourné, Computer-Supported Collaborative Learning in the Space of Debate, 2003.
DOI : 10.1007/978-94-017-0195-2_4

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inria-00099838

. Hoppe, Designing for change in networked learning environments, pp.11-20

O. W. Bertelsen and S. Bodker, Activity Theory, HCI Models, Theories and Frameworks, 2003.
DOI : 10.1016/B978-155860808-5/50011-3

G. Calvary, J. Coutaz, and N. , From single-user architectural design to PAC*, Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems , CHI '97, pp.242-249, 1997.
DOI : 10.1145/258549.258717

P. Dewan, Multiuser architectures, Proceedings EHCI'95, Working Conference on Engineering Computer Human Interaction, 1995.
DOI : 10.1007/978-0-387-34907-7_14

J. S. Cabrera, H. M. Frutos, A. G. Stoica, N. Avouris, Y. Dimitriadis et al., Mystery in the museum, Proceedings of the 7th international conference on Human computer interaction with mobile devices & services , MobileHCI '05, pp.315-318, 2005.
DOI : 10.1145/1085777.1085843

A. Corbel, J. J. Girardot, and P. Jaillon, DREW: « A Dialogical Reasoning Web Tool » ICTE2002, Int. Conf. on ICT's in Education, pp.13-16, 2002.

P. Dillenbourg, Over-scripting CSCL: The risks of blending collaborative learning with instructional design, Three worlds of CSCL. Can we support CSCL, pp.61-91, 2002.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190230

D. Edwards and J. Potter, Discursive Psychology, 1992.

C. Fidas, V. Komis, N. M. Avouris, and A. Dimitracopoulou, Collaborative problem solving using an open modeling environment, Proceedings of the Conference on Computer Support for Collaborative Learning Foundations for a CSCL Community, CSCL '02, pp.654-656, 2002.
DOI : 10.3115/1658616.1658770

C. Fidas, V. Komis, S. Tzanavaris, and N. Avouris, Heterogeneity of learning material in synchronous computer-supported collaborative modelling, Computers & Education, vol.44, issue.2, pp.135-154, 2005.
DOI : 10.1016/j.compedu.2004.02.001

K. Gaßner, Diskussionen als Szenario zur Ko-Konstruktion von Wissen, 2003.

M. Hammersley, The Sociology of the Classroom The Social Sciences in Educational Studies, 1982.

A. Harrer, The Common Format, Library of Interaction Analysis Methods, Deliverable D31.2.1, Kaleidoscope NoE (available from www.noe-kaleidoscope.org), 2005.

A. Harrer, G. Kahrimanis, S. Zeini, L. Bollen, and N. C. Avouris, Is There a Way to e-Bologna? Cross-National Collaborative Activities in University Courses, Proceedings 1st European Conference on Technology Enhanced Learning EC-TEL, Crete, pp.140-154, 1986.
DOI : 10.1007/11876663_13

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190756

B. Jordan and A. Henderson, Interaction Analysis: Foundations and Practice, Journal of the Learning Sciences, vol.3, issue.409, pp.39-103, 1995.
DOI : 10.1016/0020-7373(91)90039-A

G. Kahrimanis, A. Papasalouros, N. Avouris, and S. Retalis, A Model for Interoperability in Computer Supported Collaborative Learning, Sixth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'06), 2006.
DOI : 10.1109/ICALT.2006.1652363

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190757

V. Komis, N. Avouris, and C. Fidas, Computer-Supported Collaborative Concept Mapping: Study of Synchronous Peer Interaction, Education and Information Technologies, pp.169-188, 2002.

A. Martinez, P. De-la-fuente, and Y. Dimitriadis, An XML-based representation of collaborative interactions, Computer Support for Collaborative Learning: Designing for Change in Networked Learning Environments, pp.379-384, 2003.

A. Meier, H. Spada, and N. Rummel, A rating scheme for assessing the quality of computer-supported collaboration processes, International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, vol.46, issue.2, 2007.
DOI : 10.1007/s11412-006-9005-x

L. Noldus, The Observer: A software system for collection and analysis of observational data, Behavior Research Methods, Instruments, &amp Computers, vol.3, issue.3, pp.415-429, 1991.
DOI : 10.3758/BF03203406

M. Noras, Un besoin de spécifications des corpus de formation en ligne. 1ères Rencontres Jeunes Chercheurs en EIAH, pp.165-172, 2006.

H. Spada, A. Meier, N. Rummel, and S. Hauser, A new method to assess the quality of collaborative process in CSCL, Proceedings of the 2005 conference on Computer support for collaborative learning learning 2005: the next 10 years!, CSCL '05, 2005.
DOI : 10.3115/1149293.1149375

A. Stoica, G. Fiotakis, S. Cabrera, J. Muñoz-frutos, H. Avouris et al., Usability evaluation of handheld devices: A case study for a museum application, Proceedings PCI 2005, 2005.

D. Suthers, Architectures for computer supported collaborative learning, Proceedings IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, pp.6-8, 2001.
DOI : 10.1109/ICALT.2001.943845

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.68.6054

E. Voyiatzaki, C. Ch, M. Margaritis, and N. Avouris, Teaching Algorithms in Secondary Education: A Collaborative Approach, Proceedings ED Media, pp.2781-2789, 2004.

T. Winograd, A Language/Action Perspective on the Design of Cooperative Work, Human-Computer in Interaction, vol.3, pp.1-1987, 1987.

. Technologique, Les futurs travaux en la matière doivent s'appuyer sur des approches conceptuelles solides, qui dépassent la simple connaissance d'XML

L. Propositions-faites-ici-ne-sont and . Qu, une étape pour avancer dans ces différentes directions et de fait, nous entrevoyons dès à présent de refondre complètement notre prototype initial (cf. note 12) dans une plate-forme qui, d'une part, intègre mieux le point de vue des utilisateurs dans l'organisation des mécanismes de dépôt et d'accès, et, d'autre part, s'articule plus étroitement avec les modèles de données associés aux différents niveaux de description

A. Anderson, M. Bader, E. Bard, E. Boyle, G. Doherty et al., The HCRC MapTask Corpus, Language and Speech, vol.34, issue.4, pp.351-366, 1991.

E. Bick, A CG & PSG Hybrid Approach to Automatic Corpus Annotation, Proceedings of SproLaC, 2003.

S. Bird and M. Liberman, A formal framework for linguistic annotation, Speech Communication, vol.33, issue.1-2, pp.23-60, 2001.
DOI : 10.1016/S0167-6393(00)00068-6

T. Brants and S. Hansen, Developments in the TIGER Annotation Scheme and their Realization in the Corpus, Proceedings of LREC 2002, 2002.

F. Bruneseaux and L. Romary, Codage des références et coréférences dans les DHM, 1997.

L. Clément and E. De-la-clergerie, Language Resource Management : Morpho-Syntactic Annotation, 2004.

C. Clouzot, G. Antoniadis, and A. Tutin, Constitution and exploitation of an annotation system of electronic corpora: Toward automatic generation of understandable pronouns in French language, Lectures Notes in Artificial Intelligence, vol.1835, pp.242-252, 2000.
DOI : 10.1007/3-540-45154-4_23

K. Erk and S. Pado, A powerful and versatile XML Format for representing role-semantic annotation, Proceedings of LREC 2004, 2004.

L. Gerber, L. Ferro, I. Mani, B. Sundheim, G. Wilson et al., Annotating Temporal Information: From Theory to Practice, Proceedings of the 2002 Conference on Human Language Technology, pp.226-230, 2002.

B. Habert, A. Nazarenko, and A. Salem, Les linguistiques de corpus, 1997.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00619268

N. Ide and G. Priest-dorman, The Corpus Encoding Standard, 1996.

N. Ide and L. Romary, A Registry of Standard Data Categories for Linguistic Annotation, Proceedings of LREC 2004, p.2004
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inria-00099858

N. Ide and L. Romary, International standard for a linguistic annotation framework, Natural Language Engineering, vol.10, issue.3-4, pp.211-225, 2004.
DOI : 10.1017/S135132490400350X

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00164624

N. Ide and L. Romary, Encoding Syntactic Annotation, 2003.
DOI : 10.1007/978-94-010-0201-1_16

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00079163

N. Ide and J. Véronis, The Text Encoding Initiative: background and context, Special issue of Computers and the Humanities, 1995.
DOI : 10.1007/978-94-011-0325-1

A. Kilgarriff and G. Grefenstette, Introduction to the Special Issue on the Web as Corpus, Computational Linguistics, vol.19, issue.1, pp.333-348, 2003.
DOI : 10.1038/21987

G. Leech, Introduction to corpus annotation " , in Corpus annotation: linguistic information from computer text corpora, pp.1-18, 1997.

G. Leech, Corpus Annotation Schemes, Literary and Linguistic Computing, vol.8, issue.4, pp.275-81, 1993.
DOI : 10.1093/llc/8.4.275

M. Poesio, MATE Dialogue Annotation Guidelines-Deliverable 2.1, 2000.

S. Salmon-alt, Du corpus à la théorie : l'annotation (co-)référentielle, Traitement Automatique des Langues, pp.459-487, 2001.

S. Salmon-alt, Le projet ANANAS : Annotation Anaphorique pour l'Analyse Sémantique de Corpus, Actes du Workshop sur les Chaînes de référence et résolveurs d'anaphores, 2002.

S. Salmon-alt and L. Romary, The reference annotation framework : a case of semantic content representation, Proceedings of the International Workshop on Computational Semantics, 2005.

H. Schmid, Probabilistic Part-of-Speech Tagging Using Decision Trees, Proceedings of the International Conference on New Methods in Language Processing, 1994.

H. Thompson and D. Mckelvie, Hyperlink semantics for stand-off markup of read-only documents, Proceedings of SGML Europe '97, 1997.

J. Véronis, Annotation automatique de corpus : panorama et état de la technique, Ingénierie des langues, pp.111-129, 2000.

R. Vieira, S. Salmon-alt, . Gasperin-caroline, E. Schang, and G. Othero, Coreference and Anaphoric Relations of Demonstrative Noun Phrases in Multilingual Corpus, 2005.
DOI : 10.1075/cilt.263.22vie

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00004957

R. Vieira, C. V. Gasperin, and R. V. Goulart, From manual to automatic annotation of coreference, Proceedings of the International Symposium on Reference Resolution and its Application on Question Answering Systems, pp.17-24, 2003.

S. Wallis, Completing Parsed Corpora, from Correction to Evolution
DOI : 10.1007/978-94-010-0201-1_4