Construction d'un outil pour évaluer le degré d'intégration des TIC dans l'enseignement - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Revue Internationale des Technologies en Pédagogie Universitaire = International Journal of Technologies in Higher Education Year : 2006

Construction d'un outil pour évaluer le degré d'intégration des TIC dans l'enseignement

(1) , (1)
1
Pierre-François Coen
  • Function : Author
  • PersonId : 845067
Jérôme Schumacher
  • Function : Author
  • PersonId : 845068

Abstract

This paper first presents a brief overview of the purpose of ICT integration in teaching, and then the construction process of an instrument (Vignettes de situation pour l'intégration des TIC or Visi-TIC) aimed at evaluating the ICT integration degree in teaching. It describes the different stages of elaboration and validation of this new tool, which was developed for various degrees in French and German. It is based on the systemic innovation model of Depover & Strebelle (1997) and has the great advantage of considering the ICT integration in a change dynamic.
Après un bref survol des enjeux liés à l'intégration des TIC dans l'enseignement, cet article présente le processus de construction d'un instrument (les Vignettes de situation pour l'intégration des TIC ou Visi-TIC) destiné à évaluer le degré d'intégration des TIC dans l'enseignement. Il présente les différentes étapes d'élaboration et de validation de cet outil. Proposé en deux variantes (française/allemande pour des élèves âgés de 6 à 7 ans jusqu'à 18 ans), ce nouvel outil s'appuie sur le modèle systémique de l'innovation de Depover et Strebelle (1997), et présente l'avantage d'envisager l'intégration des TIC dans une dynamique de changement.
Fichier principal
Vignette du fichier
coen.pdf (352.87 Ko) Télécharger le fichier
Origin : Explicit agreement for this submission
Loading...

Dates and versions

edutice-00194346 , version 1 (06-12-2007)

Identifiers

  • HAL Id : edutice-00194346 , version 1

Cite

Pierre-François Coen, Jérôme Schumacher. Construction d'un outil pour évaluer le degré d'intégration des TIC dans l'enseignement. Revue Internationale des Technologies en Pédagogie Universitaire = International Journal of Technologies in Higher Education, 2006, 3 (3), pp.7-17. ⟨edutice-00194346⟩

Collections

TICE RITPU
3805 View
5424 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More