Mesures d'impact des régulations dans la construction d'un enseignement à distance (EAD) en initiation à l'entomologie
Abstract
The course “Introduction to entomology” at Gembloux Agricultural University (Belgium) integrates both distance learning and laboratories. Its progressive development permits a precise description of the experimentation influence and regulation steps on course's parameters. The course has been evaluated by students and the results were compared with other indicators. The results showed a positive but insufficient progression. This confirms the difficulty to set up a distance learning with rapidity and effectiveness. Furthermore, this underscores the evolution of students' needs and the importance of the permanent spiral of “experimentation-regulation and post-regulation”.
Le cours « Initiation à l'entomologie » de la FuSaGx (Belgique) intègre une formation EAD et des TP en laboratoires. Son développement progressif sur deux années rend intéressante la description de l'influence des phases d'expérimentation-régulation sur l'évolution des caractéristiques du cours. Une méthode de recueil des avis des étudiants a été utilisée, les résultats ont été analysés et confrontés à d'autres indicateurs. Ces résultats, bien qu'ayant évolué positivement, restent mitigés et confirment la difficulté de rendre efficace un cours à distance. La spirale « expérimentation-régulation-évaluation postrégulatoire » est à poursuivre pour adapter ce cours aux objectifs initiaux ainsi qu'aux besoins des étudiants.
Origin : Explicit agreement for this submission