Vers une pédagogie de l'interculturelle, 1996. ,
La didactique des langues étrangères à l'épreuve du sujet, 1999. ,
The 'Competent Foreigner': A new model for foreign language didactics?dirs) The Consequences of Mobility. Linguistic and Sociocultural Contact Zones. Roskilde : Roskilde University, pp.154-162, 2005. ,
Les compétences interculturelles sont-elles des savoir-être ?, pp.77-93, 2004. ,
Tridem, interactions à plusieurs à l'écrit ? à l'oral et acquisition d'une compétence interculturelle dans une formation en langues en ligne, Echanges exolingues via Internet et appropriation des langues-cultures Linguistique et Didactique des Langues, 2007. ,
Tridem et interaction à l'oral et à l'écrit dans une formation à distance en langue". Actes conférence TICE 2006 (Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Enseignement supérieur et l'Entreprise), 2006. ,
Institutional and individual dimensions of transatlantic group work in network-based language teaching, ReCALL, vol.13, issue.02, pp.213-231, 2001. ,
DOI : 10.1017/S0958344001000726a
The Social and Intercultural Dimension of Language Learning and Teaching. A Compendium of work from the programme, Strasbourg : Conseil de l'Europe, 75p [voir aussi Le Français dans le Monde, Recherches et applications, n° spécial, pp.70-96, 1995. ,
Teaching and assessing intercultural communicative competence, 1997. ,
Communaut?? d???apprentissage et communaut?? de pratique en ligne : le processus r??flexif dans la formation des formateurs, Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire (RITPU), 2006. ,
DOI : 10.18162/ritpu.2006.118
URL : http://doi.org/10.18162/ritpu.2006.118
Multimodalité et expression en langue étrangère dans une plate-forme audio-synchrone". Apprentissage des langues et systèmes d'information et de communication, pp.61-101, 2006. ,
A tale of two communities: group dynamics and community building in a Spanish-English Telecollaboration, CALICO, vol.24, issue.3, pp.561-590, 2007. ,
Giving a virtual voice to the silent language of culture: The Cultura project, Language Learning & Technology, 2001. ,
Critical success factors in a TRIDEM exchange, ReCALL, vol.19, issue.02, pp.202-221, 2007. ,
DOI : 10.1017/S0958344007000729
Apprentissage collaborative à distance, 2001. ,
Critical incidents across cultures Archives du Subject Centre for Languages, Linguistics and Area Studies, 2003. ,
Foreign language learning as global communicative practice, Globalization and language teaching, pp.83-100, 2001. ,
Literacy and Language Teaching, 2000. ,
Autonomous language learning in tandem, 2003. ,
E-learning and the development of intercultural competence, Language Learning & Technology (LLT), vol.10, issue.3, pp.49-64, 2006. ,
Understanding and working with "failed communication" in tellecollaborative exchange, Computer Assisted Language Instruction Consortium Journal (CALICO Journal), vol.23, issue.3, pp.623-642, 2006. ,
Interaction exolingue et processus d'acquisition, Cahiers de l'Institut de Linguistique et des Sciences du Langage (ILSL), 1995. ,
E-moderating. The key to teaching and learning on line, 2000. ,
De la réconciliation à la quotidienneté des relations interculturelles. Les échanges franco-allemands de 1963 à, Colloque OFAJ, 1983. ,
Artifacts and cultures-of-use in intercultural communication, Language Learning & Technology, vol.7, issue.2, 2003. ,
Can you measure attitudinal factors in intercultural communication? Tracing the development of attitudes in e-mail projects, ReCALL, vol.18, issue.02, pp.153-173, 2006. ,
DOI : 10.1017/S095834400600022X
La reconnaissance des compétences interculturelles : de la grille à la carte, 2004. ,