M. Abdallah-pretceille, Vers une pédagogie de l'interculturelle, 1996.

P. Anderson, La didactique des langues étrangères à l'épreuve du sujet, 1999.

V. André, D. Castillo, and B. Preisler, The 'Competent Foreigner': A new model for foreign language didactics?dirs) The Consequences of Mobility. Linguistic and Sociocultural Contact Zones. Roskilde : Roskilde University, pp.154-162, 2005.

M. Anquetil, Les compétences interculturelles sont-elles des savoir-être ?, pp.77-93, 2004.

I. Audras and T. Chanier, Tridem, interactions à plusieurs à l'écrit ? à l'oral et acquisition d'une compétence interculturelle dans une formation en langues en ligne, Echanges exolingues via Internet et appropriation des langues-cultures Linguistique et Didactique des Langues, 2007.

I. Audras and T. Chanier, Tridem et interaction à l'oral et à l'écrit dans une formation à distance en langue". Actes conférence TICE 2006 (Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Enseignement supérieur et l'Entreprise), 2006.

J. A. Belz, Institutional and individual dimensions of transatlantic group work in network-based language teaching, ReCALL, vol.13, issue.02, pp.213-231, 2001.
DOI : 10.1017/S0958344001000726a

M. Byram and G. Zarate, The Social and Intercultural Dimension of Language Learning and Teaching. A Compendium of work from the programme, Strasbourg : Conseil de l'Europe, 75p [voir aussi Le Français dans le Monde, Recherches et applications, n° spécial, pp.70-96, 1995.

M. Byram, Teaching and assessing intercultural communicative competence, 1997.

T. Chanier and J. Cartier, Communaut?? d???apprentissage et communaut?? de pratique en ligne : le processus r??flexif dans la formation des formateurs, Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire (RITPU), 2006.
DOI : 10.18162/ritpu.2006.118

URL : http://doi.org/10.18162/ritpu.2006.118

T. Chanier and A. Vetter, Multimodalité et expression en langue étrangère dans une plate-forme audio-synchrone". Apprentissage des langues et systèmes d'information et de communication, pp.61-101, 2006.

M. Darhower, A tale of two communities: group dynamics and community building in a Spanish-English Telecollaboration, CALICO, vol.24, issue.3, pp.561-590, 2007.

G. Furstenberg, S. Levet, K. English, and K. Maillet, Giving a virtual voice to the silent language of culture: The Cultura project, Language Learning & Technology, 2001.

M. Hauck, Critical success factors in a TRIDEM exchange, ReCALL, vol.19, issue.02, pp.202-221, 2007.
DOI : 10.1017/S0958344007000729

F. Henri and . Lundgren, Apprentissage collaborative à distance, 2001.

J. Jackson, Critical incidents across cultures Archives du Subject Centre for Languages, Linguistics and Area Studies, 2003.

C. Kramsch and S. L. Thorne, Foreign language learning as global communicative practice, Globalization and language teaching, pp.83-100, 2001.

R. Kern, Literacy and Language Teaching, 2000.

T. Lewis and L. Walker, Autonomous language learning in tandem, 2003.

M. Liaw, E-learning and the development of intercultural competence, Language Learning & Technology (LLT), vol.10, issue.3, pp.49-64, 2006.

O. Dowd, R. Ritter, and M. , Understanding and working with "failed communication" in tellecollaborative exchange, Computer Assisted Language Instruction Consortium Journal (CALICO Journal), vol.23, issue.3, pp.623-642, 2006.

B. Py, Interaction exolingue et processus d'acquisition, Cahiers de l'Institut de Linguistique et des Sciences du Langage (ILSL), 1995.

G. Salmon, E-moderating. The key to teaching and learning on line, 2000.

M. Tardy, De la réconciliation à la quotidienneté des relations interculturelles. Les échanges franco-allemands de 1963 à, Colloque OFAJ, 1983.

S. L. Thorne, Artifacts and cultures-of-use in intercultural communication, Language Learning & Technology, vol.7, issue.2, 2003.

K. Vogt, Can you measure attitudinal factors in intercultural communication? Tracing the development of attitudes in e-mail projects, ReCALL, vol.18, issue.02, pp.153-173, 2006.
DOI : 10.1017/S095834400600022X

G. Zarate and . Gohard-radenkovic, La reconnaissance des compétences interculturelles : de la grille à la carte, 2004.