D. J. and T. F. Et-linn-m, Making programming instruction cognitively demanding : an intervention study, Journal of Research in Science Teaching, vol.23, pp.5427-5470

D. Boulay, B. And, and . Oshea-t, Teaching novices programming, in Computing Skills and the User Interface edited by, 1981.

D. Boulay-b, . Oshea-t, and . Monk-j, The black box inside the glass box: presenting computing concepts to novices, International Journal of Man-Machine Studies, vol.14, issue.3, 1981.
DOI : 10.1016/S0020-7373(81)80056-9

J. K. Et-lamb-c, Programming in mathematics education : a essential component in the developpment of reasoning skills, 1985.

L. C. Balacheff-n and . Mejias-b, Genèse du concept d'itération : une approche expérimentale, Enfance, pp.2-3, 1985.

P. R. And-kurland-d, On the cognitive effects of learning computer programming, New Ideas in Psychology, vol.II, issue.2, 1984.

S. R. and R. A. De, faire" à faire faire" : planification d'actions dans la situation de programmation, Enfance, pp.2-3, 1985.

. Programme-d-'études, Introduction à la science de l'informatique (Ministère de l'Education du Québec, septembre 1982) ; Commission Bündlander sur la planification de l'éducation et l'aide à la recherche, décembre 1985. (Projet pour l'introduction d'une formation aux techniques de l'information à l'école)