C. , M. Chanier, T. , M. Chanier, and T. , Manifeste du corpus distinguable fournissant des données prêtes à l'analyse pour la notion d'écriture multimodale dans Copéas [corpus]. Mulce.org. http://mulce.univ-fcomte.fr/metadataDeveloping online multimodal verbal communication to enhance the writing process in an audio-graphic conferencing environment, Recall, vol.20, issue.2, pp.162-182, 2008.

D. , S. Tchobanov, A. Durand, J. Laks, C. Lyche et al., Des corpus oraux authentiques à leur exploitation didactique : accessibilité et prédidactisation des données pour l'enseignement du français parlé contemporain dans l'espace francophone : le projet PFC-EF Résumé en ligne à httpAnalysing face-to-face computer-mediated interactions, EARLI'07, 2007.

D. , G. Lund, K. Girardot, and J. , Managing, synchronising, visualising, analysing and sharing multimodal computer-mediated human interaction data: introducing Tatiana (A Trace Analysis Tool for Interaction Analysts), ICLS 2008 Workshop: A Common Framework for CSCL Interaction Analysis, pp.23-28, 2008.

G. King-goodwin, C. Duranti, and A. , An Introduction to the Dataverse Network as an Infrastructure for Data SharingRethinking context: an introduction, Duranti, A et Goowin, C. (dir.) Rethinking context, Language as an interactive phenomenon, pp.173-199, 1992.

H. , A. Zeini, S. Kahrimanis, G. Avouris, N. Marcos et al., Towards a flexible model for computer-based analysis and visualisation of collaborative learning activities, Proceedings CSCL 2007, pp.16-27, 2007.

J. , K. Jones, R. In, L. , P. Scollon et al., Conversations-and negotiated interaction-in text and voice chat roomsThe problem of context in computer-mediated communication Discourse and technology: multimodal discourse analysis, Language Learning and Technology, vol.9, issue.0053, pp.79-98, 2004.

K. , R. Ware, P. Warshauer, and M. , Crossing frontiers: new directions in online pedagogy and research, Annual Review of Applied Linguistics, vol.24, pp.243-260, 2004.

K. , C. Thorne, and S. L. , Foreign language learning as global communicative practice, Globalization and language teaching, pp.83-100, 2001.

L. , B. Durand, and J. , Pour une phonologie de corpus, numéro thématique de Journal of French Language Studies, pp.3-32, 2008.

L. , T. , L. , T. Lund, K. Mille et al., Mulce.org. http://mulce.univ-fcomte.fr/metadata/doc/visucorpus/copeas-reflexive-tutorWhen Teaching is Learning: A Personal Account of Learning to Teach OnlineTraces, traces d'interactions, traces d'apprentissages : définitions, modèles informatiques, structurations, traitements et usages, Analyse de traces et personnalisation des environnements informatiques pour l'apprentissage humain. Hermès, pp.581-600, 2006.

O. , A. Mccarthy, M. &. Carter, and R. , From corpus to classroom. Language use and language teaching, 2007.

/. , P. , C. Pérez-llantada, and C. , Les discours universitaires oraux : questions de recherche, questions d'enseignement en FLE". Colloque (Crapel, 2007) Résumé en ligne à httpTextual, Genre and Social Features of Spoken Grammar: A Corpus-Based Approach, Best Practice Recommendations for Language Resource DescriptionEnjeux épistémologiques de la linguistique de corpus, pp.40-58, 2005.

R. , C. Chanier, T. Noras, M. &. Betbeder, M. C. Reffay et al., Contribution à la structuration de corpus d'apprentissage pour un meilleur partage en recherche (dir.), numéro spécial EPAL (échanger pour apprendre en ligne), Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour lHow social network analysis can help to measure cohesion in collaborative distance-learning, Procs. of Computer Supported Collaborative Learning Conference (CSCL'2003), pp.343-352, 2003.

S. Htm, L. Prié, Y. Mille, A. Marty, and J. , Chaîne de traitements développée par le projet Sacodeyl, corpus oraux d'adolescents européens composé à des fins pédagogiques [site Internet] Espagne : Universidad de Murcia http://www.um.es/sacodeyl, SACODEYL, 2006.

. Tatianaemse, T. Fr, and S. L. , Trace Analysis Tool for Interaction ANAlystsArtifacts and cultures-of-use in intercultural communication, Language Learning & Technology, vol.7, issue.2, pp.38-67, 2003.

A. Vetter and T. Chanier, Supporting oral production for professional purposes in synchronous communication with heterogenous learners, ReCALL, vol.18, issue.01, pp.5-23, 2006.
DOI : 10.1017/S0958344006000218

W. , Y. Zimmerman, and R. , Internet-based desktop videoconferencing in supporting synchronous distance language learning, L2 Writing: subprocesses, a model of formulating and empirical findings". Learning and Instruction, pp.90-121, 2000.