P. Bussapapach, « Problem solving in a didactic situation in a computer assisted learning-to-read environment : Knowledge used by the student, ITS'2000 Young Researchers Track Proceedings, The Fifth International Conference on Intelligent Tutoring Systems, pp.46-50, 2000.

C. Cherkaoui, Aspects de la planification didactique : étude dans le cadre d'un environnement d'aide à l'apprentissage de la lecture, C. Cherkaoui, M. Chambreuil & L. Gaguet, Sciences et Techniques Educatives, vol.4, issue.3, pp.257-297, 1997.

C. Cleder, Planification didactique et construction de l'objectif d'une session de travail individualisée : modélisation des connaissances et du raisonnement mis en jeu, p.250, 2002.

A. Dufresne, F. Henri, and R. Hotte, A Methodological and Physical Instrumentation to Support Experimentation in Telelearning, Proceedings IFIP 17th World Computer Congress TelE-Learning the Challenge for the Third Millennium, pp.289-296, 2002.

R. Koper, Modeling units of study from a pedagogical perspective -The pedagogical metamodel behind EML http, 2001.

G. Paquette, Instructional engineering for learning objects repositories networks, 2nd International Conference on Computer Aided Learning in Engineering Education, pp.25-36, 2004.

G. Paquette, « Introduction » [online], L'ingénierie du télé-apprentissage : pour construire l'apprentissage en réseaux, Presses de l, 2002.

J. Pernin and A. Lejeune, Scénarios d'apprentissage : quelles stratégies de réutilisation pour les enseignants, colloque TICE Méditérranée, 2004.

J. Pernin and A. Lejeune, Dispositifs d'apprentissage instrumentes par les technologies : vers une ingénierie centrée sur les scénarios, 2004.

J. Pernin, Objets pédagogiques : unités d'apprentissage, activités ou ressources ? Revue Sciences et Techniques Educatives, Hors sérieRessources numériques, XML et éducation, pp.179-210, 2003.

D. A. Wiley, Connecting Learning Objects to Instructional Design Theory: A Definition, a Metaphor, and a Taxonomy, The Instructional Use of Learning Objects. Agency for Instructional Technology and Association for Educational Communications & Technology, pp.3-23, 2002.