Representativeness in corpus design, Litterary and Linguistic Computing, pp.243-257, 1993. ,
Teacher development, discussion lists and forums : issues and results, Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference, pp.2950-2955, 2008. ,
Manifeste du corpus distinguable fournissant des données prêtes à l'analyse des forums de Simuligne [corpus]. Mulce.org, 2009. ,
Archives ouvertes et publication scientifique Comment mettre en place l'accès libre aux résultats de la recherche ? L'Harmattan, 2004. ,
Communaut?? d???apprentissage et communaut?? de pratique en ligne : le processus r??flexif dans la formation des formateurs, Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire (RITPU), pp.64-82, 2006. ,
DOI : 10.18162/ritpu.2006.118
Multimodality and foreign language ouput, Apprentissage des langues et Système d'Information et de Communication (Alsic), pp.61-101, 2006. ,
DOI : 10.4000/alsic.270
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00126871
Manifeste du corpus distinguable fournissant des données prêtes à l'analyse pour la notion de contexte dans Copéas [corpus]. Mulce.org, 2009. ,
Manifeste du corpus distinguable fournissant des données prêtes à l'analyse pour la notion d'écriture multimodale dans Copéas [corpus]. Mulce.org, 2009. ,
Manifeste du corpus distinguable fournissant des données prêtes à l'analyse pour la notion d'écriture multimodale dans Copéas [corpus]. Mulce.org, 2009. ,
Developing online multimodal verbal communication to enhance the writing process in an audio-graphic conferencing environment, ReCALL, vol.20, issue.02, 2008. ,
DOI : 10.1017/S0958344008000426
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00200851
Site de la banque de corpus sur les interactions verbales [site Internet], 2009. ,
Site de la communauté Dataverse Network développant un réseaux de banques de données de recherche associées aux publications, 2009. ,
Analysing face-to-face computermediated interactions". EARLI'07, 2007. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/emse-00679960
Managing, synchronising, visualising, analysing and sharing multimodal computer-mediated human interaction data: introducing Tatiana (A Trace Analysis Tool for Interaction Analysts), ICLS 2008 Workshop: A Common Framework for CSCL Interaction Analysis, pp.23-28, 2008. ,
Brown Corpus: A Standard Corpus of Present-Day Edited American English, for use with Digital Computers, 1964. ,
An Introduction to the Dataverse Network as an Infrastructure for Data Sharing, Sociological Methods and Research, vol.32, issue.2, pp.173-199, 2007. ,
Part Adirs.). Language, Context, and Text : Aspects of language in a social-semiotic perspective, pp.55-79, 1989. ,
Towards a flexible model for computer-based analysis and visualisation of collaborative learning activities, Proceedings CSCL 2007, pp.16-27, 2007. ,
Conversations-and negotiated interaction-in text and voice chat rooms, Language Learning and Technology, vol.9, pp.79-98, 2005. ,
The problem of context in computer-mediated communication (dirs) Discourse and technology: multimodal discourse analysis, pp.20-33, 2004. ,
Literacy and Language Teaching, 2000. ,
11. CROSSING FRONTIERS: NEW DIRECTIONS IN ONLINE PEDAGOGY AND RESEARCH, Annual Review of Applied Linguistics, vol.7, pp.243-260, 2004. ,
DOI : 10.1076/0958-8221(200004)13:2;1-D;FT143
Foreign language learning as global communicative practice, Globalization and language teaching, pp.83-100, 2001. ,
La structure des révolutions scientifiques (traduction de The structure of scientific revolutions) Flammarion, 1962. ,
Multimodality in online language learning environments: looking for a methodology (dirs) Interdisciplinary perspectives on multimodality : theory and practice, Proceedings of the third international conference on multimodality. Campobasso: Palladino, pp.237-254, 2007. ,
Pour une phonologie de corpus, numéro thématique de Journal of French Language Studies, pp.1-3, 2008. ,
DOI : 10.1016/S0024-3841(97)00023-5
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00646328
Manifeste du corpus distinguable fournissant les données liées à l'article (Lewis, 2006) [corpus]. Mulce.org, 2009. ,
When Teaching is Learning: A Personal Account of Learning to Teach Online, Calico, vol.23, 2006. ,
Traces, traces d'interactions, traces d'apprentissages : définitions, modèles informatiques, structurations, traitements et usages (dirs) Analyse de traces et personnalisation des environnements informatiques pour l'apprentissage humain. Hermès, pp.21-66, 2009. ,
Corpus Linguistics, 1996. ,
DOI : 10.1017/CBO9780511981395
Multimodal discourse analysis: a conceptual framework (dirs) Discourse and technology: multimodal discourse analysis, pp.101-115, 2004. ,
Ethical frameworks for research with human participants, Stephen Potter (dir) Doing Postgraduate Research. Londres : Sage, pp.200-228, 2006. ,
From corpus to classroom. Language use and language teaching, 2007. ,
Les discours universitaires oraux : questions de recherche, questions d'enseignement en FLE Résumé en ligne à http, Colloque (Crapel, 2007. ,
Textual, Genre and Social Features of Spoken Grammar: A Corpus- Based Approach, Language Learning & Technology, vol.13, 2009. ,
Enjeux épistémologiques de la linguistique de corpus (dir.) La linguistique de corpus, pp.31-46, 2005. ,
Manifeste du corpus distinguable fournissant les données liées à l'article (Reffay & Chanier, 2003) [corpus]. Mulce.org, 2009. ,
Sharing Corpora and Tools to Improve Interaction Analysis, Fourth European Conference on Technology Enhanced Learning, 2009. ,
DOI : 10.1017/S0958344008000426
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00399841
Contribution à la structuration de corpus d'apprentissage pour un meilleur partage en recherche, numéro spécial EPAL (échanger pour apprendre en ligne), Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Education et la Formation (Sticef), 2008. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00159733
How Social Network Analysis can help to Measure Cohesion in Collaborative Distance-Learning, Procs. of Computer Supported Collaborative Learning Conference (CSCL'2003), pp.343-352, 2003. ,
DOI : 10.1007/978-94-017-0195-2_42
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00000422
Systèmes à base de traces pour l'apprentissage humain, 2006. ,
Collins COBUILD English Language Dictionary (1ère édition), 1987. ,
Trace Analysis Tool for Interaction ANAlystsArtifacts and cultures-of-use in intercultural communication, emse.fr Thorne, pp.38-67, 2003. ,
Supporting oral production for professional purpose, in synchronous communication with heterogeneous learners, ReCALL, vol.18, 2006. ,
Internet-based desktop videoconferencing in supporting synchronous distance language learning, Language Learning and Technology, vol.8, pp.90-121, 2004. ,
L2 writing: subprocesses, a model of formulating and empirical findings, Learning and Instruction, vol.10, issue.1, pp.73-99, 2000. ,
DOI : 10.1016/S0959-4752(99)00019-5
ANR-06-CORP-006) Il rassemble des membres des laboratoires LRL LIFC (Université de Franche-Comté) et CREET (The Open University), coordonnées respectivement par Thierry Chanier, Christophe Reffay et Marie-Noëlle Lamy, auxquels s'ajoutent Marie-Laure Betbeder et Maud Ciekanski ,
Ses domaines d'enseignement et de recherche portent sur l'apprentissage des langues et les systèmes d'information et de communication, sur l'ingénierie de formation. Il étudie plus particulièrement les systèmes de formation à distance et les interactions en ligne sur des sujets tels que l'interculturel, le processus réflexif dans la formation des enseignants, le dialogue dans les environnements multimodaux ,
FLE 2 rue de la Liberté-93526 Saint-Denis Cedex ,