R. Bandura and .. A. , Social Foundations of Thought and Action, 1986.
DOI : 10.4135/9781446221129.n6

.. A. Bandura and . Freeman, Auto-efficacité : le sentiment d'efficacité personnelle Lecomte,. trad.).. Louvain-la-Neuve efficacy: The exercise of control, 2003.

.. P. Carré and . F. Fenouillet, Traité de psychologie de la motivation, 2009.
DOI : 10.3917/dunod.carre.2009.01

.. M. Cloutier, . G. Fortier, and . S. Slade, Le portfolio numérique, un atout pour le citoyen apprenant, 2006.

.. E. Deci and . R. Ryan, What. is. the. self-directed. learning (dir.),. Conceptions of self-directed learning: Theoretical and conceptional considerations, pp.75-92, 2000.

J. S. Eccles, A. Wigfield, and U. Et-schiedfele, Motivation. to. succeed, Handbook of child psychology Social, emotional, and personality development (5 e .éd.) (p, pp.1017-1095, 1998.

.. P. Gauthier, . B. Raveleau, and . G. Thebault, .Mise.en. oeuvre expérimentale du e-portfolio dans une filière universitaire.en.sciences.humaines, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/dumas-01009980

.. A. Jézégou and . Harmattan, Formations ouvertes : libertés de choix et autodirection de l'apprenant, 2005.

.. J. Nuttin, Théorie de la motivation humaine, 1986.

.. R. Vallerand and . E. Thill, Introduction à la psychologie de la motivation, Études.vivantes, 1993.

.. R. Viau, La motivation en contexte scolaire, 1997.

.. B. Weiner, An attributional theory of achievement motivation and emotion., Psychological Review, vol.92, issue.4, pp.548-573, 1985.
DOI : 10.1037/0033-295X.92.4.548