A. Bayle and A. Foucher, Comment étudier les interactions d'apprenants de langue dans les mondes virtuels, 2011.

M. W. Bell, Toward a Definition of Virtual Worlds, Past, Present & Future, vol.1283237, pp.1941-8477, 2008.

P. Boggards, Le vocabulaire dans l'apprentissage des langues étrangères, 1994.

J. Bower and S. Kawaguchi, Negotiation of meaning and corrective feedback in japanese, Language Learning & Technology, vol.15, issue.1, pp.41-71, 2011.

T. Chanier and C. R. Wigham, Learning and Teaching Corpus (LETEC) of ARCHI21 oai:mulce.org:mce-archi21-letec-all. Disponible en ligne, 2011.

C. Brudermann, Analyse de l'efficacité des stratégies de travail d'étudiants Lansad à distance dans un dispositif hybride ? Étape d'une recherche-action Disponible en ligne, Alsic, 2010.
DOI : 10.4000/alsic.1348

URL : http://alsic.revues.org/1348

M. Chover, Ó. Belmonte, I. Remolar, R. Quirss, J. Ribelles et al., Web-based Virtual Environments for Teaching Bristol University: UK. Disponible en ligne Direction générale de l'éducation et de la culture, Eurographics/ACM SIGGRAPH Workshop on Computer Graphics Education : Belgique. Disponible en ligne, 2002.

D. Coyle, P. Hood, and D. Marsh, CLIL : Content and Language Integrated Learning, 2010.

B. Dalgarno and M. J. Lee, What are the learning affordances of 3-D virtual environments?, British Journal of Educational Technology, vol.1, issue.1, 2010.
DOI : 10.1111/j.1467-8535.2009.01038.x

P. Dillenbourg, Virtual learning environments". Paper presented at the EUN ConferenceLearning in the new millennium: building new education strategies for schools, 2000.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190701

P. Disponible-en-ligne-dillenbourg, D. K. Schneider, and P. Synteta, Virtual Learning Environments, Proceedings of the 3rd Hellenic Conference "Information & Communication Technologies in Education". Greece : Kastaniotis Editions. pp. 3-18. Disponible en ligne, 2002.

J. Fynn, Help with the learning of spoken discourse in an asynchronous context, Alsic, vol.10, issue.Vol. 10, n?? 1, p.586, 2007.
DOI : 10.4000/alsic.586

R. Galisson, Lexicologie et enseignement des langues: essais méthodologiques, 1979.

R. Galisson, Enseignement et apprentissage des langues et des cultures, "évolution" ou "révolution" pour demain ? " Le Français dans le monde, n° 227, Hachette Edicef, pp.40-50, 1989.

N. Gettliffe and D. Toffoli, Régulations pédagogiques et formations de tuteurs dans un dispositif de visioconférence poste à poste pour étudiants débutants en Français Langue Etrangère, 2011.

N. Guichon and S. Drissi, Tutorat de langue par visio-conférence : comment former aux régulations pédagogiques, Les cahiers de l'Acedle, pp.186-217, 2008.

M. Huberman and M. B. Miles, Analyse des données qualitatives : recueil de nouvelles méthodes, 1991.

R. E. Kraut, S. R. Fussell, and J. Siegel, Visual Information as a Conversational Resource in Collaborative Physical Tasks, Human-Computer Interaction, vol.50, issue.1, pp.13-49, 2003.
DOI : 10.1109/TNN.2002.1021893

&. Kvan and . Thilakaratne, Models in the design conversation: architectural vs. engineering, 2003.

M. H. Long, INPUT, INTERACTION, AND SECOND-LANGUAGE ACQUISITION, Annals of the New York Academy of Sciences, vol.5, issue.2, 1981.
DOI : 10.2307/324551

I. Mel-'cuk, Dictionnaire explicatif et combinatoire du français contemporain. Recherches lexico-sémantiques I, 1984.

M. Peterson, Learner participation patterns and strategy use in Second Life: an exploratory case study, ReCALL (European Association for Computer-Assisted Language Learning) Journal, pp.273-292, 2010.
DOI : 10.1076/call.15.3.221.8186

T. Pica, R. Kanagy, and J. Falodun, Choosing and using Communication Tasks for Second Language Instruction and Research (dir.) Tasks and language learning: Integrating theory and practice, 1993.

C. Rodrigues, L???aide ?? l???apprentissage du vocabulaire ?? distance : effets des outils de la CMO, Higher Education/Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire), pp.3-25, 2012.
DOI : 10.7202/1012888ar

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00706184

I. Saddour, C. R. Wigham, and T. Chanier, Manuel de transcription de données multimodales dans Second Life. Disponible en ligne, 2011.

W. J. Tang, Language Learning Strategy use in a multi-user virtual environment in three dimensions, Alsic, issue.Vol. 15, n?? 2, pp.24-26, 2011.
DOI : 10.4000/alsic.2521

J. Teoh, Second Life, a simulation: barriers, benefits, and implications for teaching, Technology, Colleges & Community (TCC) Worldwide online conference 2007 Proceedings, 2007.

S. L. Thorne and I. Fischer, Online gaming as sociable media Alsic, 2012.

C. R. Wigham and T. Chanier, A study of verbal and nonverbal communication in Second Life ??? the ARCHI21 experience, Disponible en ligne
DOI : 10.1111/j.1468-2958.2007.00299.x

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00674138