. Dans-le-cadre, est pas toujours évidente. L'approche LETEC accompagne le doctorant tout le long de son parcours et facilite donc son travail Elle permet également de valoriser son travail de recherche par le dépôt en ligne du corpus. De plus, le fait de pouvoir mettre en parallèle les données utilisées avec les résultats dans les publications permet d'assurer la validité des analyses qui peuvent, grâce à la mise à disposition du corpus, être vérifiées par la communauté de chercheurs. Comme un travail de thèse s'inscrit aujourd'hui de plus en plus dans le cadre de projets incluant différents partenaires, au sein d'un même laboratoire ou avec différentes institutions, la constitution d'un corpus d'apprentissage permet

D. Antonacci, S. Dibartolo, N. Edwards, K. Fritch, B. Mcmullen et al., The Power of Virtual Worlds in Education: A Second Life Primer and Resource for Exploring the Potential of Virtual Worlds to Impact Teaching and Learning, Angel Learning, 2008.

A. Bayle, A. Et-foucher, C. Dejan, F. Mangenot, and T. Et-soubrié, Comment étudier les interactions d'apprenants de langue dans les mondes virtuels, Actes du colloque Echanger pour apprendre en ligne (EPAL). Grenoble, 2011.

A. Bayle, A. Foucher, and B. Et-youngs, SLIC: Second Life as a Collaborative Tool for Graduate Teacher Training and Developing Intercultural Communicative Competences, Etats-Unis, pp.12-16, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00688378

A. Bayle and B. Et-youngs, Patterns of Interaction Between Moderators and Learners during Synchronous Oral Discussions Online, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00726762

M. Bell, Toward a Definition of, Journal of Virtual Worlds Research, vol.1283237, issue.1, 2008.

J. A. Belz and N. Vyatkina, The pedagogical mediation of a developmental learner corpus for classroom-based language instruction, Language Learning & Technology (LLT), vol.12, issue.3, 2009.

P. Blanchet, Les principales méthodes et leurs techniques de construction des observables, 2011.

B. Book, Moving Beyond the Game: Social Virtual Worlds Communication à State of Play 2 Conference, Novembre, pp.13-15, 2004.

J. Bower and S. Et-kawaguchi, Negotiation of meaning and corrective feedback in Japanese/English eTandem, Language Learning et Technology (LLT), vol.15, issue.1, pp.41-71, 2011.

E. Castronova, Synthetic Worlds: the Business and Culture of Online Games, 2005.
DOI : 10.7208/chicago/9780226096315.001.0001

T. Chanier and M. Et-ciekanski, Benefits of Sharing Corpora when Analyzing Online Interactions: an Example of Methodology Related to a Databank of Learning and Teaching Corpora., Alsic, vol.13, issue.Vol. 13, 2010.
DOI : 10.4000/alsic.1666

C. R. Wigham and A. Bayle, Enjeux, outils et méthodologie de constitution de corpus d'apprentissage

T. Chanier, I. Saddour, and C. R. Et-wigham, Distinguished Corpus: Transcription of Verbal and Nonverbal Interactions of the Second Life Reflection archi21-slrefl-es-j3, 2012.

T. Chanier, I. Saddour, and C. R. Et-wigham, Distinguished Corpus: Transcription of Verbal and Nonverbal Interactions of the Second Life Reflection archi21-slrefl-av-j2, 2012.

T. Chanier, I. Saddour, and . Wigham, Distinguished Corpus: Transcription of Verbal and Nonverbal Interactions of the Second Life Reflection archi21-slrefl-ls-j3. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-slrefl-ls-j3, C.R. (dir.), vol.http, 2012.

T. Chanier, I. Saddour, and . Wigham, Distinguished Corpus: Transcription of Verbal and Nonverbal Interactions of the Second Life Reflection archi21-slrefl-sc-j2. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-slrefl-sc-j2, C.R. (dir.), vol.http, 2012.

T. Chanier, I. Saddour, and . Wigham, Distinguished Corpus: Transcription of Verbal and Nonverbal Interactions of the Second Life Reflection archi21-slrefl-sc-j3. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-slrefl-sc-j3, C.R. (dir.), vol.http, 2012.

T. Chanier and C. R. Et-wigham, Learning and Teaching Corpus (LETEC) of ARCHI21. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-Archi21-letec-all, 2011.

B. Dalgarno and M. J. Et-lee, What are the learning affordances of 3-D virtual environments?, British Journal of Educational Technology, vol.1, issue.1, 2010.
DOI : 10.1111/j.1467-8535.2009.01038.x

S. Granger, J. Hung, and S. Et-petch-tyson, Computer Learner Corpora, Second Language Acquisition and Foreign Language Teaching. (p. 3-33), Amsterdam : Benjamins, 2002.

W. Labov, Sociolinguistic patterns, 1972.

P. Lotin, Comptage. Clermont-Ferrand, 2012.

M. Planck, IMDI Editor. Nijmegen: Max Planck Institute for Psycholinguistics, 2000.

M. Planck, ELAN. Nijmegen: Max Planck Institute for Psycholinguistics, 2001.

M. Mccarthy, Discourse Analysis for Language Teachers, 1991.

. Mulce-documentation, Site web expliquant la méthodologie Mulce et les informations autour du projet Mulce, Mulce.org : Clermont Université, 2011.

. Mulce-repository, Banque de données Mulce, Mulce.org : Clermont Université, 2011.

A. Nikiforov, MP3 Skype Recorder version 1.9.0 [logiciel], London : Nikiforov, 2011.

G. Paquette, Mot Plus version 1.6.7 [logiciel], 2009.

M. Peterson, Towards a Research Agenda for the Use of Three- Dimensional Virtual Worlds in Language Learning, CALICO Journal, vol.29, issue.1, pp.67-80, 2011.
DOI : 10.11139/cj.29.1.67-80

C. Reffay, T. Chanier, M. Noras, and M. Et-betbeder, Contribution à la structuration de corpus, 2008.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00159733

C. R. Wigham, A. Bayle, M. Damiani, K. Dolar, C. Florez-pulido et al., Enjeux, outils et méthodologie de constitution de corpus d'apprentissage, in Paris : Modyco d'apprentissage pour un meilleur partage en recherche, dir.) Actes de Coldoc 2012 Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Education et la Formation, p.159733

C. Reffay, M. Betbeder, and T. Et-chanier, Multimodal learning and teaching corpora exchange: lessons learned in five years by the Mulce project, International Journal of Technology Enhanced Learning, vol.4, issue.1/2, pp.11-30, 2012.
DOI : 10.1504/IJTEL.2012.048310

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00718392

C. Rodrigues and C. R. Et-wigham, Second Life et apprentissage d'une langue étrangère dans une approche Emile : quels apports d'un environnement synthétique pour l'apprentissage du vocabulaire ? Colloque ACEDLE, Nantes, 2012.

C. Rodrigues, C. R. Wigham, A. Foucher, T. Et-chanier, S. Gregory et al., Architectural design and language learning in Second Life Second Life, dir.) Virtual Worlds in Online and Distance Education, 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00703054

I. Saddour, C. R. Wigham, and T. Et-chanier, Manuel de transcription de données multimodales dans Second Life, 2011.

B. Sanchez, MOOving to a new frontier in language teaching, 1996.

K. Schwienhorst, Why Virtual, Why Environments? Implementing Virtual Reality Concepts in Computer-Assisted Language Learning, Simulation & Gaming, vol.33, issue.2, pp.196-209, 2002.
DOI : 10.1177/1046878102332008

J. L. Shrum and E. W. Et-glisan, Teacher's Handbook: Contextualized Language Instruction, 2010.

S. Soft and S. , Oxygen XML Editor version 14.0. Craiova: Syncro Softsrl, 2012.

J. Teoh, Second Life, a simulation: barriers, benefits, and implications for teaching, Tcc) Worldwide Online Conference 2007 Proceedings, 2007.

C. R. Wigham and T. Et-chanier, A study of verbal and nonverbal communication in Second Life ??? the ARCHI21 experience, ReCALL, vol.2, issue.01
DOI : 10.1111/j.1468-2958.2007.00299.x

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00674138

C. R. Wigham and T. Et-chanier, Architecture students' appropriation of avatars ? relationships between avatar identity and L2 verbal participation and interaction Social Networking for Language Education

C. R. Wigham and T. Et-chanier, 2012) (dir.) Distinguished Corpus: Influence of nonverbal communication on verbal production in the Second Life Reflective Sessions. Mulce.org: Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-Archi21-modality-interplay

C. R. Wigham and T. Et-chanier, Interactions between text chat and audio modalities for L2 communication in the synthetic world Second Life, 15th International CALL Research Conference, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00862004