Effets et usages d'une aide multimédia à l'écriture - Archive ouverte HAL Access content directly
Conference Papers Year : 2003

Effets et usages d'une aide multimédia à l'écriture

Norbert Froger
  • Function : Author

Abstract

The training of the story creates problem at the elementary school in particular in the development of descriptions. This article presents the result of a research which evaluated the effects of a multimedia help to the writing in the form of a hypermédia presenting the world of fiction evoked in the story. The tested didactic step was conceived in articulation with the use of the data-processing environment. So overall the quantitative analysis shows that effects are noted in the expansion of the descriptive passages, the results are different according to classes' and require to carry out a qualitative analysis for understand more easy the cognitive processes of the actors in situation. The framework of cognitive ergonomics then helps to locate the conditions of a more effective training and to question the idea of educational instrument to develop an EIAH.
L'apprentissage du récit pose problème à l'école élémentaire notamment dans le développement des descriptions. Cet article présente le résultat d'une recherche qui a évalué les effets d'une aide multimédia à l'écriture sous la forme d'un hypermédia présentant le monde de fiction évoqué dans le récit. La démarche didactique expérimentée a été conçue en articulation avec l'utilisation de l'environnement informatique. Si globalement l'analyse quantitative montre que des effets sont constatés dans l'expansion des passages descriptifs, les résultats divergent selon les classes et nécessitent de mener une analyse qualitative pour mieux comprendre les processus cognitifs des acteurs en situation. Le cadre de l'ergonomie cognitive aide alors à repérer les conditions d'un apprentissage plus efficace et à interroger l'idée d'instrument éducatif pour développer un EIAH.
Fichier principal
Vignette du fichier
n022-42.pdf (89.1 Ko) Télécharger le fichier

Dates and versions

edutice-00000138 , version 1 (04-11-2003)

Identifiers

  • HAL Id : edutice-00000138 , version 1

Cite

Norbert Froger. Effets et usages d'une aide multimédia à l'écriture. Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain 2003, Apr 2003, Strasbourg, France. pp.211-222. ⟨edutice-00000138⟩
73 View
173 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More