Nouvelles technologies et aide à la compréhension de documents techniques : Construction et expérimentation d'un simulateur de fonctionnement de grues à tours pour l'apprentissage de la notion de courbe de charge chez des grutiers peu lettrés

Abstract : Reading skills are more and more required to succeed professional examination. French crane drivers are concerned with this problem. In order to help them, we have conducted a study with three main steps. First, we carried out a cognitive work analysis. Second, we test several analogical modalities of written presentations focusing on the construction of a specific simulator. Finally, two experiments are presented showing a significative effect of this simulator on the comprehension of cranes technical documentation.
Document type :
Conference papers
Complete list of metadatas

https://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00000468
Contributor : Cerise Petitpierre <>
Submitted on : Friday, June 11, 2004 - 10:42:50 AM
Last modification on : Tuesday, September 17, 2019 - 9:36:04 AM
Long-term archiving on : Monday, March 29, 2010 - 8:44:07 PM

Identifiers

  • HAL Id : edutice-00000468, version 1

Collections

Citation

Jean-Michel Boucheix. Nouvelles technologies et aide à la compréhension de documents techniques : Construction et expérimentation d'un simulateur de fonctionnement de grues à tours pour l'apprentissage de la notion de courbe de charge chez des grutiers peu lettrés. Cinquième colloque Hypermédias et apprentissages, Apr 2001, Grenoble, France. pp.275-282. ⟨edutice-00000468⟩

Share

Metrics

Record views

270

Files downloads

435