Usage des technologies et formation professionnelle des enseignants à l'université
Abstract
This article studies the issue of teacher training and digital university pedagogy. We present two in-service teacher training device, articulating face-to-face and distant training, which have been set up during several years in France. The first one, Pairform@nce, concerns primary and secondary school teachers; the second FoDESIT, addresses university teachers. Drawing on the study of these device, we identify crucial facts, and questions, about the training of teachers at university, in particular: the possibility (or not) of up-scaling, using digital networking means; the quality of resources designed for, and by, the trainings; the link between educational research and training.
Cet article concerne le lien entre formation des enseignants et pédagogie universitaire numérique. Nous présentons deux dispositifs de formation continue d'enseignants, articulant présence et distance, mis en place en France durant plusieurs années. L'un, Pairform@nce, concerne la formation d'enseignants du premier et du second degré ; l'autre, FoDESIT, visait la formation d'enseignants du supérieur. L'étude de ces dispositifs nous permet d'interroger des dimensions importantes, concernant la formation des enseignants, notamment : la possibilité de former ou non à une échelle large, grâce au numérique ; la qualité des ressources conçues pour et par les formations ; le lien entre recherche en éducation et formation. Disponible sur le site : http://www.ritpu.org/
Origin : Publisher files allowed on an open archive
Loading...